الزامات رونق صنایع خلاق


سمینار تخصصی بررسی راهکارهای حمایت از موسسات و شرکت‌های صنایع خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم با تاکید بر ضرورت تعامل مجلس و دولت برای رونق صنایع خلاق برگزار شد.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سمینار تخصصی بررسی راهکارهای حمایت از موسسات و شرکت‌های صنایع خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌‌‌های نرم با حضور غلامرضا منتظری نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌‌‌جمهور و دبیر ستاد فناوری‌‌‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افسر موموندی مدیر دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد و موسی بیات، مدیر دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس در محل مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس برگزار شد.

موسی بیات، مدیر دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، در این نشست با بیان رویکرد مرکز در پرداختن به مساله صنایع خلاق در کشور، بر این امر تاکید کرد که توسعه صنایع خلاق می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌ای فراهم کند تا فرهنگ از وضعیتی که در حال حاضر صرفا به‌عنوان یک بخش هزینه‌‌‌بر در ساختار سیاستگذاری به آن توجه می‌شود، خارج شود.

پرویز کرمی در ادامه با مروری بر چگونگی شکل‌گیری ستاد فناوری‌‌‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، مهم‌ترین وظایف خود را اصلاح تصویرسازی از نوآوری در علم، تجاری‌سازی فناوری‌‌‌ها و حمایت از تحقیقات مرزهای دانشی و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌‌‌جمهور، در معرفی زیست‌بوم خلاق و نوآوری، ظرفیت‌‌‌های منحصربه‌فرد صنایع خلاق و فرهنگی را برشمرد و اثرگذاری‌‌‌های آن را در ابعاد مختلف زیست‌محیطی، هویت ملی، دفاعی و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تشریح کرد.

دبیر ستاد فناوری‌‌‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، سه‌رویکرد اصلی در توسعه نوآوری و تزریق فناوری در صنایع فرهنگی و خلاق را مربوط به تامین مواد اولیه، تامین زیرساخت و تجهیزات تولید و بازاریابی، فروش و برندسازی دانست.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌‌‌جمهور، خانه‌‌‌های خلاق و نوآوری را محملی برای حمایت‌‌‌های خویش در حوزه‌‌‌های مختلف فرهنگی در زیست‌بوم خلاقیت و نوآوری به شمار آورد که از آن طریق شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و شرکت‌های خلاق ذیل حمایت‌‌‌های ستاد قرار می‌‌‌گیرند.

در ادامه، غلامرضا منتظری لزوم احصای مسائل مربوط به صنایع خلاق را مورد تاکید قرار داد و وظیفه متولیان در تغییر و ارتقای نوع نگاه به این عرصه و فرهنگ‌سازی پیرامون آن را ضروری دانست. نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد که گام اصلی را معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برداشته و لازم است در ادامه سهم و نقش دستگاه‌‌‌های مختلف در هر یک از حوزه‌‌‌ها پیرامون رونق صنایع خلاق تعیین شود.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا