انگلیس تحریم‌های جدید وضع کرد


انگلیس تحریم‌های جدید وضع کرد

اقتصادنیوز : وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه تحریم‌های تازه‌ای را در حوزه خدمات که برای اقتصاد روسیه حیاتی بشمار می‌رود، وضع کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، تحریم‌های جدید بدین معناست که کسب‌وکارهای روسیه دیگر نمی‌توانند از خدمات حسابداری، مشاوره مدیریت و روابط عمومی انگلیس که ۱۰ درصد از واردات روسیه در این بخش‌ها را تشکیل می‌دهد، بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش، روسیه برای تولید و صادرات کالاهای تولیدی به شدت به شرکت‌های خدمات غربی وابسته است و از این منظر، فشار بر اقتصاد محاصره شده پوتین بیشتر خواهد شد.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس تجارت با «رژیم پوتین» را غیر اخلاقی توصیف کرد که «به تامین مالی یک ماشین جنگی کمک می کند و باعث رنج بی حد و حصر در سراسر اوکراین می شود.»

وی بر همین اساس ادعا کرد: قطع دسترسی روسیه به خدمات بریتانیا فشار بیشتری بر کرملین وارد می‌کند و در نهایت به شکست پوتین در اوکراین کمک می‌کند.

در همین حال «کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس با بیان اینکه «صادرات خدمات حرفه ای ما برای بسیاری از کشورها ارزشمند است» افزود: دقیقاً به همین دلیل است که روسیه را منزوی خواهیم کرد. با محدود کردن دسترسی روسیه به کارشناسان امور مدیریت، حسابداران و شرکت‌های روابط عمومی، فشار اقتصادی بر کرملین را برای تغییر رفتارش افزایش می‌دهیم.»

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، این کشور همچنین تحریم‌های جدیدی را وضع کرده که بر اساس آن رسانه‌های اجتماعی و خدمات اینترنتی باید محتوای رسانه‌های وابسته به دولت روسیه را مسدود کنند.

«کریس فیلپ» معاون وزیر فرهنگ و امور دیجیتال انگلیس در این باره مدعی شد: «راشاتودی و اسپوتنیک برای مدت طولانی، برای توجیه تهاجم پوتین به اوکراین، مزخرفات خطرناکی را با لباس اخبار جدی منتشر می کردند. این رسانه‌ها قبلاً در بریتانیا راه‌اندازی شدند و ما تجارت با آنها را منع کردیم. اما اکنون وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های آن‌ها را از دسترس خارج کرده‌ایم تا بیشتر از گسترش دروغ‌هایشان جلوگیری کنیم.»

در گزارش وزارت امور خارجه انگلیس آمده است؛ کسانی که امروز تحریم شده‌اند شامل عوامل ارشد کانال یک می شود که یکی از شبکه‌های اصلی دولت روسیه بشمار می‌رود. «کانال یک به انتشار اطلاعات نادرست در روسیه معروف است و تهاجم غیرقانونی پوتین را به عنوان "عملیات نظامی ویژه" توجیه می کند. کسانی که تحریم شده اند شامل خبرنگارانی می شود که در کنار نیروهای روسی در اوکراین حضور دارند.»

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

نخست‌وزیر انگلیس که سه هفته پیش در سفری غیرمنتظره به کی‌یف سفر و با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد، در اظهاراتی مدعی شد که حوادث در این کشور، اعتبار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را برای همیشه لکه‌دار کرده است. نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد: «فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را افزایش خواهیم داد و هر هفته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم».

این درحالیست که رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر