بهترین شهرهای ایران که می‌توان با قطار به آنها سفر کرد


بهترین شهرهای ایران که می‌توان با قطار به آنها سفر کرد

رکنا: در این خبر با بهترین شهرهایی که می توان با قطار به آن ها سفر کرد آشنا می شویم.

ایران پر از شگفتی و زیبایی است. کافی است چمدانت را ببندی و خودت را به اولین ایستگاه قطار برسانی. هدف زیارت باشد یا سیاحت، مقصدی پیدا می‌کنی که دنیایی از تاریخ و فرهنگ و تمدن را عرضه کند. در این مقاله همراهمان باشید تا با بهترین شهرهای ایران آشنا شویم که می‌توان با قطار مستقیم یا غیرمستقیم به آنها سفر کرد.

۱.‌ مشهد

وقتی از سفر و تفریح صحبت می‌کنیم، مشهد همیشه جزو اولین گزینه‌هاست. تجمع جاذبه‌های گردشگری سنتی و مدرن در کنار زیارت حرم هشتمین امام شیعیان، این شهر مقدس را به یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. خوشبختانه با توجه به ۳۰میلیون مسافری که سالانه از این شهر بازدید می‌کنند، روش‌های مختلفی برای دسترسی به مشهد وجود دارد و مسیر ریلی یکی از امن‌ترین آنها محسوب می‌شود.

خرید آنلاین بلیط قطار تهران مشهد و نیز از مبدأهای دیگر امروز ساده‌تر از همیشه است. مسافران می‌توانند از شهرهای تهران، قزوین، قم، کرج، یزد، اصفهان، زنجان، شیراز، کرمان، رشت یا حتی از نواحی جنوبی کشور مثل خرمشهر، زاهدان و بندرعباس مستقیم با قطار به مشهد سفر کنند.

از دیدنی‌های شهر مشهد هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. آرامگاه فردوسی، مسجد گوهرشاد، مقبره نادرشاه و آرامگاه خواجه ربیع فقط چند نمونه از معروف‌ترین اماکن تاریخی این شهر هستند. مسافران می‌توانند در طول سفر از اماکن دیدنی این شهر مثل پارک ولی‌آباد، چالیدره، کوه‌سنگی، مجتمع شاندیز، بازار رضا، پارک ملت، سرزمین موج‌های آبی و صدها مجتمع تجاری جدید بازدید کنند و خاطرات خوشی را رقم بزنند.

۲. رشت

فرقی نمی‌کند عید باشد یا تابستان؛ مردم سراسر ایران از هر فرصتی برای سفر به شمال زیبا استفاده می‌کنند، مخصوصا سفر به شهر همیشه بارانی رشت. خیابان‌های این شهر پر می‌شوند از مردمان گیلکی‌زبان و مسافرانی که مست از عطر خاک نم‌خورده، در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر قدم می‌زنند. با اینکه رشت بزرگ‌ترین شهر شمالی ایران محسوب می‌شود، باز هم خیابان‌هایش همیشه شلوغ و میزبان مسافران داخلی و گردشگران خارجی‌اند.

در سفر به این کلان‌شهر دوست‌داشتنی، فراموش نکنید که از پارک جنگلی سراوان، دریاچه سقالکسار، مجموعه میدان شهرداری، باغ محتشم، خانه سردار جنگل و بازار بزرگ رشت دیدن کنید.

یکی از محبوب‌ترین راه‌های سفر به رشت رزرو قطار و مسیر ریلی قزوین‌رشت است که از دل جنگل‌های سرسبز دامنه البرز و از روی بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور می‌گذرد. البته تهرانی‌ها و مشهدی‌ها هم می‌توانند مستقیم با قطار به این شهر سفر کنند و از مسیر چشم‌نوازش لذت ببرند.

۳. بندرعباس

بهترین شهرهای ایران که می‌توان با قطار به آنها سفر کرد

مردمان خونگرم و دوست‌داشتنی بندرعباس هر سال میزبان مسافرانی هستند که با هدف بازدید از جاذبه‌های گردشگری و لذت‌بردن از تفریحات آبی این منطقه به‌سمتش سرازیر می‌شوند. تعداد مسافران بندرعباس مخصوصا حوالی عید نوروز به بیشترین حد می‌رسد. مسافرانی که بیشتر به عشق گشت‌و‌گذار در جزیره‌های کیش و قشم رهسپار بندرعباس می‌شوند، غافل‌اند که خود این شهر هم پر از جاذبه‌های دیدنی منحصر‌به‌فرد است.

از جذابیت ساحل الماس‌گونه خلیج همیشه فارس که بگذریم، این شهر جاذبه‌های تاریخی فراوانی هم دارد، مثل:

حمام گله‌داری؛ چشمه آبگرم گنو؛ معبد هندوها؛ عمارت کلاه‌فرنگی.

شهر بندرعباس در جنوبی‌ترین قسمت‌ ایران عزیز واقع شده است. برای همین توصیه می‌کنیم برای سفر به این شهر راحت‌ترین وسیله‌ نقلیه را انتخاب کنید. خط راه‌آهن بندرعباس از تهران شروع می‌شود و مسافران شهرهای بین راه می‌توانند در ایستگاه‌هایی مانند کاشان، میبد و یزد سوار قطار بندرعباس شوند. به‌عبارتی مبدأ هرکجا باشد شما باید بلیت قطار تهران بندرعباس یا بالعکس را تهیه کنید.

۴. لرستان از بهترین مقاصد برای خرید بلیط قطار

چند سالی است که به‌لطف هتل‌های جدید و فراهم‌شدن امکانات گردشگری بیشتر، لرستان هم به یکی از مقاصد گردشگری پرطرف‌دار تبدیل شده است. البته مسافران به عشق لذت‌بردن از طبیعت بی‌نظیر و آب‌وهوای معتدل شهر چشمه‌های ایران چمدان می‌بندند. شهرت و محبوبیت لرستان بیشتر به‌خاطر کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بلوطی این منطقه خوش‌آب‌و‌هواست.

از استشمام هوای پاک و دلپذیر که سیر شدید، سری به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک بزنید، از مناره آجری دیدن کنید، گرداب سنگی را ببینید و اطراف دریاچه کیو قدم بزنید. فراموش نکنید که چشم‌انداز بام لرستان منتظر قدم‌های شماست. پل شاپوری، پارک جنگلی مخمل‌کوه، آبشار بیشه، وارک، نوژیان و هزاران جاذبه دیگر در تمام فصل‌ها میزبان مسافران لرستان هستند.

قطار لرستان مسافران را در ایستگاه «بیشه» شهر زیبای دورود پیاده می‌کند که تقریبا یک ساعت و نیم با مرکز استان فاصله دارد. پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را با خرید بلیط قطار اسنپ تریپ از همین شهر شروع کنید.

۵. ساری

ساری یکی دیگر از مقصد‌های پرطرف‌دار شمالی برای مسافرانی است که می‌خواهند چند روزی از مشغله‌های زندگی و آب‌و‌هوای خشک و آلوده به یکی از شهرهای کوهپایه‌ای شمال ایران پناه ببرند. بیشتر مسافران به‌شوق استشمام هوای پاکیزه و لذت‌بردن از منظره دلپذیر دریا عازم این شهر می‌شوند. با این حال بازدید از جاذبه‌های گردشگری هم خالی از لطف نیست، جاذبه‌هایی مثل:

میدان ساعت؛ قلعه رسکت؛ دریاچه الندان؛ عمارت فاضلی؛ خانه و موزه کلبادی؛ مسجد جامع ساری؛ سد شهید رجایی؛ پارک جنگلی شهید زارع؛ چشمه‌های زیبای باداب سورت.

در نهایت هدف هرچه باشد، آغوش مردم مهمان‌نواز این منطقه همیشه به‌ روی مسافران باز است.

هر روز ۲ قطار تهران را به مقصد ساری ترک می‌کنند. این قطارها از خطوط ریلی قائم‌شهر، فیروزکوه، گرمسار و پیشوا وارد این شهر می‌شوند و این مسیر ۴۰۰کیلومتری را ۷ساعته طی می‌کنند. به‌عقیده مسافران، مسیر ریلی تهران ـ ‌ساری از جذاب‌ترین خطوط راه‌آهن کشور است.

۶. گرمسار

شاید با شنیدن نام گرمسار، تصویر بیابانی خشک و بی‌آب‌‌و‌علف و خورشید تابان استان سمنان در ذهنتان شکل بگیرد. خب درباره جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرمسار هم چیزی می‌دانید؟ چقدر درباره گنبد نمکی کوهدشت شنیده‌اید؟ تا به حال اسم کویر ریگ جن یا همان مثلث برمودای ایران به‌ گوشتان خورده است؟ چند بار خیره به آسمان پرستاره کویر شب را به صبح رسانده‌اید؟

لذت تماشای تنگه ظلمات، پارک ملی کویر، معدن نمک گرمسار، کاروانسرای عین‌الرشید، کاروانسرای قصر بهرام، کاروانسرای دهنمک، غار نمکی گرمسار و قلعه بنکوه فقط نصیب کسانی می‌شود که چشمشان را روی تصورات اشتباه خود ببندند و عازم غربی‌ترین نقطه استان سمنان شوند.

مشهدی‌ها و تهرانی‌هایی که برای سفر به این منطقه مسیر ریلی را انتخاب می‌کنند، در خود شهر گرمسار پیاده می‌شوند. این شهر نقطه پیوند مسیرهای ریلی گرگان ـ ‌مشهد و تهران ـ ‌مشهد است.

۷. اردبیل یکی از زیباترین مقاصد برای خرید بلیط قطار

بهترین شهرهای ایران که می‌توان با قطار به آنها سفر کرد

حتی کسانی که تا به حال به استان اردبیل سفر نکرده‌اند هم آوازه چشمه‌های آب‌گرم سرعین را شنیده‌اند. البته جاذبه گردشگری این منطقه محدود به آب‌گرم‌های شهر سرعین نیست و بخش زیادی از آن برمی‌گردد به تمدن کهنی که آثارش کم‌و‌بیش در موزه‌های متنوع و خانه‌های تاریخی این منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند.

مسافران زیادی به‌عشق قدم‌زدن در بازارهای قدیمی، استشمام هوای سرد اردبیل و لذت‌بردن از عطر غذاهای محلی عازم این دیار می‌شوند. بیشتر آنها در طول اقامت از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بنای جمعه‌مسجد، بقعه کلخوران، پل هفت‌چشمه، خانه مشروطه اردبیل، مزار پیران و بازار قدیمی دیدن می‌کنند و سری به جاذبه‌های طبیعی اطراف اردبیل می‌زنند، جاذبه‌هایی مثل:

دریاچه طبیعی شورابیل؛ رودخانه‌های بالخلو و بالقلی چای؛ دریاچه نئور؛ پیکره سنگی بابا داوود.

مسافرانی که برای سفر به اردبیل مسیر ریلی را ترجیح می‌دهند، می‌توانند با خرید بلیط قطار تهران اردبیل به این منطقه سفر کنند.

. اهواز

اهواز کلان‌شهر جنوبی ایران و خانه مردمان غیوری است که به خون‌گرمی و مهمان‌نوازی شهره‌اند. این شهر انتخاب اول مسافرانی است که می‌خواهند از شب‌های زنده شهر لذت ببرند. رقص نور ستارگان روی آب کارون به‌تنهایی برای تکمیل لذت سفر کافی است، اما اهواز جاهای دیدنی دیگری هم دارد که شهرت جهانی دارند.

پل سفید یا همان پل معلق نماد شهر اهواز است که روی کارون بنا شده و کمتر کسی بدون دیدن این پل اهواز را ترک می‌کند. دیگر جاهای دیدنی این شهر چندقومیتی عبارت‌اند از:

آبشار اهواز؛ ساختمان سه‌گوش؛ تالاب بامدژ؛ پارک ساحلی کارون؛ پارک جنگلی شهروند؛ موزه‌های هنر معاصر؛ خانه ماپار؛ گورستان لهستانی‌ها؛ بنای معین‌التجار.

مسافران می‌توانند مسیر ریلی تهران‌ ـ اهواز را برای عزیمت به این منطقه انتخاب کنند تا سفر راحت‌تری داشته باشند و بیشتر از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند. امکان خرید بلیت قطار از تهران، یزد، اصفهان و قم به مقصد اهواز فراهم است.

۹. تبریز

دیار تاریخی آذری‌زبان‌ها واقعا نیازی به تعریف و تمجید ندارد. جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی این شهر هر سال تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی را جذب خود می‌کنند. مسافران باتجربه خوب می‌دانند بازدید از همه جاهای دیدنی تبریز در یکی‌دو سفر ممکن نیست. خیلی از مردم چندین بار به این شهر پرجمعیت سفر می‌کنند تا حداقل مهم‌ترین گنجینه‌های تاریخی آن را دیده باشند.

چند نمونه از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز عبارت‌اند از:

بازار سنتی تبریز؛ مسجد کبود؛ موزه شهرداری؛ ارگ علیشاه؛ خانه علی مسیو؛ کلیسای مریم مقدس؛ خانه مشروطه؛ حمام تاریخی نوبر؛ ائل گلی.

عطر‌ غذاهای محلی تبریزی هم مسافران را مست می‌کند، غذاهایی مثل:

شوربا؛ کوفته تبریزی؛ دویماج؛ دلمه برگ مو.

اگر نمی‌خواهید با تن خسته و کوفته از رانندگی به تبریز برسید، دل به جاده آهنی بزنید و سفر خود را در کوپه‌ای گرم و راحت آغاز کنید. قطار تهران‌ ـ تبریز ۱۲ساعته به مقصد می‌رسد و در ایستگاه‌های کرج، قزوین، زنجان، میانه و مراغه هم مسافر سوار می‌کند.

۱۰. کیش

یک میلیون مسافری که هر سال به مقصد کیش چمدان می‌بندند و هرطور شده در تعطیلات نوروز خود را به این جزیره مجلل می‌رسانند، حتما دلیل محکمی دارند! آن هم دلیلی بهتر از مجتمع‌های تجاری و رستوران‌های مجلل نوظهور یا اجاره ماشین‌های آن‌چنانی، چیزی که به عطروبوی غذاهای محلی، بناهای ۸۰۰ساله و چهره گندمگون بومیان این منطقه مربوط می‌شود.

علاوه بر تفریحات آبی هیجان‌انگیز مثل غواصی، فلای‌برد، جت‌اسکی و کشتی‌های تفریحی، حواستان به جاهای دیدنی این جزیره هم باشد، اماکنی مثل:

بوستان آهوان؛ جزیره هندورابی؛ پارک دلفین‌ها؛ مجموعه گردشگری کاریز؛ خانه مردم‌شناسی بومیان؛ کلبه هور؛ کشتی یونانی؛ شهر باستانی حریره.

اگر مسیر ریلی را برای سفر به کیش انتخاب می‌کنید، باید بلیط قطار تهران بندرعباس را تهیه کنید و پس از ۲۰ ساعت که به مقصد رسیدید، با وسیله‌ نقلیه دیگری خود را به کیش برسانید.

۱۱. مسیر ریلی زاگرس

زاگرس خانه مردمان سخت‌کوش کرد و لر و میزبان مسافرانی است که هر سال به‌بهانه صخره‌نوردی، چتربازی و کوه‌پیمایی رهسپار کوه‌های این منطقه می‌شوند و مدتی را در شهرهای کوهپایه‌ای سپری می‌کنند تا از آب‌و‌هوای سالم کوهستانی این منطقه بهره ببرند. خط راه‌آهن این منطقه از دل جنگل‌های تماشایی لرستان عبور می‌کند و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مسافران زاگرس سفر روزانه با قطار را ترجیح می‌دهند.

حرف آخر

شاید بزرگ‌ترین حسن مسیرهای ریلی این باشد که خستگی راه به تن مسافر نمی‌ماند و می‌تواند بیشتر از سفرش لذت ببرد، به‌خصوص در سفرهای طولانی که کوپه گرم‌و‌نرم و پنجره‌دار قطار نعمت بزرگی است. شما تا حالا به کدام شهر با قطار سفر کرده‌اید؟ ترجیح می‌دهید با قطار به کدام شهرها سفر کنید؟ تجربه‌تان را از خرید بلیط قطار و سفر با آن با ما درمیان بگذارید. منتظر شنیدن نظرات ارزشمندتان هستیم.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...