انجام اولین پیوند مغز استخوان کودکان به روش نیمه‌سازگار در خوزستان


انجام اولین پیوند مغز استخوان کودکان به روش نیمه‌سازگار در خوزستان

اولین عمل پیوند مغز استخوان کودکان به روش نیمه سازگار (هاپلو) در استان خوزستان انجام شد.

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر آرش القاسی فوق تخصص خون و سرطان کودکان اظهار کرد: این پیوند نیمه سازگار برای کودک مبتلا به لوکمی که دچار عود بیماری شده بود در بخش پیوند بیمارستان شفا اهواز انجام شد.

وی افزود: این کودک مبتلا به لوکمی یک سال بعد از ختم درمان دچار عود بیماری شده بود و نیاز به پیوند سلول بنیادی داشت، اما فرد اهداکننده مناسب که تشابه ژنتیکی داشته باشد در خانواده و بستگان و افراد غریبه پیدا نشد. با توجه به فوریت درمان، از روش نیمه سازگار (هاپلو) با سلول‌های بنیادی خواهرش استفاده شد.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: خوشبختانه با تلاش و پیگیری و مراقبت شبانه‌روزی تیم درمانی مرکز پیوند بیمارستان شفا، این پیوند موفق بود و کودک با حال عمومی خوب از بخش مرخص شد.

وی افزود: انجام پیوند مغز استخوان به روش هاپلو یا نیمه سازگار، به بیمارانی که در مسیر درمان نیازمند پیوند هستند ولی فرد دهنده مشابه ژنتیکی HLA را پیدا نمی‌کنند، فرصت ادامه زندگی می‌دهد و نگرانی‌ پزشکان و خانواده بیماران برای فقدان اهداکننده و از دست دادن زمان طلایی جهت درمان بیمار را کاهش خواهد داد.

گفتنی است این نوع پیوند دارای پیچیدگی‌های درمانی و آزمایشگاهی خاص است که با تلاش تیم درمانی مرکز پیوند بیمارستان شفا، زیر ساخت‌های مورد نیاز در این مرکز فراهم شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...