متن‌بازکردن الگوریتم توییتر بسیار پیچیده‌تر از تصورات ایلان ماسک است


متن‌بازکردن الگوریتم توییتر بسیار پیچیده‌تر از تصورات ایلان ماسک است

ایلان ماسک روی متن‌بازکردن الگوریتم‌های توییتر تأکید ویژه‌ای می‌کند. این الگوریتم‌ها چگونه عمل می‌کنند؟ آیا واقعا می‌توان یک‌شبه الگوریتم‌ها را متن‌‌باز کرد؟ متخصصان دیدگاه جالبی در این زمینه دارند.

از بین تمامی ایده‌هایی که ایلان ماسک برای آینده‌ی توییتر در سر دارد، ایده‌ای که بیشتر از بقیه در کانون توجه قرار گرفته، متن‌بازکردن الگوریتم‌های این شبکه‌ی اجتماعی است. مدیرعامل میلیاردر تسلا و ثروتمندترین فرد حال‌حاضر دنیا این ایده را پیش از مطرح‌کردن پیشنهاد تصاحب توییتر ارائه داد و در روز مطرح‌کردن پیشنهاد خرید‌، مجدداً روی آن تأکید کرد.

پس از اینکه اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر گفتند با پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک موافقت می‌کنند، مدیرعامل اسپیس ایکس باردیگر از اهمیت متن‌بازکردن الگوریتم‌های این شبکه‌ی اجتماعی صحبت کرد. ایلان ماسک در مصاحبه‌ای خبرساز در کنفرانس TED گفته بود مهم است مردم بدانند که می‌توانند در شبکه‌ی اجتماعی توییتر به‌شرط رعایت قوانین آزادانه صحبت کنند. به‌همین‌دلیل، ایلان ماسک معتقد است یکی از کارهایی که توییتر باید انجام دهد، متن‌بازکردن الگوریتم است.

ایلان ماسک می‌گوید شفاف‌سازی عواملی که باعث بهبود یا کاهش رتبه‌ی توییت‌ها می‌شوند، می‌تواند خطر «دست‌کاری در پشت صحنه» را کاهش دهد.

How would Elon Musk change Twitter if he were to buy it? First, he’d make it open source. Watch @ElonMusk’s wide ranging live #TED2022 interview with @TEDChris on @YouTube here: https://t.co/dFFUxNqLZe pic.twitter.com/Okm3y5HpEy

— TED Talks (@TEDTalks) April 14, 2022

به‌نوشته‌ی TheNextWeb، شماری از حامیان شفافیت در رسانه‌های اجتماعی و منتقدان سیاست‌های کنترل محتوا در توییتر از دیدگاه ایلان ماسک درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با الگوریتم‌های توییتر حمایت کرده‌اند. این افراد می‌گویند درصورت متن‌بازشدن الگوریتم، خواهیم فهمید توییتر چگونه محتواهایی که در تایم‌لاین کاربران نمایش داده می‌شود، تعیین می‌کند و به چه نحوی برخی از محتواها را به کاربران کمتری نمایش می‌دهد.

مارک لینستر، مدیر ارشد فناوری در دیتابیس متن‌باز EDB می‌گوید:

این اقدام می‌تواند توییتر را به پلتفرمی واقعاً مطمئن تبدیل کند؛ جایی که کاربران خواهند فهمید چرا برخی از توییت‌ها در صدر فهرست نمایش داده می‌شوند. همچنین، تمامی نگرانی‌ها درباره‌ی سوگیری یا پنهان‌کاری در پشت صحنه از بین خواهد رفت.

لینستر درادامه می‌گوید نگرانی‌های این‌چنینی در بین کاربران گوگل و فیسبوک نیز دیده می‌شود و متن‌بازکردن الگوریتم توییتر ممکن است اقدامی سرنوشت‌ساز برای برای کل رسانه‌های اجتماعی باشد.

در همین حین، کسانی که به اقدامات ایلان ماسک اعتماد ندارند، عملی‌بودن ایده‌ی متن‌بازکردن الگوریتم توییتر را رد کرده‌اند. منتقدان می‌گویند توییتر از فیدهای متنوعی تشکیل شده است؛ از بخش Trending گرفته تا تایم‌لاین صفحه‌ی اصلی. هریک از این صفحات را ترکیبی پیچیده از سیستم‌های پیشنهاد محتوا و تصمیمات انسانی کنترل می‌کند. این فرایندها نتایجی به‌دنبال دارند که حتی توسعه‌دهندگان توییتر نیز کاملاً آن‌ها را درک نمی‌کنند.

گفته می‌شود شماری از توسعه‌دهندگان با اضافه‌کردن مخزن عمومی خالی از کد به صفحه‌ی گیت هاب توییتر خواسته‌اند ایلان ماسک را دست بیاندازند؛ البته این مخزن اکنون حذف شده است:

JUST IN - Twitter employees apparently added a public repository called "the-algorithm" on the platform's Github account shortly before the source code was locked.

Musk said he wanted to make the Twitter algorithm open source. pic.twitter.com/cKNmwh6iuT

— Disclose.tv (@disclosetv) April 25, 2022

مشکل دیگر این است که الگوریتم‌ها به‌تنهایی رهنمایی‌های محدودی ارائه می‌دهند و تنها عاملان رتبه‌بندی توییت نیستند. عوامل دیگری نیز روی رتبه‌ی نمایش توییت‌ها در تایم‌لاین اثر می‌گذارند؛ از‌جمله محتواهای واردشده به پلتفرم‌، پروفایل هر کاربر، داده‌های تعلیم الگوریتم‌ها، قوانین کنترل محتوا و کدهای استفاده‌شده برای تعلیم مدل‌های یادگیری ماشین. عواملی که از آن‌ها نام بردیم، مجموعه‌ی عظیمی از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که بررسی آن‌ها به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و انتشارشان هزینه‌بر خواهد بود.

استیو تکسیرا، یکی از قائم‌مقام‌های بخش محصول در توییتر می‌گوید: «نمی‌توانید به‌سادگی یک مدل یادگیری ماشین را متن‌باز کنید؛ چون این مدل با الگوریتم مبتنی‌بر مرتب‌سازی حبابی تفاوت دارد.»

الگوریتم‌های پیشنهاد محتوا دائماً در حال تغییرند و این موضوع متن‌بازکردن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند

تکسیرا می‌گوید وقتی ایلان ماسک از متن‌بازکردن الگوریتم توییتر سخن به‌میان می‌آورد، منظورش دقیقاً کدام الگوریتم است؟ فید اصلی، فید زمانی، تبلیغات، بخش Discovery یا بخش‌های دیگر؟ به‌گفته‌ی او متن‌بازکردن الگوریتم توییتر به‌این‌سادگی‌ها نیست.

موضوع مهم دیگری که باعث پیچیده‌ترشدن شرایط می‌شود، بی‌ثباتی سیستم پیشنهاد محتوا است. مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استارتاپ Abacus.AI و فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی می‌گوید: «معمولاً مدل‌های پیشنهاد محتوا زودبه‌زود از نو تعلیم داده می‌شوند و در گذر زمان به تغییر‌کردن ادامه می‌دهند.» او می‌افزاید انتشار عمومی تمامی مدل‌های تعلیم‌دیده به‌صورت مستمر امکان‌پذیر است؛ اما چنین کاری چندان مفید نخواهد بود؛ مگر اینکه کاملاً بدانید چه ورودی‌ها و خروجی‌هایی به مدل برای انجام پیش‌بینی داده می‌شود.

افزون‌براین، منتقدان از خطرهای احتمالی متن‌بازکردن الگوریتم سخن گفته‌اند. ممکن است رقبای توییتر از اطلاعات کپی‌برداری کنند. همین اطلاعات می‌تواند هدفی جذاب برای مجرمان سایبری باشد و حتی به نقض حریم خصوصی کاربران منتهی شود. متن‌بازکردن الگوریتم می‌تواند در نقش مانعی برای یکی از ایده‌های جاه‌طلبانه‌ی ایلان ماسک، یعنی مقابله با بات‌های اسپم تبدیل شود. نکته‌ی دیگر اینکه متن‌بازکردن الگوریتم توییتر ممکن است فرصت‌های جدیدی برای یافتن آسیب‌پذیری‌های امنیتی در این پلتفرم ارائه دهد.

مدیرعامل Abacus.AI به مزایای احتمالی این کار خوش‌بین است. او می‌گوید متن‌بازکردن الگوریتم رتبه‌بندی توییت‌ها برای انجام تحقیق و ارزیابی هرگونه سوگیری در توییتر مفید خواهد بود. او اعتقاد دارد که با متن‌بازشدن الگوریتم‌های توییتر، می‌توان به اطلاعات بیشتری درباره‌ی اجزای زیرساخت تأثیرگذار روی محتواهای فیلترشده در فید اصلی دسترسی پیدا کرد.

تکسیرا بیان می‌کند: «متن‌بازکردن آن الگوریتم‌ها و مهم‌تر از آن، متن‌بازکردن مدل‌های یادگیری ماشین توییتر تأثیر بسزایی بر شفافیت می‌گذارد.»

یکی دیگر از طرفداران مهم ایده‌ی ایلان ماسک، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پیشین توییتر، جک دورسی است. دورسی که سال گذشته جای خود را به پاراگ آگراوال داد، پیشنهاد کرده است توییتر به کاربران اجازه‌ دهد که خودشان انتخاب کنند از چه الگوریتمی استفاده کنند. در‌واقع، جک دورسی پیشنهاد کرده است توییتر نوعی مارکت‌پلیس برای الگوریتم‌ها طراحی کند. در این سناریو، کاربران از الگوریتمی استفاده می‌کنند که بیشتر از همه سلایقشان را برآورده می‌کند.

The choice of which algorithm to use (or not) should be open to everyone https://t.co/o2DkSTWW0O

— jack⚡️ (@jack) March 25, 2022

اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر به اتفاق آراء با پیشنهاد ایلان ماسک موافقت کرده‌اند و انقعاد قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری مشروط‌ به موافقت سهام‌داران و نهادهای تنظیم مقررات است. تحلیلگران می‌گویند که احتمالاً این قرارداد با سخت‌گیری نهادهای تنظیم مقررات روبه‌رو نمی‌شود و ایلان ماسک تا پیش از پایان سال جاری میلادی رسماً مالک توییتر خواهد شد. شایعه‌ها می‌گویند ایلان ماسک قصد دارد مدیرعامل توییتر را عوض کند و راهکارهای جدیدی نیز برای افزایش درآمدهای توییتر در نظر بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس