حذف بازار سیاه مجوزدهی در بازار بورس به کمک سامانه سمین


حذف بازار سیاه مجوزدهی در بازار بورس به کمک سامانه سمین

کارشناس بازار سرمایه گفت: اتصال سازمان بورس به سامانه سمین علاوه بر اینکه از ایجاد بازار سیاه مجوز دهی جلوگیری می‌کند می‌تواند باعث ایجاد فضای رقابتی برای نهادهای مالی و در نتیجه بهبود عملکرد آن‌ها شود.

حذف بازار سیاه مجوزدهی در بازار بورس به کمک سامانه سمین

به گزارش ایران اکونومیست، محسن اسلامی در پاسخ به این سوال که اتصال سامانه‌های سازمان بورس به درگاه ملی مجوزها چه اثراتی دارد، اظهار کرد: اتفاق بسیار خوبی است و از چند جهت می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ موضوع اول این است که با گسترش نهادهای مالی، فضای رقابتی به وجود می‌آید و این فضای رقابتی می‌تواند به بهبود عملکرد در نهادهای مالی کمک کند. موضوع دوم هم این است که برای بازار اولیه بسیار خوب است. همچنین برای شرکت‌هایی که می‌خواهند تامین مالی مبتنی بر بدهی و سرمایه داشته باشند تا بتوانند به نهادهایی که در این زمینه فعالند، مراجعه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری می‌توانند فضای رقابتی خوبی را تجربه کنند و نرخ‌های بهتری بگیرند و توان تامین مالی خود را افزایش بدهند. ضمن اینکه برای سرمایه‌گذاران و بازار ثانویه ما هم خوب است به این دلیل که هر چقدر نهادهایی مانند سبدگردان‌ها و صندوق‌ها گسترش پیدا کنند، مردم در سرمایه‌گذاری و تصمیم‌ها گزینه‌های متنوع‌تری خواهند داشت و این به فعالیت بیشتر در بازار سرمایه کمک می‌کند.

وی در مورد این موضوع که هدف از این کار شفافیت فعالیت‌ها و تسریع در صدور مجوزها بوده و به‌نظر شما این اتفاق در بازار سرمایه اثری خواهد داشت، افزود: شفافیت روند صدور مجوزها از برخورد سلیقه‌ای نهادهای ذیربطی که بخواهند دخالتی در صدور مجوز داشته باشند، جلوگیری می‌کند. در وهله دوم باعث می‌شود که این پروسه کوتاه‌تر شود به دلیل حجم زیادی از تقاضاها در برخی نهادها مانند سبدگردان‌ها این پروسه بسیار طول می‌کشد و منجر به ایجاد بازار سیاه می‌شد که سهام این نهادها اگر در چارچوب بتواند مورد معامله قرار بگیرد عددهای خیلی بالایی برای آن‌ها پیشنهاد خواهد شد؛ به همین دلیل معتقدم در این زمینه هم علاوه بر آن سه مورد، می‌تواند موثر واقع شود.

اسلامی ادامه داد: در حال حاضر سبدگردان مهمترین نهاد مالی است که می‌تواند به بازار کمک کند چرا که درخواست صدور مجوز برای این نهاد بسیار زیاد است. سبدگردان‌ها جدا از جذابیتی که در بحث کارمزدها و درآمد دارند، به دلیل اینکه مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حتی درخواست تاسیس و سهام ممتاز صندوق‌ها در اختیار سبدگردان‌ها است؛ از این جهت تقاضا برای این نهاد مالی زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به صورت کلی معتقدم این اتفاق باعث می‌شود تا بازار اولیه و ثانویه عمق پیدا کند، بازار سرمایه چند سال پیش نسبت به ابعاد دیگر اقتصاد کمرنگ بود و حتی اتفاقاتی که در سه سال گذشته رخ داد باعث شد تا مردم و شرکت‌ها با این محیط بیشتر آشنا شوند. به‌نظرم هنوز جا برای کار زیاد است، زیرا در اقتصاد دنیا با اینکه تجربه بسیار زیادی دارند، اما در ۱۰ سال گذشته هم بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری روند روبه رشدی داشته و ما هنوز اول راه هستیم و خیلی از ابزار متنوع را در بخش سرمایه‌گذاری صندوق‌ها نداریم درحالیکه این صندوق‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند.

محسن اسلامی تاکید کرد: رشد بازار و تجربه یک سود خوب از بازار سرمایه راه‌حلی ندارد به جز سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، چونکه تمام مردم نمی‌توانند در این حوزه متخصص باشند؛ به همین دلیل ناچاریم تا می‌توانیم فضای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خود را گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش بسیار پررنگی در بازار سرمایه دارند و در حال حاضر حجم کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به نقدینگی کل کشور حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد کل نقدینگی کشور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

اسلامی همچنین گفت: تعداد ۲۳۰ صندوق نشان می‌دهد که هنوز برای متنوع‌تر شدن راه زیاد است، در حال حاضر از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان، ۴۲۰ هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های درآمد ثابت و حدود ۶۰ الی۷۰ هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی است، درحالیکه در دنیا اینگونه نیست و اگر کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری دنیا را درنظر بگیریم که حدود ۶۳ حدود تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ بوده، حدوداً ۴۵ الی ۵۰ درصد این حجم صندوق‌ها مربوط به صندوق‌های سهامی است، اما در کشور ما این عدد بسیار پایین است و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سهام توسط اشخاص صورت می‌گیرد که اتفاق جالبی نیست.

وی در پایان افزود: از این جهت هم این صندوق‌ها باید در چارچوب گسترش نهادهای مالی، نهادهای سبدگردان و خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان مهمترین نهادهای مالی کشور، صورت بگیرد.

صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی