بازیگرانی که بعد از 30 سال دوباره جلوی دوربین مهرجویی رفتند


بازیگرانی که بعد از 30 سال دوباره جلوی دوربین مهرجویی رفتند

از چهارشنبه هفتم اردیبهشت، سینماها پذیرای تماشاگران فیلم جدید یکی از فیلمسازان مهم سینمای ایران هستند.

بالاخره جدیدترین فیلم داریوش مهرجویی از امروز روانه سینماها می‌شود و به غیر از اینکه فیلمی از این کارگردان سرشناس پس از حدود یک دهه اکران می‌شود، حضور چند چهره‌ خاطره‌انگیز سینما در کنار هم از جذابیت‌های «لامینور» است.

به گزارش ایسنا، «لامینور» بیست‌وسومین فیلم داریوش مهرجویی است که سال ۱۳۹۸ و ۶ سال پس از «اشباح» ساخته شد. این فیلم پس از یکسری چالش‌های رسانه‌ای میان سازندگانش با بنیاد فارابی بر سر نوع برخورد با تقاضای وام، در جشنواره فیلم فجر هم شرکت نکرد و قرار بود نوروز سال ۱۳۹۹ اکران شود اما شیوع کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را تغییر داد و دست‌اندکاران «لامینور» برای نوروز ۱۴۰۱ درخواست اکران را ثبت کردند؛ درخواستی که با مخالفت سازمان سینمایی روبرو شد تا جنجال دیگری برای این فیلم رقم بخورد.

در نهایت پس از انتشار دو ویدیوی حاشیه‌دار از سوی مهرجویی، پروانه نمایش فیلم مجددا تمدید شد تا «لامینور» برای اکران در نوبت عید فطر مهیا شود.

حالا از چهارشنبه هفتم اردیبهشت، سینماها پذیرای تماشاگران فیلم جدید یکی از فیلمسازان مهم سینمای ایران هستند ولی در کنار این موضوع، یک نکته جذاب فیلم‌ مهرجویی حضور بازیگرانی مثل علی نصیریان، بیتا فرهی و فریماه فرجامی است که چند دهه قبل در فیلم‌هایی از این کارگردان بازی کرده بودند.

علی نصیریان که از دهه ۴۰ با مهرجویی همکاری داشته، در اولین فیلم او یعنی «گاو» بازی کرده و این همراهی در فیلم‌های «آقای هالو»، «پستچی»، «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» و «دایره مینا» ادامه داشته و پس از گذشت بیش از ۴۰ سال به «لامینور» رسیده است.

این بازیگر بهمن ماه سال قبل در جشنواره فجر با اشاره به اینکه فیلم «گاو» اولین تجربه سینمایی او بوده، گفت: داریوش مهرجویی کارگردان این فیلم، اولین معلمی بود که به من یاد داد مقابل دوربین چه کنم. البته سال‌ها از ساخت «گاو» گذشته ولی داریوش مهرجویی با وجود اینکه سن‌اش بالا رفته هنوز اندازه همان سال‌ها وسواس دارد و این را در «لامینور» دوباره تجربه کردم.

بازیگرانی که بعد از 30 سال دوباره جلوی دوربین مهرجویی رفتند

او درباره «لامینور» هم گفته است که فیلمنامه «لامینور» اتفاقی جذاب برایش بود چون حرف تازه‌ای برای گفتن داشته و بعد از خواندن آن تصمیم می‌گیرد در کنار مهرجویی باشد و در این فیلم سینمایی بازی کند.

نصیریان سال ۱۳۹۷ در آیین بزرگداشت‌های جشن خانه سینما درباره این فیلمساز باسابقه سینما گفته بود:‌ داریوش مهرجویی یکی از پایه‌های سینمای جدید ایران است و ما اگر گروهی بازیگر بودیم که فیلم «گاو» را بازی کردیم از رنج و مرارت مولف و بانی آن یعنی داریوش مهرجویی بود. این آقای مهرجویی بود که به ما بازیگران این فرصت را داد تا در چهار فیلم مهم قبل از انقلاب بازی کنیم و من افتخار می‌کنم به «گاو»، «هالو»، «دایره مینا» و «آقای پستچی». دوست داشتم در تریبونی این‌ها را اعتراف کنم و فکر می‌کنم وجدان آقای انتظامی هم از حرف‌های من راضی است.

بیتا فرهی، بازیگر فیلم ماندگار «هامون» دیگر چهره قدیمی سینما است که در فیلم جدید مهرجویی بازی کرده است. او که اتفاقی وارد سینما و توسط ناصر چشم آذر به مهرجویی معرفی شده بود، تا پیش از «لامینور» در فیلم‌های «هامون»، «بانو» و «میکس» به کارگردانی مهرجویی بازی کرده بود.

بیتا فرهی پس از ۲۳ سال فیلمی از مهرجویی را در سینما خواهد داشت.

یکی دیگر از بازیگران قدیمی سینما که چند سالی است در فیلمی بازی نکرده، فریماه فرجامی است ک نامش در میان بازیگران فیلم «لامینور» مهرجویی دیده می‌شود. او پیش از این تجربه‌ای در «اجاره‌نشین‌ها» داشته و هفت سال قبل هم در فیلم «نیم» بازی کرد، اما حالا پس از سال‌ها بار دیگر بر پرده سینماها خواهد آمد.

فرجامی درباره این همکاری دوباره پس از ۳۶ سال گفته است: قرار نبود در فیلم«لامینور» بازی کنم، برای حضور در پشت صحنه فیلم توسط داریوش مهرجویی دعوت شده بودم که در همان زمان از من درخواست شد تا در چند سکانس از اثر حضور داشته باشم. البته نقش من در «لامینور» چندان بلند نیست، حتی نقش سختی هم نیست، اما همین که بعد از سال‌ها به من اعتماد شد و بار دیگر جلوی دوربین رفتم برایم بهترین هدیه است، اتفاقی که روزهای مرا به شدت جذاب و شیرین کرد.

بازیگرانی که بعد از 30 سال دوباره جلوی دوربین مهرجویی رفتند

و اما یکی دیگر از بازیگران قدیمی سینما که تا قبل از «لامینور» در دو فیلم دیگر داریوش مهرجویی بازی کرده، عزت‌الله رمضانی‌فر است. او که در فیلم توقیف شده‌ی «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله هم بازی کرده، در فیلم‌های «گاو» و «پستچی» مهرجویی حضور داشته ودر «لامینور» پس از 50 سال بار دیگر جلوی دوربین مهرجویی رفته است.

«لامینور» - آخرین ساخته داریوش مهرجویی - است که علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمد جواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، شیدا مودب، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی در آن بای کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته