روز قدس در دل مسلمانان زنده است


روز قدس در دل مسلمانان زنده است

لامینا کامل الدین در وبینار «جایگاه فلسطین در گفتمان انقلاب اسلامی» تأکید کرد: روز قدس در دل مسلمانان زنده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با روز جهانی قدس، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا وبینار «جایگاه فلسطین در گفتمان انقلاب اسلامی» با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در بستر مجازی «گوگل میت» برگزار شد.

در این وبینار که فرقان نورالدین، ژورنالیست و فعال حقوق بشر در سریلانکا و عرصه بین‌الملل دبیری آن را به عهده داشت، بهمن معظمی گودرزی، رایزن فرهنگی کشورمان در کلمبو گفت: امروز روز جهانی قدس است و تا زمانی که اسراییل ظالم هست، مسئله قدس و فلسطین هم خواهد بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و فلسطین سه مفهومی هستند که همیشه در کنار هم و جدایی ناپذیرند. هر یک از این مفاهیم، تداعی کننده دو مفهوم دیگر خواهد بود و این مهمترین دلیل برای نشان دادن جایگاه فلسطین در گفتمان انقلاب اسلامی است.

بهمنی گودرزی اظهار داشت: اگر به مبارزات مردم و رهبران فلسطین در دو مرحله تاریخی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نگاه کنیم، نقش انقلاب اسلامی در فلسطین و مبارزات مردم این سرزمین مقدس را به خوبی می‌توان دریافت.

وی ادامه داد: از ابتدای نهضت اسلامی و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله فلسطین و مظلومیت مردم فلسطین یکی از موضوعات مهم در مصاحبه‌ها و بیانات رهبر کبیر انقلاب بود و تا پایان عمر شریف امام خمینی(ره) این اهمیت جایگاه خود را حفظ کرد و پس از ایشان نیز با آغاز رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این تدبیر ادامه یافت و حمایت از فلسطین و اهمیت قدس ادامه دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در کلمبو گفت: گفتمان انقلاب اسلامی جهانی است و محدود به مرزهای ایران نیست و شعار اصلی آن بازگشت به اسلام و حاکمیت مردم می‌باشد.

وی همچنین، مطرح کرد: انقلاب اسلامی ایران در زمانی ظهور کرد که گفتمان‌های مسلط در منطقه غرب آسیا نتوانسته بودند از مسئله فلسطین حمایت کنند.

بهمنی گودرزی اذعان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی به بی تحرکی و رخوت تمدن اسلامی پایان داد و موجب نوعی بیداری و احیای اسلامی مبتنی بر بازگشت به ایدئولوژی و مکتب اسلام شد و توانست گفتمان جدیدی را در جهان ایجاد کند. به گونه‌ای که مسئله فلسطین در میان جریان‌های اسلام گرا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد و نگرش به موضوع فلسطین فراتر از درگیری اعراب و اسرائیل گردید و عنصر اسلام گرایی آن بر سایر عناصر غلبه کرد.

وی تأکید کرد: این گفتمان جدید در کنار «گفتمان مقاومت» در جهان اسلام و به ویژه در منطقه غرب آسیا، در عرصه عملیاتی در قالب «جبهه مقاومت» یا «محور مقاومت» خود را نشان داده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در کلمبو گفت: آزادی قدس نزدیک است و همه آزادیخواهان جهان فارغ از دین، مذهب و قومیت وظیفه دارند از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند.

روز قدس نماد حمایت از ملت مظلوم فلسطین است

اشجع‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا سخنران بعدی وبینار بود. وی اظهار داشت: 43 سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و به‌طور حتم یکی از اصول اساسی انقلاب ایران که نشأت گرفته از اسلام واقعی است، عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم است. این عنصر کلیدی در گفتمان انقلاب اسلامی نه تنها برای مسلمانان بلکه مفهومی جهان‌شمول محسوب شده و همه مردم دنیا را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این مفاهیم ضد ظلم و عدالت‌خواهی در پرتو رهبری حضرت امام خمینی(ره) از مباحث نظری فراتر رفت و برای آنکه در عمل نیز خود را نشان دهد در اصول 152 و 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد اشاره و به عنوان یکی از ارکان مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی قرار گرفت.

اشجع‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه انواع بی‌عدالتی و ظلم در سراسر دنیا مخالف است. جمهوری اسلامی ایران با جنگ، فقر، تبعیض، اشغالگری، تحریم و سایر مظاهر ظلم برای همه مردم جهان فارغ از نژاد و دین مخالف و همواره در کنار مردم مظلوم جهان بوده است.

وی با بیان اینکه فلسطین از نگاه جمهوری اسلامی ایران یک فلسفه، اندیشه و نماد است، گفت: مسئله فلسطین نماد زنده‌ بی‌عدالتی و ظلم است و مبارزات استقلال خواهانه فلسطینی‌ها برای آزادی کشورشان از اشغال، امری مقدس، انسانی، قانونی و اخلاقی و حتی فطری است. اما در این بین سکوت جامعه جهانی و نگاه پارادوکسیکال برخی از مجامع جهانی به قضیه فلسطین موجب کاهش جایگاه قانون در دنیا شده است.

سفیر کشورمان در سریلانکا مطرح کرد: ما معتقدیم ریشه بسیاری از قانون‌شکنی‌ها در دنیا، بی‌اعتنایی‌هایی است که قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل نسبت به رفتارهای اسراییل و مسئله فلسطین دارد.

شیرلی کانداپا، سردبیر بخش بین‌الملل روزنامه دیلی میرور از کلمبو گفت: باید به اهمیت دعوت امام خمینی(ره) مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس پی ببریم.

وی ادامه داد: روزی که مسلمانان سراسر جهان را فرا می‌خوانند تا پس از نماز از مساجد و خانه‌های خود بیرون بیایند تا آزادی فلسطین را مطالبه کنند.

لامینا کامل الدین، رئیس مؤسسه صلح جهانی نیجریه گفت: در کارنامه جمهوری اسلامی ایران، اهمیت مسائل آزادی فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به عنوان یک اصل مهم ثبت شده است.

وی افزود: مسئله دفاع از فلسطینیان مظلوم و آزادی قدس شریف همیشه در دل مسلمانان زنده است.

رئیس مؤسسه صلح جهانی نیجریه تأکید کرد: در این میان لازم است با بیان اینکه مسلمانان جهان اجازه ندهند رژیم صهیونیستی به اقدامات نامشروع خود ادامه دهد، نقش امام راحل(ره) را در حمایت و زنده نگه داشتن مسئله فلسطین قدردانی کنیم.

عزام مجیدی، پژوهشگر و مشاور تربیتی از شرق سریلانکا سخنان خود را با موضوع تأثیرات انقلاب اسلامی بر جنبش‌های آزادی‌بخش فلسطین آغاز کرد و گفت: یکی از بازتاب‌های بیرونی انقلاب اسلامی دمیدن روح امید در میان نهضت‌های آزادی بخش و اسلامی بود. تا آنجا که موشه دایان، وزیر امور خارجه پیامدهای انقلاب اسلامی را به زلزله تشبیه کرد و گفت: «آثار این تحولات بر روابط سایر کشورها قابل توجه خواهد بود.»

پخش کلیپ با موضوع «فلسطین و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی» از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس