ورود کودکان کار به شهرهای پاک از کار کودک/ نباید کودکی را به دلیل فقر مجازات کنیم


ورود کودکان کار به شهرهای پاک از کار کودک/ نباید کودکی را به دلیل فقر مجازات کنیم

رکنا: مونیکا نادی، وکیل پایه یک دادگستری، می گوید که طرح های ساماندهی کودکان کار بدون نظر کارشناسان نوشته می شود و کارشناسی نشده است.

کم ندیده ایم کودکانی که سر چهارراه، در مترو، اتوبوس، پارک ها و جاهای مختلف شهر، مشغول دستفروشی، تکدی گری، زباله گردی و... هستند. ساماندهی کودکان کار، سال هاست لا به لای شعارهای مسئولان شنیده می شود؛ اما گویی به یک گره بازنشدنی تبدیل شده است. نه تنها این کودکان ساماندهی نشده اند؛ بلکه این روزها تعدادشان بیشتر نیز شده است. در این راستا رکنا با مونیکا نادی، وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی داشت تا چرایی حل نشدن این موضوع بررسی شود.

برخوردهای ناهماهنگ مسئولان با کودکان کار، این مسئله را بحرانی تر می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسئله کودکان کار یک آسیب اجتماعی به حساب می آید که علل متعددی دارد. مونیکا نادی در این راستا می گوید: «یکی از موجبات شکل گیری این آسیب اجتماعی ، برخوردها و سیاست های مختلفی است که مسئولان نسبت به این موضوع اتخاذ می کنند. این برخوردهای ناهماهنگ، بیشتر این مسئله را پیچیده و بحرانی تر می کند.»

ورود معضل کودکان کار به شهرهای پاک از کار کودک

او می افزاید: «نهاد متولی مشخصی برای پیگیری این موضوع وجود ندارد. هر نهادی بدون ارائه نظر کارشناسی، طرح های موقتی را پیش می گیرد که عواقب آن، جبران ناپذیر است. اکنون در شهرهایی از کشور که معضل کودکان کار را نداشتیم هم می بینیم که تعداد این بچه ها زیاد شده و در شهرهایی که این معضل وجود داشت، تشدید شده است. البته این جدای از کودکانی است که کارهایی دارند که ما آن ها را نمی بینیم و پنهان هستند.»

کودکان کار را باید حمایت کرد نه جمع آوری

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه نوع پرداخت رسانه ها هم نتوانست این معضل را حل کند می گوید: «ساماندهی، اساسا یک طرح اشتباه است. حل مشکل آسیب کودکان کار، به اقدامات بلند، کوتاه و میان مدت نیاز دارد. ما نیاز داریم که در یک بازه زمانی مشخص با حمایت از کودکان کار، با عواملی که کودک را به کار کردن وادار می کند مقابله و آن را حذف کنیم. با این وجود به جای اینکه چنین اقدام حمایتی داشته باشیم، صرفا شاهد این هستیم که طرح های ساماندهی آن هم نه برای حل معضل کودک کار بلکه برای پاک کردن چهره شهر از حضور این کودکان اتخاذ می شود. بعضا این بچه ها جمع آوری و دستگیر می شوند بدون آن که دلیل کار کردن کودکان بررسی شود. باید از این کودکان به جد حمایت شود نه اینکه با طرح های کارشناسی نشده بگوییم که این بچه ها ساماندهی شدند.»

باید اطمینان کودکان کار جلب شود

مونیکا نادی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب های زیادی به کودکان کار وارد شده است و اطمینانشان نسبت به مراجع و نهادهای عمومی از دست رفته است می گوید: «اینکه عاملی همچون فقر اقتصادی همچنان در کشور وجود داشته باشد باعث می شود دوباره این بچه ها به چرخه کودک کاری باز گردند. آن ها نیاز دارند برای تامین نیازهای اولیه خود و خانواده اشان درآمد داشته باشند بنابراین ساماندهی اتفاق نیفتاده و تاثیری نیز رخ نداده است.»

وی در پاسخ به اینکه چرا ارگان ها نتوانستد خانواده های این کودکان را توانمند کنند؟ می گوید: «دلیل این است که مسئولان با آن ها برخوردهای قهری پیش می گیرند که هیچ نتیجه ای ندارد. گویی طرح های ضربتی و کوتاه مدت برای این مسئله پذیرفته شده است و برنامه ریزی ها به گونه ای نیست که اهداف را پیش ببرد.»

حوزه کودکان کار متولی ندارد

این وکیل دادگستری در پایان می گوید: «حوزه کودکان کار متولی ندارد. اول می گویند مسئول این کار بهزیستی است، بعد شهرداری به این مسئله ورود می کند. باید کارهای بی فایده و غیر واقعی که فقط آثار سوء دارند را از برنامه ها حذف کنیم. نباید کودکی را به دلیل فقر، مجازات کنیم.»

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا