تجهیزات اتاق عمل دامپزشکی


هر تخصصی تجهیزات لازم و مخصوص به خود را دارد و عرصه­ ی دامپزشکی نیز با توجه به جراحی­ هایی که در موارد مختلف دارد، تجهیزات دامپزشکی مخصوص به خود را دارد. کیفیت و استاندارد تجهیزات دامپزشکی دارای اهمیت و درجه­ی تاثیر بالایی است زیرا جراحی­های دامپزشکی نیز همانند جراحی­های پزشکی انسانی اهمیت دارند و دامپزشک­ها متعهد هستند تا برای حفظ سلامتی حیوانات...

هر تخصصی تجهیزات لازم و مخصوص به خود را دارد و عرصه­ ی دامپزشکی نیز با توجه به جراحی­ هایی که در موارد مختلف دارد، تجهیزات دامپزشکی مخصوص به خود را دارد. کیفیت و استاندارد تجهیزات دامپزشکی دارای اهمیت و درجه­ی تاثیر بالایی است زیرا جراحی­های دامپزشکی نیز همانند جراحی­های پزشکی انسانی اهمیت دارند و دامپزشک­ها متعهد هستند تا برای حفظ سلامتی حیوانات و نجات جان آن­ها تمام تلاش و همت خود را به خرج دهند.

علاوه بر کیفیت و استاندارد تجهیزات دامپزشکی، ضد عفونی آن­ها پس از اتمام جراحی حیوان مورد نظر نیز بسیار ضروری است زیرا اتاق عمل به بهداشت فنی و خاص خود نیاز دارد تا تجهیزات دامپزشکی عامل انتقال ویروس و باکتری به حیوان تحت جراحی نباشند. رهیافت طب در این مقاله قصد دارد تا انواع تجهیزات پزشکی و مخصوصا تخت جراحی دامپزشکی را به شما معرفی کند. تا انتهای متن همراه ما باشید.

تجهیزات دامپزشکی و تخت جراحی آن

می­توان قاطعانه بیان کرد که میز جراحی یا تخت جراحی دامپزشکی؛ یکی از با اهمیت­ترین تجهیزات دامپزشکی است که استاندارد و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. جنس تخت جراحی دامپزشکی از فولاد یا استیل زنگ­زده تشکیل شده است و اگر این نوع از تجهیزات دامپزشکی که مهم­ترین آن است، کیفیت نامناسب داشته باشد، کار را برای جراح دامپزشک سخت خواهد کرد. اگر بخواهیم تخت جراحی دامپزشکی را در عمل و روند جراحی بررسی کنیم باید بگوییم که این نوع از تجهیزات دامپزشکی، باید بسیار مقاوم باشند.

شاید بپرسید دلیل آن چیست که نیاز به متریالی مقاوم دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که تخت جراحی دامپزشکی از آن جهت که در تماس مستقیم با تمام تجهیزات دامپزشکی قرار دارد و به طور دائم و مستمر ضدعفونی می­شود، نیاز به جنسی مقاوم و غیر آسیب­پذیر دارد. و از آن جهت که محل جراحی باید ایزوله و عاری از هرگونه آلودگی و گرد و خاک باشد، لازم است تا تخت جراحی دامپزشکی جنسی داشته باشد که گرد و خاک و ریزگردها را به خود جذب نکند. یکی از مزیت­های مناسبی که این تخت از تجهیزات دامپزشکی می­تواند داشته باشد این است که تغییرات پوزیشنی دام بر روی آن راحت باشد. منظور آن است که بتوان تخت جراحی را به راحتی بالا و پایین کرد که این تغییرات یا به صورت دستی اتفاق می­افتد یا به صورت کنترلی که اتوماتیک­ بودن آن می­تواند یکی از مزیت­های برتری آن باشد. در صورت نیاز می توانید برای خرید تخت جراحی دامپزشکی از وبسایت رهیافت طب بازدید فرمائید.

تجهیزات اتاق عمل دامپزشکی

با توجه به آن که کنترل حیوانات کار آسانی نسیت، ممکن است در حین عمل جراحی از بیهوشی خارج شوند و با حس درد جراحی از خود بیخود شده و تحرکات غیر قابل کنترل زیادی از خود شان دهند، از همین جهت نیاز است تا در چهار طرف تخت جراحی دامپزشکی، بندهایی وجود داشته باشد که در صورت نیاز دامپزشک قادر است تا از آن بند­ها برای نگه­داشتن دام استفاده کند. به منظور فعالیت متمرکز و سهل دامپزشک، وسایل ضروری در کنار تخت جراحی دامپزشکی واقع شده است. اگر بخواهیم نمونه­ای بیان کنیم؛ باید بگوییم که در کنار تخت جراحی دامپزشکی، ریل­هایی تعبیه شده است که وسایل ضروری و دم دستی جراح بر روی آن­ها قرار می­گیرد. یکی دیگر از امکانات این تخت­ها این است که در کنار تخت جراحی دامپزشکی، سطل­هایی تعبیه شده است که به منظور تخلیه اضافات جراحی و زباله­ های تولید شده حین جراحی مورد استفاده قرار می­گیرد. همانند دیگر تخت­ها که در بیمارستان­ها وجود دارند، تخت جراحی، به عنوان یکی از تجهیزات دامپزشکی، دارای چهار چرخ متحرک است که پس از جایگیری دام بر روی آن و جایگیری تخت جراحی در موقعیت مناسب، چرخ­های آن قادر هستند تا توسط جراح دامپزشک قفل شوند و بدون حرکت بمانند. به جرات می توان گفت که تخت جراحی دامپزشکی D4.v یکی از بهترین تخت های جراحی دامپزشکی در کشور است.

تجهیزات اتاق عمل دامپزشکی

تجهیزات دامپزشکی و مانیتورینگ اتاق عمل

در تجهیزات دامپزشکی لازم است تا سیستم مانیتورینگ اتاق عمل دامپزشکی نیز معرفی شود زیرا دارای اهمیت زیادی است. همانطور که در اتاق عمل­های انسانی نیز مشاهده کرده­اید، در اتاق عمل و جراحی دامپزشکی نیز لازم است تا وضعیت جسمانی دام و شرایط لحظه به لحظه آن توسط یک مانیتور در مقابل چشمان جراح دامپزشک نمایش داده شود. از همین جهت دامپزشک­ها از مانیتور اتاق عمل در تجهیزات دامپزشکی خود بهره می­برند و از جهت نمایش وضعیت دام دارای اهمیت بالایی است.

مولفه ­ها و عناصر اصلی که مانیتور اتاق عمل دامپزشکی نمایش می­دهد؛ مانند ضربان قلب، نوار قلب، فشار خون، اکسیژن و دی اکسید کربن، برون ده قلبی و دمای بدن دام است که به صورت لحظهبه لحظه و مستمر بر روی مانیتور نمایش داده می­شود. مولفه­ هایی که جراح دامپزشک بر روی این مانیتورها تماشا می­کند به صورت موج­هایی با طول موج­های مشخص نشان داده می­شوند که هرکدام با استاندارد­های مشخصی ارائه می­گردند. و اگر جراح دامپزشک طول موجی مغایر با مقدار معین و طبیعی مشاهده کند، به آن معنی است که دام در شرایط اضطراری قرار دارد و نیاز به کمک و یا شاید احیا باشد. از مزیت­ های این مانیتور باید آن باشد که لحظه به لحظه و با بالاترین دقت و سرعت، اطلاعات دام به جراح دامپزشک نمایش داده شود.

یکی از نکات مهم و ضروری که باید در همه مانیتورهای اتاق جراحی دامپزشکی وجود داشته باشد این است که این مانیتورها علاوه بر برق، با باتری نیز فعالیت کنند. شاید با خود بپرسید که دلیل چنین امکانی چه چیز است؟ در پاسخ باید گفت که باید سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات دامپزشکی این نکته را پیش بینی کنند که هیچ عامل بیرونی نباید روند جراحی را مختل کند، پی در صورتی که برق دامپزشکی برود باید دستگاه­ها و تجهیزات دامپزشکی که مصرف برق دارند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، از همین جهت لازم است تا مانیتورهای اتاق جراحی دامپزشکی با باتری نیز کار کنند. نکته قابل ذکر دیگر بررسی الکترودهای مانیتور است که این الکترودها بر روی سطح بدن دام بیمار قرا می­گیرند از همان جهت لازم است تا قبل از استفاده بررسی شوند که مشکلی برام دام به وجود نیاورد.

تجهیزات دامپزشکی و ماشین بیهوشی دامپزشکی

در میان تجهیزات دامپزشکی لازم است تا تجهیزاتی نیز مخصوص فرآیند بیهوشی وجود داشته باشد. در هنگامی که یک دام کوچک مورد جراحی قرار می­گیرد، ممکن است که در میانه­ی جراحی به هوش بیاید از همین جهت نیاز است تا گازهای بیهوشی سرعتی در دسترس جراح دامپزشک باشد. دام مورد جراحی نیاز دارد که در حین جراحی، هم اکسیژن لازم به او برسد و هم دی اکسید کربن لازم را بتواند خارج کند در همین راستا ماشین بیهوشی مورد استفاده قرار می­گیرد که اگر بخواهیم اولویت­بندی کنیم، چنین ماشینی یکی از مهم­ترین تجهیزات دامپزشکی است که می­توان به معرفی آن پرداخت. لازم به ذکر است که این دستگاه از تجهیزات دامپزشکی، گازهای لازم و مورد نیاز جراحی همچون نیتروس اکسید و اکسیژن را از یک منبع موجود در بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی تامین کرده و به بیمار منتقل می­کند. فشار این گازها نسبی است و بسته به نوع آن متفاوت است و جریان آن ها با استفاده از فلومتر دستگاه مورد اندازه­گیری قرار می­گیرد. در بیان ویژگی­های دستگاه باید گفت که در کنار دستگاه بیهوشی دامپزشکی یک استوانه شیشه ای مدرج موجود است که یک تویوب کوچک درون محفظه­ ی آن وجود دارد و با عبور گاز از این استوانه توپ تا درجه مشخصی بالا می رود که محدوده جریان و رفت و آمد گاز بر حسب واحدهای اندازه گیری cc/min یا L/min به نمایش در می­آید.

تجهیزات دامپزشکی و ساکشن جراحی دام

یکی از نکات مهمی که در طول مدت جراحی دام باید به آن توجه شود میزان دید جراح به موضع جراحی است که گاهی این موضع از جراحی توسط خون و یا لخته­های خون پوشیده می­شوند و مشاهده اجزای درونی بدن دام سخت می­گردد. لازم است تا در میان تجهیزات دامپزشکی ابزاری وجود داشته باشد که این لخته­ های خون را جمع کند و از دسترس خارج نماید. و همچنین خروج چنین لخته­های نیمه جامدی در هنگام جراحی باعث جذب الودگی کمتری در محل جراحی می­شود. دستگاه ساکشن جراحی دامپزشکی از تجهیزات دامپزشکی است که به این منظور مورد استفاده قرار می­گیرد اگر بخواهیم ویژگی و امکانات ساکشن جراحی دام را به شما بشناسانیم باید بگوییم که این دستگاه یک موتور الکتریکی و پمپ مولد فشار منفی ادارا است که عامل تولید خلا در موضع مورد نظر است که عامل خروج مایعات و مواد زائد موجود در موضع جراحی است که ان­ها را به مخزن دستگاه ساکشن منتقل می­کند. لازم است تا مخزن این دستگاه دارای ظرفیت و حجم خالی کافی باشد.

با تجهیزات دامپزشکی و کاربرد آن­ها آشنا شدیم

هر تخصصی تجهیزات لازم و مخصوص به خود را دارد و عرصه­ی دامپزشکی نیز با توجه به جراحی­هایی که در موارد مختلف دارد، تجهیزات دامپزشکی مخصوص به خود را دارد. کیفیت و استاندارد تجهیزات دامپزشکی دارای اهمیت و درجه­ ی تاثیر بالایی است. می­توان قاطعانه بیان کرد که میز جراحی یا تخت جراحی دامپزشکی؛ یکی از با اهمیت­ترین تجهیزات دامپزشکی است که استاندارد و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. جنس تخت جراحی دامپزشکی از فولاد یا استیل زنگ­ زده تشکیل شده است و اگر این نوع از تجهیزات دامپزشکی که مهم­ترین آن است، کیفیت نامناسب داشته باشد، کار را برای جراح دامپزشک سخت خواهد کرد. رهیافت طب با ارائه بهترین و باکیفیت­ترین تجهیزات دامپزشکی قصد دارد تا در بازار صنعت طب به شما مشتریان محترم خدمت رسانی کند. بنابراین با خیال راحت می توانید برای خرید تجهیزات دامپزشکی بر روی مجموعه رهیافت طب حساب کنید.

فروشگاه اینترنتی رهیافت طب (با نام سابق مهندسی پزشکی پایا ) بیش از 35 سال در حوزه فروش و تعمیرات تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی فعالیت نموده و از سال 1387 با هدف فروش ، تولید، واردات تجهیزات پزشکی به نام شرکت مهندسی پزشکی رهیافت طب ثبت و تغییر نام پیدا کرد.

لازم به ذکر است که طراحی سایت فروشگاهی و طراحی فروشگاه اینترنتی رهیافت طب بر عهده شرکت وبنوتک بوده و علاوه بر امکانات رایج فروشگاه های اینترنتی، مواردی مانند گردونه شانس، کیف پول، امتیاز گیری بر اساس خرید و … در وب سایت این مجموعه پیاده سازی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