نگاهی به تکرار سقوط های مرگبار پاراگلایدر ! / علت یابی 11 مرگ دردناک خلبانان پاراگلایدر


نگاهی به تکرار سقوط های مرگبار پاراگلایدر ! / علت یابی 11 مرگ دردناک خلبانان پاراگلایدر

حوادث رکنا: وقوع حادثه های مرگبار پی در پی در پروازهای پاراگلایدر، مساله ای است که صلاحیت پرواز خلبان های این ورزش هوایی را زیر سوال می برد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار رکنا، مدتی پیش در حادثه ای تلخ بر اثر بی احتیاطی خلبان تندم (پرواز دو نفره) پاراگلایدر یک مرد 37 ساله در سایت فلای لند جان خود را از دست داد. لازم به ذکر است که خلبان صلاحیت کافی و لازم را برای پرواز با پاراگلایدر نداشته است موجب حادثه سقوط پاراگلایدر در رامیان شد. روز 28 فروردین ماه امسال نیز سقوط پاراگلایدر در مریوان ، موجب کشته شدن یک نفر و مصدوم شدن یک نفر دیگر شد.

بررسی آمارهای به دست آمده نشان می دهد که از سال 2021 تاکنون، 11 مورد حادثه فوتی در پروازهای پاراگلایدر داشته ایم که 3 مورد در پروازهای تندم (دو نفره) و مابقی موارد در پروازهای تک نفره رخ داده است.

عدم رعایت موارد ایمنی

در اکثر موارد خلبان پاراگلایدر صلاحیت کافی را نداشته و پروازش را با تجهیزات کهنه، فرسوده و نامناسب در وضعیت هوایی بد، انجام داده است. علت چنین اتفاقاتی آن است که این خلبان ها، آموزش کافی و صحیح برای پرواز را ندیده اند و با عدم رعایت موارد ایمنی لازم، حوادث تلخی را رقم می زنند.

از مسئول کمیته استان های انجمن ورزش های هوایی خواستار ارائه توضیحات بیشتر در خصوص چنین مواردی شدیم. محسن موسس، مسئول کمیته استان های انجمن ورزش های هوایی، در خصوص حوادث اخیر در حوزه پاراگلایدر، اظهار کرد: پاراگلایدر یک ورزش هیجانی است که مسابقات آن در سطح حرفه ای در سراسر دنیا برگزار می شود. ایران هم در مسابقات جهانی آن شرکت می کند. پاراگلایدر به عنوان ورزش شناخته می شود.

موازی سازی های خطرناک

وی افزود: سازمان هواپیمایی در امر ورزش، دخالت هایی را به عمل آورده که موجب موازی سازی شده و این موازی سازی ها تلفات جانی را موجب شده است. اواخر اسفند سال گذشته در سایت شهید عسگری، یک نفر به عنوان خلبان پاراگلایدر و مسافرش سقوط کردند که منجر به فوت خلبان و مسافر دچار قطع نخاع می شود.

موسس خاطرنشان کرد: در استان گلستان شهرستان رامیان نیز اتفاقی مشابه می افتد. خلبان پاهای مسافر را نمی بندد، مسافر سقوط می کند و بلافاصله جان خود را از دست می دهد.

او ادامه داد: چند روز پیش، در مریوان استان کردستان نیز بازهم شاهد سقوط پاراگلایدر بودیم که در آن حادثه، مسافر جان می بازد و خلبان نیز آسیب جدی می بیند. ورزش در تمام دنیا، ساز و کار و لوکیشن مشخصی دارد و ارگان های نظارتی مشخصی بر آن ها نظارت می کند.

صدور گواهینامه های پرواز غیرمجاز

مسئول کمیته استان های انجمن ورزش های هوایی اشاره کرد: متاسفانه سازمان هواپیمایی، گواهینامه هایی را با عنوان ورزش های هوایی صادر می کند که همانطور از نامش پیداست با ورزش مرتبط است و زیر نظر مستقیم وزارت و جوانان است. این ورزش، دارای یک فدراسیون جهانی به نام فائی است. سازمان محترم هواپیمایی کشور، بنا بر مصوبه ای در سال 1389، تمامی امور مربوط به ورزش پاراگلایدر را به سازمان تربیت بدنی تفویض کرده بودند، ولی در مراحل بعدی به وزارت ورزش و جوانان محول شد.

وی افزود: جای بسی تعجب دارد که چطور سازمانی مانند سازمان هواپیمایی کشوری به خودش اجازه می دهد که در امور وزارت ورزش دخالت بکند و موجب رقم خوردن حوادثی از این دست شود. این سوانح با جان مردم بازی می کند.

او تاکید کرد: وزارت ورزش در تمامی شهرستان ها و استان ها داری لوکیشنی مشخص است و تمامی ادارات کل دارای مجموعه ای هستند که زیر نظر مستقیم وزارت ورزش اداره می شوند.ولی سازمان هواپیمایی چطور می تواند در یک شهرستان بدون فرودگاه بر نفراتی که برایشان گواهینامه پاراگلایدر صادر می شود نظارت کند؟

لزوم برخورد قاطع

موسس خاطرنشان کرد: چطور برخی از شرکت ها می توانند مدرک خلبانی پاراگلایدر را به عنوان یک ورزش صادر کنند؟ این مسائل باعث شده است که تلفات جانی و بدنی زیادی را بدهیم و از نظر ورزشی کسی که وارد پاراگلایدر می شود باید چندین لایسنس از سطح مبتدی تا سطح مربیگری را دریافت کند.

مسئول کمیته استان های انجمن ورزش های هوایی در پایان گفت: یک خلبان پاراگلایدر باید تمامی آزمون های علمی و عملی این حوزه را با موفقیت گذرانده باشد. ولی در چند سال اخیر شاهد مربیگری هایی هستیم که سازمان هواپیمایی مجوزشان را به عنوان مربی آموزشی و خلبان پاراگلایدر صادر کرده که به هیچ عنوان، صلاحیت کافی را ندارند چرا که آموزش صحیح و اصولی ندیده اند. چند وقتی است که در امر دوره های تخصصی نیز دخالت می کنند. امیدوارم که با نظارت مراجع قانونی و تصمیم گیری دولتمردان ما این مساله حل شود تا افراد سودجو نتوانند سوءاستفاده کنند. امیدوارم جلساتی برای حل این مشکل برگزار شود تا بیشتر از این خسارت وارد نشود.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...