فراخوان ملی برای نامگذاری سه یوز ایران برگزار می شود


فراخوان ملی برای نامگذاری سه یوز  ایران  برگزار می شود

رکنا: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از برگزاری فراخوان ملی برای نامگذاری فرزندان یوزپلنگ «ایران» خبر داد و گفت: با توجه به این که خود یوزپلنگ «ایران» در شرایط اسارت بزرگ شده و در دوران تولگی از مادر خود جدا شده است، همچنین این یوزپلنگ در هنگام زایمان درد زیادی را متحمل شده و چون تحت عمل سزارین قرار گرفته، توله ها را در هنگام زایمان ندیده...

عصر روز 10 اردیبهشت 1401، سه توله یوزپلنگ ایرانی که حاصل جفت گیری بین دو یوزپلنگ به نام های «ایران» و «فیروز» در شرایط نیمه اسارت در پارک ملی توران هستند، چشم به جهان گشودند و اتفاقی تاریخی را برای محیط زیست کشورمان رقم زدند؛ زیرا این برای نخستین بار در جهان است که یوزپلنگ آسیایی یا همان یوزپلنگ ایرانی موفق می شود که در شرایط غیرطبیعی زایمان کند؛ زایمانی که با انجام عمل سزارین صحرایی توسط متخصصان دامپزشکی حیات وحش ایران انجام شد.

تولد سه توله یوزپلنگ ایرانی ؛ عصر روز 10 اردیبهشت 1401

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عصر روز شنبه 10 اردبیهشت 1401 اتفاقی مهم در تاریخ محیط زیست ایران رخ داد. یوزپلنگ چهار ساله ای به نام «ایران» که در شرایط نیمه اسارت در پارک ملی توران نگهداری می شود، توانست به شکل موفقیت آمیز زایمان کند و سه توله یوز را به جمعیت حیات وحش ایران اضافه کند. امروز نیز مشخص شد که هر سه توله یوز ماده هستند و این یعنی می توان با استفاده از یوزهای نر موجود در طبیعت، به افزایش جمعیت یوزپلنگ ایرانی در شرایط نیمه اسارت پرداخت تا پس از ایجاد جمعیتی پایدار از یوزها، رفته رفته آنها را به زیستگاه های طبیعی برگرداند و مانع انقراض گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی شد.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این نکته به خبرنگار رکنا گفت: مسئولان روابط عمومی سازمان محیط زیست برنامه دارند که جشنواره ای ملی برای نامگذاری توله های یوزپلنگ ایرانی برگزار کنند تا بتوانند پیشنهادات مختلف را از مردم ایران دریافت کنند. در واقع، ما قصد داریم در این زمینه فراخوانی عمومی برای مشارکت تمام مردم در نامگذاری یوزهای تازه متولدشده برگزار کنیم و جزئیات این مساله را به زودی اعلام خواهیم کرد.

توله های یوزپلنگ ایرانی هنوز ضعف دارند، ولی راه می روند

اکبری درباره وضعیت کنونی توله های یوزپلنگ ایرانی توضیح داد: خوشبختانه هم اکنون وزن توله های تازه متولدشده پایدار شده است، اما هنوز یوزپلنگ مادر، توله ها را تحویل نگرفته است و ممکن است ناچار شویم توله ها را به صورت دستی بزرگ کنیم. البته فعلا منتظریم تا توله ها به حالت ثبات برسند و از ضعف اولیه خارج شوند تا بتوانیم درباره شرایط نگهداری از آنها تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: توله های یوزپلنگ ایرانی هم اکنون می توانند راه می روند، اما هنوز حالت ضعف اولیه را دارند و چشم های آنها نیز هنوز باز نشده است. البته با توجه به این که شیر آغوز مادر در ساعات اولیه تولد توله های یوز به آنها تحویل داده شد، بنابراین این توله ها از نظر ضعف سیستم ایمنی مشکلی ندارند.

امیدواری به حفظ شدن خوی وحشی توله ها در شرایط نیمه اسارت

اکبری درباره برنامه های آینده تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران توضیح داد: بازگرداندن توله های یوز تازه متولدشده به طبیعت تقریبا غیرممکن به نظر می رسد، ولی ما در تلاش هستیم تا بتوانیم توله های یوز را در شرایط نیمه اسارت بزرگ کنیم. البته ما تمایل داشتیم که مادر توله ها را بپذیرد تا این یوزپلنگ ها به صورت دستی بزرگ نشوند، چون در آن صورت شرایط برای حفظ شدن خوی وحشی توله ها سخت تر می شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: خوشبختانه هر سه یوز تازه متولدشده ماده هستند و با توجه به این که اکنون تعداد یوزهای ماده شناسنامه دار در طبیعت بسیار اندک است، تولد این یوزها ظرفیت خوبی را برای ما به وجود آورده است که بتوانیم از اسپرم های متنوع یوزهای نر استفاده کنیم تا بتوانیم جمعیتی را در شرایط نیمه اسارت ایجاد کنیم تا بتوانیم نسل های بعدی یوزهایی را که در این شرایط به دنیا می آیند، ابتدا به شرایط نیمه طبیعی و بعد به شرایط کاملا طبیعی بازگردانیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که خود یوزپلنگ «ایران» در شرایط اسارت بزرگ شده و در دوران تولگی از مادر خود جدا شده است، همچنین این یوزپلنگ در هنگام زایمان درد زیادی را متحمل شده و چون تحت عمل سزارین قرار گرفته، توله ها را در هنگام زایمان ندیده است، احتمال دارد هیچ گاه یوزپلنگ «ایران» فرزندان خود را نپذیرد.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حجم ویدیو: 10.06M | مدت زمان ویدیو: 00:01:22

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!