سالانه 10 قطعنامه در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب می‌شود


سالانه 10 قطعنامه در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب می‌شود

تهران - ایرنا - کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونسیتی در سرزمین‌های اشغالی در همه جای دنیا محکوم است، گفت: هرساله در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از 10 قطعنامه در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب می‌شود.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به اقدامات رژیم نامشروع صهیونسیتی در منطقه برای مشروعیت‌بخشی به خود، گفت: رژیم صهیونیستی در سه برنامه مهم، شکست بسیار بزرگی را تحمل کرده است. یکی از برنامه‌های راهبردی آن‌ها این بود که موقعیت خود را از طریق معامله بزرگ قرن در منطقه ما تثبیت کنند که ترامپ پشتیبان آن بود. برای این برنامه تبلیغات وسیعی راه اندازی کردند که فلسطینیان را از سرزمین خودشان به صحرای سینا یا اردن منتقل کرده و مسئله فلسطین را حل شده اعلام کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ادامه داد: بعد از کنار رفتن ترامپ این برنامه به طور کلی متوقف و تمام امیدشان از برنامه‌ای که برای آن بسیار هزینه کرده بودند، ناامید شد. لذا سیاست تثبیت موقعیت رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم مشروع در منطقه شکست خورد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با به رغم عادی‌سازی روابط با کشورهای کوچک منطقه، نتوانسته است با کشورهای بزرگ و ثروتمند منطقه رابطه برقرار کند که این به دلیل مخالفت ملت‌ها بود. اما موفق به عادی‌سازی روابط با کشورهایی بزرگی مثل عراق، عربستان، تونس و الجزایر که کشورهای بزرگ و ثروتمندی هستند، نشد.

قنادباشی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌هایی که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ تاکنون دنبال می‌کند، تضعیف جبهه مقاومت است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی سعی کرده است با جنگ‌افروزی و راه‌اندازی جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه و در آخر جنگ ۱۲ روزه، جبهه مقاومت را تضعیف کند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: یکی از برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای تضیف کشورهای منطقه هم داعش بود که در آخر از هم پاشید و رژیم صهیونیستی با استفاده از این سیاست نیز نتوانست محور مقاومت را تضعیف کند.

وی در ادامه گفت: جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی نیز نتوانست این راهبرد را پیش ببرد و تمام جنگ‌ها منجر به این شد که خودشان، درخواست و تقاضای آتش‌بس داشته باشند. همه جنگ‌ها توسط صهیونیست‌ها آغاز شد که در هیچ کدام هم موفق نبودند.

قنادباشی بیان داشت: سیاست سوم صهیونیست‌ها هم این بود که بتوانند در داخل خودشان یک سیستم سیاسی مستحکمی ایجاد کند که دچار تزلزل نباشد و دولت مقتدری را برای این رژیم ایجاد کند که در آن هم شکست خوردند و این به معنی ضعف دولت این رژیم است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در صدد بود تا جهان مسئله فلسطن را فراموش کند، اضافه کرد: اما پس از انقلاب ایران، موضوع فلسطین احیا شد و با اعلام حضرت امام (ره) مردم هر جمعه آخر ماه رمضان در راهپیمایی شرکت کرده و در حمایت از برادران فلسطینی و مخالفت با رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند.

وی گفت: صهیونیست‌ها فکر می‌کنند طی سال‌های اخیر و با استفاده از سیاست‌های یادشده می‌توانند مسئله فلسطین را به کلی به محاق ببرند. اما رهبر انقلاب فرمودند که ما در خیابان‌های فلسطین شاهد حضور گسترده مردم در خیابان‌ها هستیم و شما می‌بینید که طی ۳ دهه اخیر در همه جای سرزمین اشغالی به طور متحد عملیات علیه رژیم صهیونیستی شکل می‌گیرد.

قنادباشی افزود: یکی از دلایلی که قیام و مبارزات مردم فلسطین مورد حمایت همه مردم جهان است، شامل چند مورد است؛ اول اینکه صهیونیست‌ها قصد دارند بیت‌المقدس را یهودی‌سازی کنند. شهر بیت‌المقدس متعلق به همه مذاهب اسلام، یهودیت و مسحیت در گذشته و حال بوده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اظهار کرد: این سیاست یهودی‌سازی آن‌ها یک سیاستی است که مورد محکومیت جهانی است؛ یعنی همه ملت‌های جهان، کسانی که در مذهب انحصارطلبی می‌کنند و قصد دارند شهری را که متعلق به همه مذاهب جهان است را به نام خودشان کنند، محکوم می‌کنند.

قنادباشی گفت: سوال این است که چرا هرساله چرا همه مذاهب جهان در راهپیمایی قدس شرکت می‌کنند و هرساله به جمعیت شرکت‌کنندگان در راهپیمایی قدس اضافه می‌شود؟ به دلیل اینکه کوشش و برنامه‌ریزی برای تخریب مسجدالاقصی و اهانت‌های مستمر به آن در قاموس کل جهان محکوم است.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به نام شهرک‌سازی خانه‌های فلسطینیان را اشغال می‌کنند، اضافه کرد: اینکه می‌بینید حتی لائیک‌ها و بی‌دین‌ها نیز این اشغالگری را محکوم می‌کنند، به خاطر مسئله سیاسی نیست؛ بلکه معتقدند از نظر حقوقی و انسانی، تخریب عبادتگاه‌ها و اشغال خانه‌های مردم درست نیست.

قنادباشی تصریح کرد: طی ۴ دهه گذشته هرساله در مجمع عمومی سازمان ملل که همه کشورها در آن حضور دارند، بیش از ۱۰ قطعنامه در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب می‌شود که حدود ۱۵۰ کشور آن را امضا می‌کنند. یعنی بیش از دو سوم کشورهای جهان هرساله اقدامات رژیم صهیونیستی سازمان ملل را محکوم می‌کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پایان گفت: در هیچ کجای دنیا زندانی سیاسی ۶ ساله و ۱۴ ساله در زندان‌ها وجود ندارد. نه تنها آن‌ها را شکنجه می‌کنند بلکه به خانه پدر و مادر این زندانیان حمله کرده و آن را تخریب می‌کنند. پس این موضوع جهانی و بسیار مهم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات جدید درباره حادثه امنیتی در کنسولگری ایران در پاریس