نرخ تورم در آمریکا 4 برابر شرایط عادی شد


نرخ تورم در آمریکا 4 برابر شرایط عادی شد

عصر اعتبار- یکی از جاهایی که آمریکایی‌ها فشار تورم را به خوبی در آن احساس می‌کنند سوپرمارکت‌هاست. قیمت مواد غذایی در آمریکا طی 12 ماه گذشته 8.8 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا طی یک سال گذشته 8.5 درصد رشد کرده است. این بالاترین نرخ تورم در آمریکا از سال 1981 یعنی طی 40 سال گذشته است.

جاستین ریتز، استاد اقتصاد دانشگاه دولتی سن جوز در این باره گفت: آن چه ما طی چند ماه گذشته مشاهده کرده‌ایم روندی است که ادامه خواهد داشت. قیمت‌ها با سرعتی بیش از آنچه طی 30 تا 40 سال گذشته تجربه کرده‌ایم در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد این روند در کوتاه‌مدت یا میان مدت متوقف شود.

وی افزود: رشد قیمت‌ها در طیف وسیعی از کالاها مشاهده می‌شود و کالاهای زیادی را نمی‌توان نام برد که تورم بالا به آن‌ها نرسیده باشد.

یکی از جاهایی که آمریکایی‌ها فشار تورم را به خوبی در آن احساس می‌کنند سوپرمارکت‌هاست. قیمت مواد غذایی در آمریکا طی 12 ماه گذشته 8.8 درصد افزایش یافته است.

تورم 8.8 درصدی برای جامعه‌ای که به نرخ تورم زیر 2 درصد عادت کرده است رقم بسیار بالایی است تورم در آمریکا حدود 4 برابر شرایط عادی است.

آنیتا مارتین، شهروند آمریکایی ساکن سن برونو رشد کنونی قیمت‌ها را غیرقابل باور می‌داند. وی گفت: من نمی‌توانم باور کنم که همه چیز گران شده است. این مسخره است.

وی افزود: خیلی سخت است که در این شرایط بخواهی شکم یک خانواده را سیر کنی اگر درآمد ثابتی داشته باشی.

کریستین مولن ساکن سن متئو هم به خوبی تورم را بر روی لیست خرید خود احساس کرده است. او می‌گوید هزینه‌های خریدش از سوپرمارکت طی ماه‌های اخیر بالا و بالاتر رفته است. همه چیز گران‌تر شده است.

برای مثال به تغییر قیمت کالاهای زیر طی یک سال گذشته توجه کنید:

میوه و سبزیجات، 8.5 درصد

قهوه، 11.2 درصد

شیر، 13.3 درصد

گوشت قرمز، سفید و تخم‌مرغ، 13.7 درصد

کره و مارگارین، 14 درصد

تام کوندون ساکن منطقه بورلینگیم هم از گرانی‌ها شکایت دارد. وی گفت: من عادت داشتم همیشه استیک بخورم. ما یک خانواده 5 نفره هستیم. اکنون خریدن استیک برای 5 نفر خیلی گران تمام می‌شود. بنابراین تصمیم گرفته‌ایم چیزهای دیگر بخوریم مثل مرغ یا چیزی ارزان‌تر.

ریتز، استاد اقتصاد دانشگاه دولتی سن جوز می‌گوید اگرچه همه مصرف‌کنندگان فشار تورم را احساس می‌کنند اما برخی گروه‌ها فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.

وی گفت: تورم بر خانوارهای دارای درآمد پایین فشار بیشتری را وارد می‌کند. آن‌ها درواقع ضربه تورم را احساس می‌کنند نه فشار. افرادی که درآمد ثابت دارند فشار بیشتری حس می‌کنند زیرا دستمزد آن‌ها مطابق با تورم بالا نمی‌رود.

بر اساس این گزارش فدرال رزرو در حال اتخاذ اقداماتی برای مهار تورم است. افزایش نرخ بهره یکی از این اقدامات است. در آینده باید انتظار داشته باشیم که نرخ بهره بیش از پیش افزایش یابد به امید این که تورم مهار شود. جمع کردن نقدینگی از سطح جامعه آمریکا نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که دنبال می‌شود.

اما باید گفت که سیاست‌های پولی در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهند و به درستی نمی‌توان گفت اثر سیاست‌هایی که امروز اجرا می‌شوند در چه زمانی تورم را پایین خواهد آورد. همچنین نمی‌دانیم که این سیاست‌ها چقدر مؤثر واقع خواهند شد. آیا سیاست‌های درستی هستند یا نه و یا این که اثر منفی خواهند گذاشت؟

اگر فدرال رزرو پای خود را محکم روی ترمز تورم بگذارد آن گاه اقتصاد وارد رکود خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)