توله های یوزپلنگ ایران امروز به دنیا می آیند


توله های یوزپلنگ  ایران  امروز به دنیا می آیند

رکنا: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود روز 10 اردیبهشت ماه توله‌های ایران - یوزپلنگ مرکز تکثیر یوز آسیایی پارک ملی توران - متولد شوند البته یکی دو روز تاخیر و یا تعجیل طبیعی به نظر می‌رسد.

به گزارش رکنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری اظهارکرد: قبلا بارداری قطعی یوزپلنگ ایران در اسارت را اعلام نکرده بودیم اما علائم ظاهری نشان از بارداری قطعی یوز ایرانی دارد و امیدواریم زایمان موفقی داشته باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: پیش‌ بینی ما این است که روز شنبه (۱۰ اردیبهشت) زایمان اتفاق بیفتد لیکن چنانچه تاخیر جزئی در زایمان داشته باشیم، طبیعی است. در حال حاضر کنترل وضعیت یوز با دوربین مداربسته توسط تیم دامپزشکی در جریان است.

وی افزود: در صورت زایمان موفق، این نخستین بار در جهان است که یوز آسیایی به‌صورت طبیعی در اسارت باردار و موفق به دنیا آوردن توله می‌شود.

به گفته اکبری در صورت سالم ماندن توله‌ها، می‌توانیم جمعیت یوز پلنگ را در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بسیار بزرگی به حفظ ژن این گونه در خطر انقراض می‌کند.

وی با شاره به اینکه کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی - که زیستگاه اصلی یوز هستند - تا به امروز مشاهده شده است، تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هر چند این فرایند به نوبه خود برای حفظ این گونه مهم از نظر ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

گفتنی است؛ سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ 28 فروردین 1401 در گفت و گو با رکنا اعلام کرده بود که احتمال دارد در روزهای دهم تا دوازدهم اردیبهشت یوزپلنگ ایران زایمان کند.

در این لینک می توانید جدیدترین تصاویر از چهار یوزپلنگ را که در شرایط نیمه اسارت در پارک ملی توران زندگی می کنند، مشاهده کنید.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن