از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن


تکریم از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهور، بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن، نیاز همه دستگاه‌های کشور به هدایت‌های قرآن، گزارش از غرفه راسخون برخی از اخبار خبرگزاری شبستان در سیزدهمین روز برگزاری نمایشگاه قرآن است

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امروز (پنجشنبه ۸ اردیبهشت) مصادف با ۲۶ ماه مبارک رمضان سیزدهمین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن واقع در مصلی تهران بود. خبرنگاران خبرگزاری شبستان مستقر در نمایشگاه بیست و نهم با گفتگو با کارشناسان بخش های مختلف این نمایشگاه تلاش کرده اند تا به معرفی هرچه بیشتر فعالیت های در حال انجام در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن بپردازند. بخش هایی از گفتگوها و اخبار منتشر شده در سیزدهمین روز از برپایی نمایشگاه قرآن را در زیر می خوانید:

تکریم از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهور

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

آیین بیست‌وهفتمین دوره همایش ملی خادمان قرآن کریم امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه، با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در شبستان مصلای امام خمینی(ره) محل برپایی بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون قرآن و عترت این وزارتخانه و جمعی از خادمان قرآن کریم که طی ادوار قبل مورد تکریم قرار گرفتند، حضور داشتند.

تلاوت آغازین این مراسم با مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان بود که در این دوره نیز به عنوان خادم قرآن معرفی و تجلیل می‌شود.

اجرای این آئین را که از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز و به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود، مجید یراقبافان برعهده دارد.

در این مراسم آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در گروه مطالعات و پژوهش‌های قرآنی، احمد مهرمشهدی‌افخمی، مهدی عادلی و عباس امام‌جمعه در گروه قاریان قرآن کریم، هاشم سلطان‌نژاد، حافظ کل قرآن کریم، غصون مسلمی و عبدالرضا صدیق، مدرسان قرآن، سیدعباس انجام در گروه مدیران امور قرآنی، جمال شورجه، محمد کاشانی‌آزاد(خوشنویس) و امیرعباس قلیچ‌لو به عنوان خادمان قرآن کریم تجلیل می‌شوند.

اجرای گروه هم‌خوانی و تواشیح نور تهران از دیگر بخش‌های این آئین بود.

بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن/ نمایشگاه قرآن محل بروز دلبستگی های معنوی است

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (پنجشنبه ۸ اردیبهشت) در بیست و هفتمین دوره آیین تکریم از خادمان قرآن کریم با اشاره به برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بعد از وقفه ۲ ساله گفت: به همت دولت و واکسیناسیون عمومی توانستیم از گردنه درگیری با بیماری کرونا عبور کنیم و با وجود اینکه در روزهای آغازین برای برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه قرآن برخی پیشنهاد مجازی بودن آن را مطرح کردند اما به مدد اخلاص و کار جهادی همکاران در وزارت ارشاد و معاونت قرآن و عترت و دستگاه‌هایی همچون سازمان اوقاف، وزارت آموزش و پرورش، وزارت میراث فرهنگی، شهرداری تهران، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی توانستیم نمایشگاه را به صورت حضوری برگزار کنیم.

وی با اشاره به استقبال بی نظیر مردم از این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: بیش از یک میلیون نفر تا امروز از نمایشگاه قرآن دیدن کردند و در ایام تعطیل جمعیت بازدیدکننده به اندازه ای بود که برخی پشت درب‌های ورودی نمایشگاه ماندند و از همین جا از همه آنها عذرخواهی می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های این دوره از برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: خانواده محور بودن از مهم ترین ویژگی این دوره از نمایشگاه قرآن است به طوری که شاهد هستیم خانواده ها پپس از بازدید از نمایشگاه در زمان افطار گرد هم جمع آمده و به انجام فرائض دینی می‌پرداختند. همچنین در این دوره از نمایشگاه به موضوع کودکان و نوجوانان توجه ویژه ای شد و برنامه های خاصی برای این قشر در نمایشگاه برگزار شد.

وی با اشاره به ایجاد بخشی جداگانه در این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن برای موضوع عفاف و حجاب گفت: در طبقه دوم مصلی غرفه‌های ویژه‌ای برای ارائه محصولات عفاف و حجاب در نظر گرفته شد.

نیاز همه دستگاه‌های کشور به هدایت‌های قرآن/قرآن ظرفیت هدایت همه انسان‌ها را دارد

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور عصر امروز (پنجشنبه ۸ اردیبهشت) در آیین تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پرداختن به قرآن و قرائت و فهم قرآن و توجه به رهنمودها و هدایت های قرآن برای همگان فرصت بسیار ارشمندی است، گفت: انسانیت انسان در پرتو آموخته‌های قرآن شکل می‌گیرد و به همین دلیل ابتدا به دانستن و فهم قرآن و سپس به خلقت انسان تاکید شده است.

وی با بیان اینکه اگر انسان ربانی و خدایی شد، انسانیت انسان رقم می‌خورد، افزود: حیات طیبه در پرتو آموخته‌های قرآن شکل می‌گیرد. قرآن ظرفیت هدایت همه انسان‌ها را دارد ولی برخی برخوردار نمی‌شوند. امروز جامعه بشری بیش از همه زمان دیگری نیازمند هدایت‌های قرآنی است و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و تمام لایه های زندگی انسان معاصر نیازمند هدایت های قرآنی است.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت و همه دستگاه‌های کشور بیش از هر زمان دیگری به هدایت‌های قرآن نیازمند هستند، گفت: دولت اسلامی و جامعه اسلامی و نظام اسلامی و تمدن اسلامی در پرتو هدایت‌های قرآن شکل می‌گیرد و مدنیتی که در پرتو قرآن نباشد، مدنیتی نیست که موجب ارتقای قرآن شود.

وی از امام خمینی (ره) به عنوان احیاگر قرآن یاد کرد و گفت: رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز توجه خاصی به قرآن دارند و به واسطه این توجه مجموعه‌های قرآنی و قرائت و فهم قرآن را رونق دادند.

نرم افزار بالقرآن با قابلیت ریشه نگاری تمام کلمات و جملات قرآن

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

مرتضی فاضل، مدیر بخش محتوایی طرح بالقرآن در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در مورد این طرح گفت: طرح بالقران محصولی نرم افزاری است که به عنوان نرم افزار بالقرآن معرفی می شود. این نرم الزار تمام ادبیات قران اعم از صرف، نحو، اشتقاق، بلاغت، علوم قرآنی به صورت مجزا برای هر یک از کلمات قرآن مشخص شده است و تمام کلمات قرآن به تفکیک ریشه نگاری، دسته بندی، بسترنگاری، وزن نویسی و اطلاعات صرفی و نحوی آنها نگاشته شده است.

فاضل تصریح کرد: بسیاری از اطلاعاتی که این نرم افزار به جامعه قرآنی می دهد برای اولین بار است و در تاریخ نزول قرآن تاکنون بسیاری از این اطلاعات وجود نداشته است و فقط در حد چند آیه و سوره و تعداد آیات و سوره ها و اطلاعاتی اندک از قرآن داشتیم اما امروز می توانیم به اطلاعات بیشماری با این نرم افزار دسترسی پیدا کنیم.

وی یادآور شد: این نرم افزار دارای قابلیت جست و جو است و می توان در علم صرف تمام باب های استفعال را استخراج کنیم.

وی تصریح کرد: از اهداف دیگر این پروژه این است که جلوی تفسیر به رای و تحقیق به رای را می گیرد و هدف دیگر این طرح اطلاعات بیشماری را به محققان می دهد که قبلا برای کسب این اطلاعات یا راهی را پیدا نمی کرد و محال بود و یا باید زمان زیادی را صرف آن می کرد. امروز به راحتی تمام این اطلاعات به دست محققان می رسد.

