تازه ترین جزییات ثبت نام حج اعلام شد


 تازه ترین جزییات ثبت نام حج اعلام شد

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، اکبر رضایی اعلام کرد: ثبت‌نام در کاروان‌های حج 1401 از ساعت 10 صبح روز یکشنبه 18 اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه «رزرو» حج و زیارت به نشانی https://reserve.haj.ir آغاز می‌شود. چه کسانی به حج می‌روند؟ رضایی با اشاره به سهمیه امسال حج ایران که در حدود 39 هزار و 635 نفر تعیین شده است، گفت:...

معاون سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع از روز یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، درباره تعداد زائرانی که از ایران به حج اعزام می‌شوند، تاریخ آغاز اعزام‌ها و نوع واکسن‌های مورد تایید عربستان جزییاتی را شرح داد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، اکبر رضایی اعلام کرد: ثبت‌نام در کاروان‌های حج ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه «رزرو» حج و زیارت به نشانی https://reserve.haj.ir آغاز می‌شود.

چه کسانی به حج می‌روند؟

رضایی با اشاره به سهمیه امسال حج ایران که در حدود ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر تعیین شده است، گفت: برای حج تمتع امسال، حدود ۳۷ هزار نفر از حجاج کشورمان از بین کسانی که در کاروان‌های حج ۹۹ ثبت‌نام کرده و به دلیل لغو حج در آن سال موفق به تشرف نشدند، انتخاب می‌شوند و واجد شرایط اعزام هستند. این افراد باید برای تکمیل‌ نام‌نویسی و انتخاب کاروان خود در تاریخ ذکرشده اقدام کنند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت این توضیح را اضافه کرد: ظرفیت در نظر گرفته شده برای حجاج ایرانی به میزان ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر است که بخشی از این سهمیه را نیروهای اجرایی ستادی و کاروانی، پزشکان و غیره تشکیل می‌دهند.

عربستان فقط برای متولدان ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد ویزای حج می‌دهد

او در ادامه تاکید کرد: با توجه به شرایط اعلام شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان، به متقاضیان بالای ۶۵ سال ویزا داده نمی‌شود و وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرده است در حج تمتع امسال روادید حج فقط برای متولدان ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد صادر خواهد شد.

تکلیف ۶۵ سال به بالاها چه می‌شود؟

وی افزود: افراد ۶۵ سال به بالا که قبلاً برای حج ۹۹ ثبت‌نام و هزینه پرداخت کرده‌اند در صورت پس نگرفتن وجوه واریزی، برای حج آینده در اولویت تشرف خواهند بود، از این عزیزان تقاضا می‌شود حالت فعلی را حفظ کرده و انصراف ندهند تا در حج آینده از حق اولویت و امتیاز «تثبیت نرخ ارز» بهره‌مند شوند.

به گفته معاون سازمان حج، حدود ۲۲ هزار نفر از ثبت‌نام شدگان حج سال ۹۹ بالای ۶۵ سال هستند.

واکسن‌های ایرانی مورد تایید عربستان نیست

رضایی درباره واکسیناسیون زائران مطابق شرایط عربستان توضیح داد: تمام زائران واجد شرایط اعزام به حج باید دو دز کامل واکسن کرونا را دریافت کرده باشند که از بین واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت عربستان، واکسن‌های «آسترازنکا» و «سینوفارم» در سبد واکسیناسیون کشور ما قرار دارد. متقاضیان باید برای تکمیل واکسیناسیون خود از بین یکی از این دو واکسن اقدام کنند.

او اضافه کرد: از دیگر شرایط حج امسال این است که زائران۷۲ ساعت قبل از اعزام باید تست PCR را در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت کشور انجام داده و گواهی منفی آن را در زمان تشرف در اختیار داشته باشند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم درباره انجام واکسیناسیون زائران و تست پی‌سی‌آر در مراکز مورد تأیید و صدور کارت واکسیناسیون و شرایط و نحوه برگزاری جلسات آموزشی با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

اگر کاروان‌ها خالی بماند دارندگان قبض حج از خرداد ۱۳۸۶ فراخوانده می‌شوند

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: تاریخ ثبت‌نام اولیه افراد ملاک انتخاب آن‌ها برای تشرف است. در این مرحله ثبت نامی‌ها تا تاریخ ۱۳۸۶/۰۳/۲۲ مجاز به تکمیل ثبت‌نام حج هستند. سامانه «رزرو» تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها باز است و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها اولویت‌های بعد از خردادماه ۱۳۸۶ اعلام خواهد شد.

رضایی همچنین از رایزنی و مکاتبه با وزارت حج و عمره عربستان برای افزایش سهمیه حج ایران خبر داد و گفت: در این‌باره با وزارت حج مکاتبه و به میزان ۵ هزار نفر دیگر سهمیه درخواست شده است که در صورت اعلام ظرفیت جدید مراتب اطلاع‌رسانی برای جذب زائرین صورت خواهد گرفت و بر اساس اولویت فراخوانده خواهند شد.

وی ادامه داد: برای اعزام تیم‌های کارشناسی و اجرایی سازمان حج به منظور بستن قرارداد و انجام اقدامات لازم، پیگیر و منتظر پاسخ وزارت حج عربستان و صدور روادید آن‌ها هستیم. تیم‌های اجرایی برای بستن قراردادهای لازم درباره اسکان، حمل و نقل، خدمات تغذیه و تدارکات و غیره با طرف‌های قرارداد به عربستان عازم خواهند شد.

پروازهای حج از ۲۵ خرداد آغاز می‌شود

رضایی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد: تاریخ آغاز اعزام زائرین به عربستان ۱۵ ذیقعده برابر با ۲۵ خردادماه تعیین شده است. عملیات جابه‌جایی زائران در ۲۹ ذیحجه برابر با ۷ مردادماه به پایان می‌رسد. امیدواریم با همکاری تمام بخش‌های اجرایی و دستگاه‌های همکار عملیات حج مطابق برنامه تنظیم شده اجرایی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام