یوزپلنگ ایرانی قطعا 2 توله ماده به دنیا آورده است / آخرین وضعیت ایران و توله هایش تا عصر امروز + عکس


یوزپلنگ ایرانی قطعا 2 توله ماده به دنیا آورده است / آخرین وضعیت  ایران  و توله هایش تا عصر امروز + عکس

رکنا: مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح آخرین وضعیت یوزپلنگ «ایران» و سه توله این یوز ایرانی تا عصر امروز در گفت و گو با رکنا، تاکید کرد که قطعا 2 توله یوز متولدشده «ماده» هستند و با وجود این که جنسیت توله سوم هنوز به طور دقیق مشخص نیست، احتمالا توله سوم «نر» باشد.

در تصویر بالا، در سمت راست، یوزپلنگ ایران را ساعاتی بعد از انجام جراحی سزارین یعنی دقایقی بعد از به هوش آمدن این یوزپلنگ ایرانی ملاحظه می کنید. در سمت چپ نیز می توانید نخستین تصویر سه توله یوزپلنگ را که عصر دیروز در پارک ملی توران متولد شدند، ببینید. این برای نخستین بار در جهان است که یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت موفق به زایمان می شود.

حال عمومی یوزپلنگ "ایران" خوب است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح امروز دکتر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تولد موفقیت آمیز سه توله یوزپلنگ ایرانی در شرایط نیمه اسارت در پارک ملی توران خبر داد. البته پیش از این حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز در تاریخ 28 فروردین برای نخستین بار در گفت و گو با رکنا از قطعی بودن بارداری یوزپلنگ «ایران» و احتمال زایمان این یوز در روزهای دهم تا دوازدهم اردیبهشت خبر داده بود.

این توله یوزها حاصل جفت گیری یوزپلنگ 10 ساله به نام «فیروز» و یوزپلنگ 4 ساله به نام «ایران» در پارک ملی توران هستند. این برای نخستین بار در جهان است که یوزپلنگ ایرانی که تنها نسل باقیمانده یوزپلنگ آسیایی است، در شرایط نیمه اسارت موفق به زایمان می شود. «ایران» در فروردین 99 از پارک پردیسان تهران به پارک ملی توران منتقل شد و «فیروز» هم در فروردین 1400 برای جفت گیری با «ایران» از طبیعت جنوب شرقی شاهرود زنده گیری شد.

یوزپلنگ ایرانی قطعا 2 توله ماده به دنیا آورده است / آخرین وضعیت "ایران" و توله هایش تا عصر امروز + عکس

دقایقی پیش، رضا فرجی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت توله های یوز ایرانی به خبرنگار رکنا گفت: خوشبختانه حال عمومی یوزپلنگ «ایران» خوب است، اما هنوز این مادر توله های خود را تحویل نگرفته است. البته همکاران ما چند بار تلاش کردند که شرایط را برای پذیرش توله ها توسط «ایران» فراهم کنند، ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: قطعا دو توله متولدشده «ماده» هستند، اما جنسیت توله سوم هنوز مشخص نیست؛ زیرا توله سوم بسیار ضعیف است و با توجه به این مساله، دامپزشکان ما فعلا حساسیت زیادی برای تعیین جنسیت این توله به خرج نمی دهند، البته به نظر می رسد که به احتمال زیاد جنسیت توله سوم «نر» باشد.

یوزپلنگ ایرانی در آخرین مراحل انقراض در طبیعت

فرجی درباره ادامه برنامه سازمان محیط زیست برای تکثیر یوزپلنگ ایرانی توضیح داد: ما باید توجه داشته باشیم که این برای اولین بار در جهان است که یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت موفق به زایمان می شود. بنابراین در هفته آینده جلسات تخصصی مختلفی را برای تدوین ادامه برنامه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار خواهیم کرد و با استفاده از نظرات متخصصان داخلی و خارجی درباره ادامه راه تصمیم گیری می کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: متاسفانه هم اکنون تعداد یوزهای ایرانی موجود در طبیعت به کمتر از 20 قلاده رسیده است و اساسا وقتی تعداد حیوانات باقیمانده از یک گونه حیات وحش به این اندازه می رسد، مطابق استانداردهای بین المللی به این گونه جانوری لقب «در حال انقراض» داده می شود. اکنون هم متاسفانه یوزپلنگ ایرانی مراحل نهایی انقراض در طبیعت را طی می کند.

وی در پایان تصریح کرد: ما امیدواریم که بتوانیم با تقویت روند حفاظتی، بهبود شرایط زیستگاه های طبیعی یوز و تکمیل برنامه تکثیر یوزپلنگ ایرانی، جمعیت این گونه ارزشمند را مجددا احیا کنیم، زیرا تکنیک هایی وجود دارد که می توان توله یوزهایی را که در شرایط نیمه اسارت متولد می شوند، به نوعی تربیت کرد که بتوان آنها را به طبیعت برگرداند.

یوزپلنگ ایرانی قطعا 2 توله ماده به دنیا آورده است / آخرین وضعیت "ایران" و توله هایش تا عصر امروز + عکس

آخرین وضعیت بروز احساسات مادرانه در "ایران"

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مطابق اطلاعات دریافتی رکنا از عوامل حاضر در پارک ملی توران، با وجود این که یوزپلنگ «ایران» هنوز توله های خود را تحویل نگرفته است، اما این یوزپلنگ تا به حال دو مرتبه توله های خود را لیس زده است. این مساله حاکی از بروز احساسات مادرانه در «ایران» است و نشان می دهد تمایل برای تحویل گرفتن توله ها در مادر وجود دارد.

البته باید توجه کرد که توله های «ایران» به صورت سزارین متولد شده اند و این یوزپلنگ تا چند ساعت بعد از انجام عمل سزارین در ساعت 6 تا 7 عصر روز 10 اردیبهشت 1401، بیهوش بود. بنابراین با توجه به این که زایمان «ایران» به شکل طبیعی انجام نشد و این یوزپلنگ، توله های خود را در هنگام تولد ندید تا آنها را بشناسد، احتمال تحویل گرفتن توله های یوز توسط مادر کمتر می شود.

در این میان براساس پروتکل های جهانی، دامپزشکان بین 24 تا 48 ساعت بعد از انجام سزارین، فرصت دارند که شرایط پذیرش توله ها توسط مادر را فراهم کنند. ضمن این که اساسا در زایمان های غیرطبیعی گربه سانان بزرگ در سطح جهان، امکان عدم پذیرش توله ها توسط مادر، بالا و این مساله نسبتا شایع است.

وزن توله های یوز؛ بین 200 تا 300 گرم

با این حال، مطابق اطلاعاتی که عوامل حاضر در پارک ملی توران در اختیار رکنا گذاشته اند، امیدواری به تحویل گرفتن سه توله یوز که هرکدام بین 200 تا 300 گرم وزن دارند، توسط یوزپلنگ «ایران» وجود دارد و تلاش ها در این زمینه نیز همچنان ادامه خواهد یافت. اما حتی اگر این یوزپلنگ حاضر نشود که توله های خود را تحویل بگیرد، امکانات لازم برای شیر دادن به صورت دستی به توله یوزها فراهم است.

البته اکنون هم توله های یوز به صورت دستی از شیر مادر خود تغذیه می کنند، به نحوی که شیر توسط دامپزشکان متخصص از سینه مادر کشیده می شود و سپس از طریق سرنگ های مخصوص وارد دهان توله های یوز می شود. مهمترین مساله در این میان، خوب بودن حال عمومی مادر و هر سه توله یوز است.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!