ارایه اپلیکشن های قرآن خاص و پند قرآنی از سوی سایت راسخون در نمایشگاه قرآن کریم

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

«محمدرضا فرزین»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های پایگاه راسخون اظهار کرد: این پایگاه حدود 14 سال فعالیت دارد و بیش از چهار و نیم میلیون نفر از مطالب آموزشی پایگاه راسخون در فضای مجازی بازدید می کنند.

مدیر روابط عمومی پایگاه راسخون با اشاره به اینکه «قرآن خاص» یکی از محصولات این پایگاه است،بیان کرد: در قرآن خاص خواص سوره ها و آیات از منابع معتبر گردآوری شده است، این نرم افزار قابل نصب و دانلود در کافه بازار است ، این نرم‌افزار در فاز تکمیلی ارتقاء پیدا خواهد کرد و قرار است در آن مرحله موارد دیگری همچون تلاوت افزوده شود.

وی دیگر محصول پایگاه راسخون را اپلیکیشن قاریان نام برد و گفت: در این اپلیکیشن صدای110 قاری معروف و نوا‌های ماندگار ارائه شده است که می توان گفت جزو نرم افزارهای پرطرفدار این پایگاه است، طبق تاکیدات مقام معظم رهبری که فرمودند که تلاوت هرچقدر دلنشین ترباشد،اثرگذارتر است در این نرم افزار تلاوت های قاریان مصری و ایرانی را بارگذاری کرده ایم.

مدیرروابط عمومی پایگاه راسخون مجموعه ویدئویی «پندقرآنی» را یکی دیگر از محصولات این مجموعه نام برد و گفت: این نرم افزار دارای 130 پند قرآنی است که روی برش‌هایی از نمایش‌ها یا فیلم‌هایی که صداوسیما یا شبکه نمایش خانگی پخش می‌کند، علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از اینستاگرام راسخون دریافت کنند.

جهاد تبیین یعنی جهاد شناساندن نقاط قوت جمهوری اسلامی/تأکید رییس جمهور بر تداوم بخش های مختلف نمایشگاه قرآن

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

عزت الله ضرغامی،‌ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به نقس این سازمان در تکمیل پازل جهاد تبیین یکی از منویات مقام معظم رهبری گفت: میراث فرهنگی ظرفیت گسترده ای دارد همان طور گفته می شود شرف المکان باالمکین خیلی وقت ها باید گفت که شرف المکین بالمکان هم هست یعنی آن مکان و موقعیت از جمله موقعیت های تاریخی و فرهنگی فرصتی را ایجاد می کند که اگر انسان ها در داخل آن فضا و بناها قرار بگیرند آن آثار فرهنگی حرفشان بیشتر شنیده می شود و اثر گذاری بهتری خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش و جایگاه ابنیه تاریخی در توسعه نقات قوت و پیشینه تاریخی ایران تصریح کرد: با آن عقبه ای که ابنیه های تاریخی و فرهنگی دارد می تواند تاثیر بسزایی در نفوذ کلام داشته باشد میراث فرهنگی و میراث چند هزار ساله ما که معمولا به اشتباه تقسیم بندی می شود و برخی تصور می کنند که میراث فرهنگی ما پیش از اسلام و پس از اسلام متفاوت است و به دنبال دو قطبی ساز هستند باید گفت که هیچ کدام از این دوره ها تعارضی با هم ندارند و همه آموزه ها و سفارش های مقام معظم رهبری و حتی آثار بزرگارنی همچون شهید مطهری و شهید بهشتی همه مکمل همیدگر هستند و همه این آثار برجای مانده از پدران و گذشتگان ماست.

شاید در آن دروان پادشاهان ظلم و جور خود را بر مردم وارد کردند ولی ما باید به درستی ظرفیت های میراث فرهنگی خود را بشناسیم و همه اینها ریشه عدالت خواهانه زیبایی شناسی توسعه فضائل انسانی و توجه دادن به مبدع هستی و عهاد و آخرت دارد و به نظر من اگر بتوان از ظرفیت های آثار فرهنگی به خوبی استفاده کرد و آنها را به جامعه شناساند اینها در تقویت اعتقادی به جمهوری اسلامی و اسلام بسیار موثر است.

روایت متفاوت «زهرا گنزالس» بانوی مسلمان آمریکایی در غرفه «رهیافتگان»

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

نشست غرفه «رهیافتگان» با حضور «زهرا گنزالس» بانوی مسلمان شده اهل کالیفرنیای آمریکا، شامگاه چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱در مصلی برگزار شد. گنزالس در این نشست درباره آشنایی‌اش با اسلام گفت: وقتی در ایران انقلاب اسلامی شد مادرم در دانشگاهش با انجمن دانشجویان ایرانی آشنا شد و یک خانم ایرانی اسلام را به او معرفی کرد. ما کاتولیک بودیم، ولی مادرم همیشه در جستجوی حقیقت، در میان ادیان مختلف بود و آشنایی با آن خانم بهانه‌ای شد تا مادرم بعد از مدت‌ها و پس از فوت پدرم مسلمان شود.

وی ادامه داد:کاتولیک بودیم و مادر بزرگم انسانی بسیار سنتی، مذهبی و متعصب بود و مسلما نمی‌گذاشت دخترش به این راحتی دینش را عوض کند. به همین خاطر، مادرم پنهانی عباداتش را به جا می‌آورد. کم‌کم برای ما هم از توحید گفت، ولی هیچ وقت مستقیماً از اسلام و اینکه به این دین گرایش پیدا کنیم، صحبتی نمی‌کرد. دائماً به طور غیر مستقیم اشاراتی می‌کرد و از مهربانی‌ها و بزرگی خداوند می‌گفت و حرفی از دین دیگری نمی‌زد. از صفت‌های خداوند می‌گفت و ما را به تفکّر و تأمّل وا می‌داشت.
گنزالس درباره اولین اتفاق بعد از روسری پوشیدن‌اش گفت:برای اولین بار که روسری پوشیدم و به مدرسه رفتم، خوشحال بودم. روز اوّل شروع کلاس‌ها هم بود. فکر می‌کردم دوستانم با دیدن من خیلی خوشحال خواهند شد. وقتی سوار سرویس مدرسه شدم، همه با دیدن من ساکت شدند و به من خیره خیره نگاه کردند. سکوت عجیبی حاکم شده بود. خیلی ترسیدم. از برخورد آنها مات بودم. راننده به من گفت: یا بشین یا برو!
وی افزود: یک لحظه به ذهنم رسید که فرار کنم و بروم، ولی بعد با خود گفتم فردا و پس فردا و روز‌های آتی را چه کنم؟ بالأخره که باید با این پوشش به مدر سه بروم. از خدا کمک خواستم که به صندلی آخری که خالی بود، بتوانم برسم و بنشینم ولی حس کردم پاهایم خیلی سنگین شده است. ناگهان پسری گفت: به او نگاه کنید به سرش پارچه بسته و به مدرسه آمده و همه شروع کردند به خندیدن! بعد هم به سمتم آشغال پرت کردند و رویم آب دهان ریختند.
از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

اسامی تجلیل‌شدگان دوره بیست‌وهفتم آئین ملی خادمان قرآن اعلام شد و امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه، در محل بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از آنان تجلیل می‌شود.

اسامی خادمان قرآن این دوره در گروه‌های مختلف بدین شرح است؛ آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در گروه مطالعات و پژوهش‌های قرآنی، احمد مهرمشهدی‌افخمی، مهدی عادلی و عباس امام‌جمعه در گروه قاریان قرآن کریم، هاشم سلطان‌نژاد، حافظ کل قرآن کریم، غصون مسلمی و عبدالرضا صدیق، مدرسان قرآن، سیدعباس انجام در گروه مدیران امور قرآنی، جمال شورجه، محمد کاشانی‌آزاد و امیرعباس قلیچ‌لو نیز در گروه هنر معرفی شدند.

احیای واجب فراموش شده در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

همزمان با برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن؛ مرکز تخصصی امر به معروف و نهی از منکر با همکاری سپاه ناحیه حضرت ولیعصر (عج) دوره آموززش مجازی امر به معروف و نهی از منکر را به صورت عمومی، تکمیلی، کاربردی، بصیرتی و به شکل تربیت مربی برگزار می کند.

بنابراین گزارش، امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبهای فراموش شده است که در قران کریم به آن تاکید می شود و برپایی نمایشگاه قرآن بهترین فرصت برای آشنایی بازدیدکنندگان با این امر الهی است.

این گزارش می افزاید: امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی از جهاد نیز بالاتر است چرا که پایه دین را محکم می کند. اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر و حدود آن برای مردم مشخص شود معلوم می شود یکی از نوین ترین، شیرین ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه های تعامل اجتماعی است. یکی از بدترین خطرها این است که در جامعه گناه به عنوان ثواب شناخته شود. کار خوب به عنوان کار بد معرفی و فرهنگ ها عوض شود.

یکی از مهمترین از شئونات امر به معروف و نهی از منکر در خصوص مسئولان است و مردم با از حکمرانان خود کار خوب بخواهند بر همین اساس غرفه مرکز تخصصی امر به معروف و نهی از منکر همزمان با نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به ارایه دوره های آموزشی به صورت الکترونیکی و مجازی می پردازد که درس نامه های ارایه شده در این دوره ها مورد تایید مراجع تقلید است و در آن به بیان ظرفیت های فقهی و شناختی بدون محدودیت سن و جغرافیا می پردازد. همچنین امکان اعزام مبلغ مبلغ جهت تدریس در سراسر کشورو امکان جذب و به کار گیری در امور پژوهشی و آموزشی از سوی این مرکز وجود دارد. علاقه مندان به شرکت در این دوره های آموزشی می توانند از طریق پیام رسان های آی گپ، سروش، ایتا و روبیکا به شماره ۰۹۳۰۹۰۶۴۰۸۴ اقدام کنند.

دستورالعمل ضوابط خروج کالا بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم اعلام شد

از تکریم از خادمان قرآن کریم تا بازدید بیش یک میلیون نفر از نمایشگاه قرآن

کمیته حراست بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران، مدیران و متصدیان غرفه های شرکت کننده در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم دستور العمل خروج کالا و ملزومات بخش ها را اعلام کرد.

بنابراین گزارش غرفه داران برای دریافت برگه خروج کالا جمعه ۹ اردیبهشت باید به مدیریت بخش مراجعه کنند. همچنین درب شماره یک مصلی امام خمینی (ره) از ساعت ۸ صبح شنبه ۱۰ اردیبهشت برای ورود خودروهای باری باز و در بلوار امام رضا متوقف خواهند شد.

این گزارش می افزاید: پارکینگ درب ۱۵(خیابان شهید قنبر زاده) برای توقف خودروهای غیر باری از ساعت ۸ صبح شنبه ۱۰ اردیبهشت باز است. غرفه داران پس از حضور در محل غرفه نسبت به جمع آوری تجهیزات اقدام و با تکمیل برگه خروج و اخذ امضای مدیر بخش و تحویل دستگاه کارت خوان در مرحله آخر به مدیریت بخش حراست مراجعه کنند. لازم به ذکر است آخرین امضا و مهر مجاز برگه های خروج کالا مربوط به کمیته حراست خواهد بود.

بنابراین گزارش از غرفه داران تقاضا می شود برای اخذ امضاء و مهر مجاز کمیته حراست به هیچ عنوان بدون اخذ امضاء مدیر بخش و پشتیبانی به کمیته حراست مراجعه نکنند.

ملاک اجازه عبور خودروهای باری از بلوار امام رضا(ع) به جلوی شبستان و باغ یاس،‌ آماده بودن کالا و ملزومات غرفه داران است،‌ این مهم با حضور نماینده حفاظت فیزیکی در محل غرفه تایید(درج مهر بر روی برگ خروج) سپس خودرو از زنجیر جلوی شبستان می تواند به محل های تعیین شده بارگیری حرکت کند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی