مستند مراد که مرزبانی می‌کند بزودی ساخته می‌شود


مستند  مراد که مرزبانی می‌کند  بزودی ساخته می‌شود

زاهدان- ایرنا- فیلم ساز و هنرمند سیستان و بلوچستان گفت: مستندی از شهید مراد بدیع‌دهقان مدفون در پشت دیوار امنیتی سیستان با عنوان «مراد که مرزبانی می‌کند» بزودی ساخته می‌شود.

یاسین خوشامدزهی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ساخت مستند شهید مراد روایتی شاعرانه از این شهید والامقام که مزارش در پشت دیوار امنیتی شهرستان هیرمند منطقه سیستان قرار دارد در انجمن سینمایی ایران مصوب شده است.

وی بیان کرد: در این مستند قصد داریم تا علاوه بر تشریح اشتباه بودن مکان ساخت دیوار امنیتی از سوی مسوولان وقت؛ به حاکمان فعلی افغانستان نیز گوشزد شود که این دیوار امنیتی نقطه صفر مرزی جمهوری اسلامی ایران با آن کشور نیست بلکه نقطه صفر مرزی طبق قوانین بین المللی با میله های مرزی مشخص شده است.

فیلم ساز سیستان و بلوچستان گفت: در مستند "مراد که مرزبانی می‌کند" روایت‌های مختلفی از جمله مهاجرت مردم منطقه، خشکسالی چند دهه و قرار گرفتن مزار این شهید والامقام در پشت دیوار امنیتی به تصویر کشیده می شود.

وی بیان کرد: از آنجایی که مزار شهید مراد بدیع‌دهقان در نزدیکی مرز (حدفاصل دیوار امنیتی و مرز) واقع شده اصطلاح «مراد در حال مرزبانی از مرزهای جمهوری اسلامی است» برای این شهید والامقام بکار رفته است.

خوشامدزهی اظهارداشت: این مستند قصه‌ای را روایت می‌کند که یک شهید اهل سنت چگونه از خاک جمهوری اسلامی ایران مرزبانی می‌کند و در واقع مزار این شهید خود نشان دهنده این است که مرز رسمی کشورمان با دیوار امنیتی فاصله دارد.

وی تصریح کرد: برخی از افراد اصرار داشتند که قبر شهید بدیع‌دهقان را جابجا کنند اما به دلیل اعتقادات اهل سنت این کار انجام نشد.

فیلم ساز و هنرمند سیستان و بلوچستان گفت: کسی که برای حفاظت از این خاک شهید می‌شود یک شهید شاخص است و شهید مراد نیز در پشت دیوار در حال مرزبانی از آب و خاک کشور عزیزمان است.

وی تاکید کرد: این مستند تمام ماجراهای دیوار امنیتی و اینکه شهید مراد بدیع دهقان در پشت دیوار امنیتی دفن شده را به تصویر می‌کشد.

وی افزود: بخشی از این مستند در خاک کشور افغانستان گرفته خواهد شد.

شهید مراد بدیع دهقان در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران اسلامی از شهرستان هیرمند به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و هفتم مهر ۱۳۷۰ به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیش از ساخت دیوار امنیتی در مکان فعلی دفن شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید