جمهوری خواهان کنگره آمریکا خواستار علنی شدن مذاکرات با ایران شدند


جمهوری خواهان کنگره آمریکا خواستار علنی شدن مذاکرات با ایران شدند

جمهوری خواهان در کنگره آمریکا آنچه مذاکرات محرمانه دولت با ایران خوانده شده و اطلاع رسانی نکردن جزئیات آن را مورد انتقاد قرار دادند.

واشنگتن فری بیکن در گزارشی با اشاره به مذاکرات وین، ادعا کرد که در حالی که مذاکرات وین در مراحل پایانی خود قرار دارد و طرف ایرانی در حال تلاش برای لغو تمامی تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، نمایندگان جمهوری خواه آمریکا در نامه‌ای که امروز (چهارشنبه) ارسال کردند، مقامات ارشد دولت بایدن را برای برگزاری جلسه‌ای توجیهی و توضیح علنی در کنگره تحت فشار قرار دادند.

جمهوری خواهان ادعا می‌کنند که مردم آمریکا حق دارند بدانند که دیپلمات هایشان در مذاکرات وین چه توافقی کرده اند یا چه گزینه‌ای را قصد دارند جایگزین برجام انتخاب کنند و چه راهی برای مقابله با تهدیدات ایران مانند برنامه موشکی و پهپادی ایران خواهند داشت. این نمایندگان مدعی شدند که محرمانه بودن مذاکرات و درخواست میلیارد‌ها دلار برای کاهش تحریم‌ها از طرف ایران، پذیرفتنی نیست و نشان دهنده ضعف دولت بایدن است.

امضا کنندگان این نامه، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی شامل «کلودیا تنی»، «ماریا الویرا سالازار»، «گرگ استیوبی»، «رونی جکسون» و «دان بیکن» هستند.

این نامه در حالی ارسال می‌شود که دولت بایدن با گذشت بیش از یک سال از مذاکرات از اطلاع رسانی به کنگره درباره گفتگو‌ها خودداری کرده است. بر خلاف تیم مذاکره کننده آمریکا در دوران اوباما که مردم را در جریان مذاکرات قرار می‌دادند، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، تنها به جلسه توجیهی محرمانه و طبقه بندی شده بسنده کرده است.

جمهوری خواهان در نامه خود نوشتند: «این جلسات توجیهی محرمانه و پشت در‌های بسته در کنگره شروع خوبی است، اما کافی نیست. رابرت مالی برای مرد آمریکا کار می‌کند و باید به آن‌ها پاسخگو باشد. از طرف مردم آمریکا، ما از شما می‌خواهیم که از این مقامات ارشد بخواهید تا در جلسه استماع عمومی حاضر شوند و در مورد برنامه‌های تیم مذاکره کننده برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای توضیحاتی ارائه کنند.»

وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با واشنگتن فری بیکن اعلام کرده است که از مذاکره در ملاء عام خودداری می‌کند و تا زمان دستیابی به یک توافق این مذاکرت محرمانه باقی خواهد ماند.

چندی پیش از این نیز واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که ۴۰ مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع اشاعه هسته ای از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخواست کردند تا هرچه سریعتر به مذاکرات وین با موفقیت پایان دهد و به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید