سفیر روسیه در ایران: مسکو برای احیای برجام تلاش خود را کرده است


سفیر روسیه در ایران: مسکو برای احیای برجام تلاش خود را کرده است

لوان جاگاریان در مصاحبه‌ای با اشاره به مذاکرات وین اعلام کرد که مسکو برای احیای برجام به همان شکل اولیه تمام تلاش خود را کرده است.

سفیر روسیه در ایران در مصاحبه با روزنامه روسی «ایزوستیا» با اشاره به تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: «پس از لغو این تحریم‌ها هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌ها بین مسکو و تهران در زمینه تسلیحات وجود ندارد. ایران صرفا برای اهداف دفاعی خود از روسیه سلاح خریداری می‌کند و هیچگونه فعالیت خرابکارانه در منطقه ندارد.»

لوان جاگاریان در ادامه به همکاری‌های تجاری روسیه و ایران پرداخت و گفت: «اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه پس از آغاز جنگ در اوکراین، باعث افزایش انگیزه‌ی دو طرف برای توسعه همکاری‌ها تجاری شده است و اکنون بهترین زمان برای رسیدن به بالاترین نرخ تجارت بین موسکو و تهران است.»

او در ادامه به شایعات رسانه‌های انگلیسی مبنی بر اینکه ایران به روسیه تسلیحات موشکی برای مقابله با اوکراین ارسال می‌کند، پرداخت و ضمن تکذیب این شایعات گفت: «رسانه‌های انگلیسی و مانند آن‌ها کارخانه اخبار جعلی هستند. ما خیلی قاطعانه واکنش نشان دادیم. این اولین بار نیست و فکر نمی‌کنم آخرین بار باشد.»

سفیر روسیه در تهران در ادامه به مسئله همکاری‌های نظامی و فنی ایران پرداخت و گفت: «این نوع همکاری‌ها سابقه طولانی دارد. زمانی سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ عرضه کردیم. پس از اجرای توقف تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰، هیچ مانع دیگری برای توسعه همکاری روسیه و ایران در این زمینه بسیار مهم و حساس وجود ندارد.»

او همچنین به مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ایران پرداخت و اعلام کرد: «مذاکرات وین به طور موقت متوقف شده است زیرا یک سری اختلافات بین ایران و آمریکا وجود دارد که باید آن‌ها را حل کنند. حل کردن این مسئله‌ها آسان نیست. از طرف دیگر هم آژانس بین المللی انرژی اتمی سوالاتی دارد و خواستار روشن شدن پاسخ آن‌ها است؛ بنابراین هم مشکلات فنی و هم برخی از مشکلات مربوط به روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا همچنان باقی مانده است.»

او در ادامه اظهار داشت: «این به روابط با روسیه مربوط نمی‌شود. با وجود اینکه آمریکا قوانین بین المللی را نقض کرده، مسکو برای بازگرداندن توافق به همان شکل اولیه تمام تلاش خود را کرده است اما هیچ کس نمی‌تواند تضمین دهد که برجام چه زمان احیا خواهد شد و باید منتظر ماند.»

جاگاریان همچنین درباره ادعای رسانه‌های عبری زبان مانند اسرائیل هیوم و کانال تلویزیونی کان درباره اینکه شکست مذاکرات وین نزدیک است، تصریح کرد که رسانه‌های صهیونیستی منبع معتبری برای اطلاعات نیستند. البته در رژیم صهیونیستی خیلی‌ها دوست دارند این مذاکرات شکست بخورد و کانون تنش جدیدی ایجاد شود، اما این با منافع مردم این منطقه مطابقت ندارد.

سفیر روسیه در تهران همچنین به مذاکرات ایران و عربستان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که تماس‌ها بین طرف‌های ایرانی با امارات و عربستان به رغم کارشکنی‌های صهیونیستی‌ها برای ایجاد بی ثباتی در منطقه، به ثبات و آرامش در منطقه غرب آسیا منجر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی