هشدار نسبت به شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو


هشدار نسبت به شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به افزایش احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرما، در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری نیاز است مردم استان رعایت اصول پیشگیری را در دستور کار خود قرار دهند.

آفتاب‌‌نیوز :

محمد فتاحی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود. این بیماری از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پس از آنکه به بدن انسان انتقال پیدا کرد، در بدن فرد مبتلا خونریزی‌های گسترده زیرپوستی در نقاط مختلف بدن و کبودی‌های بسیار شدید ایجاد می‌کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته برای مقابله و پیشگیری از بیماری‌های انگلی از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عملیات سم پاشی در ۲۱۴ اماکن دامی و ۶۲۵ هزار مترمربع جایگاه دام انجام شده و ۲۷ هزار و ۵۴۸ راس دام نیز علیه این بیماری‌ها ضد عفونی شدند.

فتاحی تصریح کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها نیاز است برای پیشگیری از شیوع تب خونریزی دهنده کنگو باید اقداماتی از جمله سم پاشی اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه را در دستور قرار گیرد.

وی بیان داشت: برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می‌کنند، استفاده از دستکش، عینک و ماسک ضروری است. همچنین برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان نیاز است گوشت کشتار دام‌ها به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه نگهداری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار خارج از کشتارگاه، مراتب را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع رسانی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات