اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید


بازار ارزهای دیجیتال و مبادلات دیجیتالی این روزها بسیار داغ است. اخبار مربوط به افزایش یا کاهش قیمت ارزها، گستردگی استفاده از ارزهای دیجیتال و آینده جهان که گویی به سمت فعالیت هر چه بیشتر در بازارهای دیجیتال پیش می‌رود، بسیاری را بر آن داشته تا اطلاعات بیشتری درمورد این بخش جذاب و نسبتا جدید از دنیای دیجیتال به دست آورند. به ویژه صنعت NFT یکی...

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ در این مقاله که در دو بخش متوالی گزارش می‌شود، اصطلاحات رسمی صنعت NFT را در همین بخش اول لیست می‌کنیم و اصطلاحات عامیانه NFT، اختصارات، غلط املایی‌های عمدی و اصطلاحات توییتری این بازار را نیز در بخش دوم پوشش داده‌ایم، تا نگاهی کامل به زبان پیرامون NFT ها به شما داده باشیم.

اصطلاحات رسمی و علمی:

هنر (Art)؛ یک اثر هنری منحصر به فرد NFT که فقط در یک نسخه وجود دارد.

پروژه 10 هزار‌تایی (10k project)؛ مجموعه NFT متشکل از تقریباً 10.000 آواتار که مسلماً توسط مجموعه معروف CryptoPunks پیشگام بوده است. همچنین این اصطلاح معمولاً برای اشاره به پروژه‌های آواتار مشابه به جای تعداد واقعی NFT در مجموعه استفاده می‌شود.

آلفا (Alpha)؛ دسترسی به اطلاعات مهم داخلی به عنوان مثال، ممکن است کسی بگوید "من در Opensea کار می‌کنم، بنابراین من آلفا را در مورد هنرمندان جدیدی که ماه آینده با آنها همکاری خواهیم کرد" دارم.

اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید

میمون کردن (به چیزی) (Ape-ing (into something))؛ وقتی به چیزی «میمون» می‌زنید، به این معنی است که چیزی را به شیوه‌ای غیرمسئولانه و معمولاً خارج از «FOMO» و یا بدون انجام دقت لازم می‌خرید.

پروژه آواتار (Avatar project)؛ اساساً مانند یک پروژه 10 هزارتایی است. به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که متشکل از چند هزار آواتار NFT مانند کریپتوپانک‌ها، Bored Ape Yacht Club و Cool Cats است.

تراشه آبی (Blue chip)؛ پروژه‌ها یا توکن‌های شناخته شده با بیشترین ثبات. نمونه‌ای از پروژه NFT تراشه آبی CryptoPunks توسط Larva Labs است.

ربات (Bot)؛ یک نرم افزار یا اسکریپت خودکار که برای انجام اقدامات خاص ساخته شده است. ربات‌ها معمولاً برای خودکارسازی اجرای معاملات، شروع تأیید هویت، حذف NFT‌ های ارزان قیمت پس از فهرست شدن و غیره استفاده می‌شوند.

پل (Bridge)؛ اتصالی که امکان انتقال توکن‌ها و یا داده‌های دلخواه را از یک زنجیره به زنجیره دیگر در ازای پرداخت هزینه می‎دهد.

کلکسیونی (Collectible)؛ چیزی که ارزش یا کمیاب به نظر می‌رسد، مانند لگوها یا کفش های کتانی نسخه محدود.

فروشندگان تعیین شده جامعه (CDS) (Community Designated Sellers (CDS))؛ افرادی که آدرس کیف پول را با اهداف و هزینه‌های خاص برای دیگرانی که به دنبال فروش دارایی‌های خود هستند تنظیم می‌کنند.

توییتر رمزگذاری شده (CT) (Crypto Twitter)؛ خرده فرهنگ توسعه دهندگان، بنیانگذاران فناوری، اقتصاددانان، اینفلوئنسرها و دلالان که مکرراً در مورد ارزهای دیجیتال، بلاکچین، تمرکززدایی و کلاهبرداری‌های رمزنگاری توییت می‌کنند.

سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO)؛ جوامع متعلق به اعضا بدون رهبری متمرکز هستند، به این معنی که آنها توسط یک شخص یا نهاد واحد اداره نمی‌شوند. در عوض، قوانین و حاکمیت در قراردادهای هوشمند روی بلاکچین کدگذاری می‌شوند و تغییرات فقط از طریق رای‌گیری توسط اعضای DAO انجام می‌شود.

دژن (Degen)؛ مخفف «degenerate» معمولاً به افرادی اطلاق می‌شود که اغلب شرط‌بندی‌های مخاطره‌آمیز انجام می‌دهند. در فضای کریپتو، معمولاً به افرادی اطلاق می‌شود که در دارایی‌های دیجیتالی مانند NFT با «میمون‌سازی» در و بدون انجام بررسی‌های لازم، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

حذف از فهرست (Delist)؛ لغو فهرست یک NFT برای فروش از بازار آزاد.

مشتق (Derivative)؛ پروژه‌های مشتق شده از پروژه اصلی، ابتدا با طیف گسترده‌ای از مجموعه‌های پانک "alternative" رایج شدند.

دست‌های الماس (Diamond hands)؛ به افرادی اطلاق می‌شود که علیرغم نوسانات قیمت، اخبار منفی، احساسات ضعیف بازار و FUD، یک دارایی را حفظ می‌کنند.

اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید

دیسکورد (Discord)؛ یک پلتفرم چت گروهی که ابتدا برای گیمرها ساخته شده بود، اما از آن زمان به پلتفرمی برای انواع جوامع، به ویژه پروژه‌های NFT تبدیل شده است.

Doxxed / Doxed؛ وقتی هویت یک عضو تیم NFT، توسعه دهنده یا سازنده عمومی، شناخته شده یا قابل تأیید باشد. به عبارت دیگر در بازار NFT، زمانی که یک تیم NFT مورد تایید قرار می‌گیرد، معمولاً نشانه‌ای از اطمینان و شفافیت برای جمع‌آوران NFT است تا اطمینان حاصل شود که توسط خالق ناشناس مورد کلاهبرداری قرار نخواهند گرفت.

دراپ (Drop)؛ رویدادی که در آن کاربران برای نگهداری از انواع خاصی از دارایی‌ها، توکن‎ها NFT های رایگان دریافت می‌کنند.

حراج هلند (Dutch auction)؛ یک تکنیک مناقصه که تمام پیشنهادهای دریافت شده برای یک دارایی معین را قبل از رسیدن به سقف قیمت در نظر می‌گیرد که به تدریج در بازه‌های زمانی مشخص کاهش می‌یابد.

ENS (.eth) ؛ مخفف Ethereum Name Service، سرویسی است که دامنه‌های .eth را می‌فروشد. این دامنه‌ها کیف پول بلند اتریوم شما را کوتاه می‌کند و شناسایی و ارسال ETH/NFT از کیف پول شما را برای دیگران آسان تر می‌کند.

ERC-721 ؛ یک استاندارد توکن که امکان ایجاد توکن‌های منحصر به فرد و غیر قابل تعویض را فراهم می‌کند. با ERC-20 که برای ضرب کردن توکن‌های قابل تعویض استفاده می‌شود، متفاوت است.

تلنگر زدن (Flip)؛ وقتی چیزی را ورق می‌زنید، خواه NFT یا توکن باشد، آن را به سرعت می‌خرید و می‌فروشید تا به سود سریع برسید.

مالکیت کسری (Fractional ownership)؛ حقوق مالکیت جزئی بر یک NFT. فروشندگان می‌توانند درصدی از یک اثر را بفروشند و خریداران می‌توانند بخشی را بر اساس توان مالی خود خریداری کنند.

توکن‌های قابل تعویض (FT)؛ توکن‌های قابل تعویض و قابل مبادله مانند ETH و BTC.

قابلیت تعویض (Fungibility)؛ قابلیت تعویض توانایی یک کالا یا دارایی برای معامله با سایر کالاها یا دارایی‌های منفرد از همان نوع. برعکس، چیزی که غیر قابل تعویض است، مانند یک اثر هنری، در نوع خود بی نظیر است.

اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید

GameFi؛ به برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) با انگیزه‌های اقتصادی اشاره دارد که معمولاً شامل پاداش دادن به کاربران با توکن‌ها یا NFT‌ها در زمانی که بازیکنان وظایف مرتبط با بازی مانند پیروزی در جنگ‌ها، استخراج منابع درون بازی یا کشت محصولات دیجیتال را انجام می‌دهند، است. این رویکرد همچنین به عنوان بازی برای کسب درآمد (P2E) شناخته می‎شود.

جنگ کارمزد (Gas war)؛ یک جنگ کارمزد در طول راه اندازی مجموعه NFT رخ می‌دهد که در آن تعداد خریداران (مثلاً 100000) بیشتر از تعداد NFTهای موجود (مثلاً 10000) برای فروش است. در این شرایط، باید کارمزد پرداختی خود را افزایش دهید تا از دیگران پیشی بگیرید، به این امید که معامله شما سریعتر از آنها انجام شود تا خرید شما تضمین شود.

هنر مولد (Generative art)؛ هنری که (چه به طور کامل یا جزئی) با استفاده از یک سیستم خودمختار ایجاد می‌شود. این سیستم خودمختار معمولاً به حداقل یا بدون دخالت انسان نیاز دارد و می‌تواند به طور مستقل ویژگی‌های یک اثر هنری را تعیین کند. تمام مجموعه‌های اصلی مانند Bored Ape Yacht Club، Cool Cats، Pudgy Penguins که در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند، هنر مولد هستند.

توکن‌های حاکمیتی (Governance tokens)؛ ارزهای رمزنگاری شده که نشان دهنده ابزار اصلی پروتکل‌های DeFi و پروژه‌های بلاکچین هستند. به دارندگان توکن‌های حاکمیتی نیز برای تعیین مسیر و آینده پروژه، قدرت رای داده می‌شود.

گوئی (Gwei)؛ نامی از اتر ارز دیجیتال (ETH) است که نانو اتر نیز نامیده می‌شود و توان نهم کسریETH ، یعنی ETH) 0.000000001( را نشان می‌دهد. به عبارت ساده تر،Gwei قیمت گاز مورد نیاز برای انجام موفقیت آمیز یک تراکنش یا اجرای یک قرارداد بر روی بلاکچین اتریوم است.

هاشمسک (Hashmasks)؛ نقاشی‌های دیجیتالی است که توسط یک تیم توزیع شده جهانی متشکل از 70 هنرمند و توسط Suum Cuique Labs مدیریت می‌شوند، ساخته شده‌اند و به مصرف کنندگان اجازه کنترل بر هنر را می‌دهند. طبق اعلامیه هاشماسک‌ها، "هر دارنده این توانایی را دارد که با دادن نام ترجیحی خود به هاشماسک‌هایی که از طریق رمز تغییر نام (NCT) دارند، در تکمیل اثر هنری مشارکت کند".

IDO؛ مخفف Initial Dex Offering. در IDOها، NFT ها یا توکن‌های جدید از طریق یک صرافی نقدینگی غیرمتمرکز به عنوان روشی برای جمع آوری سرمایه برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال یا NFT آتی راه اندازی می‌شوند.

IGO؛ مخفف Initial Game Offering. مشابه یک ICO، شرکت‌کنندگان IGO به دارایی‌های درون بازی) معمولاً NFT ( دسترسی زود هنگامی دارند و در عین حال از توسعه اولیه بازی پشتیبانی می‌کنند.

سیستم فایل بین سیاره‌ای (InterPlanetary File System)؛ وسیله‌ای برای ذخیره داده‌های NFT که برتر از ذخیره سازی در یک URL دروازه HTTP در نظر گرفته می‌شود، زیرا دومی به یک ارائه دهنده خاص گره خورده است. آدرس‌های IPFS به کاربران اجازه می‌دهند تا زمانی که شخصی در شبکه آن را میزبانی می‌کند، محتوایی را پیدا کنند.

اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید

فراداده (Metadata)؛ ابرداده یک NFT داده‌های ضروری و منحصر به فردی است که NFT را تشکیل می‌دهد و نحوه ظاهر آن را مشخص می‌کند.

مهاجرت (Migration)؛ مهاجرت زمانی اتفاق می‌افتد که یک توکن یا NFT از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر در طول تغییر بلاکچین منتقل شود.

ضرب (Minting)؛ فرآیند ایجاد یک NFT.

بازه ضرب (Minting interval)؛ هر چند وقت یکبار می‌توانید توکن‌های NFT را ضرب کنید یا بسازید.

مدها (Mods)؛ به مدیران کانال‌های توییتر، دیسکورد یا ردیت اشاره دارد. نقش تعدیل کنندگان تضمین یک تجربه اجتماعی سالم، فعال و آموزنده در این فضاها است.

ماه (Moon)؛ یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار مالی مورد استفاده در فضای رمزنگاری و NFT است که به رشد تصاعدی ارزش دارایی اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر قیمت یک کوین یا یک NFT در حال افزایش است، می‌توان گفت که دارایی «ماه زده شده» یا در حال رفتن به ماه است.

Multisig؛ مخفف " multi-signature wallet" یعنی کیف پول چند امضایی است. این کیف پولی است که قبل از انتقال وجوه برای امنیت بیشتر به بیش از یک امضا برای تراکنش نیاز دارد. کیف پول Multisig اغلب در DAO استفاده می‌شود.

فراداده خارج از زنجیره (Off-chain metadata)؛ ابر داده‌ای که خارج از بلاکچین ذخیره می‌شود.

فراداده روی زنجیره (On-chain metadata)؛ ابر داده‌ای که مستقیماً در یک قرارداد هوشمند گنجانده شده است.

نسخه باز (Open editions)؛ یک NFT که ممکن است هر تعداد نسخه برای آن ساخته شود که برعکس نسخه محدود NFT (مثلا مجموعه‌ای با تنها 10000 نسخه) است.

OS؛ مخفف OpenSea، بازار پیشرو NFT در اتریوم است.

بازی برای کسب درآمد (P2E)؛ بازی‌های مبتنی بر بلاکچین که بازیکنان را با توکن‌های قابل معامله و پاداش‌های دارایی درون بازی تشویق می‌کند.

دست‌های کاغذی (Paper hands)؛ نقطه مقابل "دست الماس". این به شخصی اشاره دارد که چیزی معمولاً یک NFT را با قیمتی بسیار پایین فروخته است.

پروژه PFP؛ PFP مخفف عبارت «profile picture» است، بنابراین یک پروژه PFP اساساً همان پروژه 10هزارتایی یا پروژه آواتار است. این اصطلاح به این دلیل ابداع شده است که آواتارها در این مجموعه‌های NFT اغلب به عنوان عکس پروفایل در توییتر، دیسکورد و غیره استفاده می‌شوند.

کمیاب (Rarities)؛ کلکسیون‌های دیجیتال و NFTهای درون یک بازی که معمولاً در مواردی کمیاب و متفاوت (مانند رایج، غیر معمول، نادر، افسانه‌ای و عرفانی) عرضه می‌شوند و به آن‌ها شماره نسخه خاصی تخصیص می‌یابد. به طور کلی، هر کدام از آن‌ها شناسه‌ها و ابرداده‌های منحصر به ‌فرد دارند.

آشکار ساختن (Reveal)؛ هنگامی که یک NFT را ضرب می‌کنید، به خصوص برای پروژه‌های مولد جدید، اثر هنری تا زمانی که ضرب کردن کامل نشود، در واقع ایجاد نمی‌شود. این بدان معنی است که شما در حال خرید یک "جعبه کور" هستید و تا زمانی که زمان افشای آن فرا نرسد، دقیقاً نمی‌دانید چه چیزی دریافت می‌کنید. بسته به سازندگان پشت مجموعه، NFT ممکن است بلافاصله پس از خرید، زمانی که مجموعه فروخته می‌شود، یا مثلاً با ۲۴ یا ۴۸ ساعت تأخیر آشکار شود.

اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید

امضای حلقه (Ring Signature)؛ نوعی تراکنش دیجیتالی که می‌تواند توسط هر عضوی از مجموعه‌ای از کاربرانی که هر کدام دارای کلید هستند، انجام شود. همچنین به فرستنده این امکان را می‌دهد که بداند شخصی آن را امضا کرده است اما نه چه کسی، به این معنی که آنها نمی‌توانند وجوه خود را خرج کنند، مگر اینکه امضاکننده دیگری نیز تأییدیه خود را ارائه کند.

مزایا و امتیازها (Royalties)؛ پولی که یک خالق NFT از طریق فروش مجدد توکن به دست می‌آورد. برخی از NFT ها هر بار که یک NFT معامله می‌شود، به طور خودکار این کمیسیون را پرداخت می‌کنند. یک NFT همچنین می‌تواند برای پرداخت حق امتیاز یک هنرمند، برای همیشه کدگذاری شود که یک مورد استفاده مطلوب است که پتانسیل تغییر شکل صنعت موسیقی را دارد.

راگپول (Rugpull)؛ اساساً یک کلاهبرداری است که در آن تیم پشت یک پروژه به ظاهر قانونی، بلافاصله پس از راه اندازی، با تمام پول جمع آوری شده ناپدید می‌شوند. در حالی که ممکن است یک NFT واقعی یا توکن‌هایی را که خریداری کرده‌اید دریافت کنید، به احتمال زیاد آنها بی ارزش خواهند بود.

بازار ثانویه (Secondary market)؛ بازار مالی است که در آن سرمایه گذاران دارایی‌های خود را با سرمایه گذاران دیگر، نه با شرکت‌های صادرکننده معامله می‌کنند. برای NFT ها، می‌توان آنها را پس از ضرب در بازار ثانویه فروخت یا خریداری کرد. نمونه‌هایی از بازارهای ثانویه محبوب OpenSea و TofuNFT هستند.

شاردینگ (Sharding)؛ در زمینه NFTها، به عمل تقسیم NFTها به زیرمجموعه‌های کوچکتر اشاره دارد. به طور کلی به منظور اجازه دادن به گروه‌هایی از افراد برای خرید یک NFT گران قیمت به طوری که بتوان آن را به طور جمعی در اختیار داشت.

شیلینگ (Shilling)؛ زمانی که شخصی یک پروژه NFT را تبلیغ می‌کند و دیگران را به سرمایه گذاری در یک NFT خاص به عنوان یک استراتژی بازاریابی تشویق می‌کند.

عکس فوری (Snapshot)؛ معمولاً توسط سازندگان NFT و بازی‌های P2E برای تعیین افرادی که واجد شرایط ایردراپ و دسترسی زود هنگام در یک مقطع زمانی خاص هستند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، همه مالکانی که NFT الف را در کیف پول خود در زمان عکس فوری در تاریخ X نگه می‌دارند، هفته آینده یک ایردراپ رایگان NFT ب دریافت می‌کنند.

Szn؛ مخفف “season” یعنی فصل است که به چرخه‌های ارز دیجیتال یا NFTmarket اشاره دارد.

(طبقه) جارو کردن ((Floor) sweeping)؛ به این معنی است که مقدار زیادی از ارزان ترین NFT ها را از مجموعه‌ای، در قیمت‌های کف و در بازار ثانویه خریداری کنید تا قیمت آنها را افزایش دهید.

اصطلاحات دنیای NFT را بشناسید

NFT های متمرکز بر ابزار (Utility-focused NFTs)؛ NFT با موارد استفاده در دنیای واقعی. به عنوان مثال، داشتن Bored Ape NFT مزایای انحصاری فقط برای اعضا مانند دسترسی به تابلوی گرافیتی مشترک را به همراه دارد.

توکن ابزار (Utility token)؛ یک توکن قابل تعویض که در یک اکوسیستم خاص مورد استفاده قرار می گیرد. این توکن‌ها برای استفاده از برخی عملکردهای یک سیستم قرارداد هوشمند یا انجام برخی اقدامات در یک شبکه خاص مورد نیاز هستند.

طاق (Vault)؛ یک قرارداد هوشمند که وثیقه را محفوظ می‌دارد و ارزش وثیقه را پیگیری می‌کند.

قرارداد تایید شده (Verified contract)؛ قراردادی در دسترس عموم که به کاربران اجازه می‌دهد کد را بخوانند، مطالعه کنند و ممیزی کنند. قراردادهای تأیید شده در معاملاتی که طرفین به سطح بالاتری از اعتماد نیاز دارند، ترجیحاً توسط شخص ثالث دیگری قابل تأیید است، رایج است.

لیست سفید (Whitelist)؛ اغلب به اختصار "WL" خوانده می‌شود، یک لیست سفید یک لیست ویژه است که دسترسی زود هنگام به یک افت NFT را قبل از عموم مردم به دست می‌آورد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO) بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا