خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: گرگان مرکز استان گلستان همانند بسیاری از شهرهای متوسط کشور دارای دغدغه ها و چالش های فراوانی است؛ کمبود فضای سبز، حاشیه نشینی، رشد ناهمگون شهری، کمبود سرانه ورزشی و فرهنگی و فقدان راهبرد جامع برای زباله و پسماند از جمله موضوعات فراروی شهر گرگان بوده اما ترافیک شهری گرگان را میتوان مهمترین چالش زیست شهری دانست.
حجم بالای تردد خودروها و ترافیک شدید و گسترده در اکثر میادین و خیابانهای شهر موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.
هرچند برای ساماندهی موضوع ترافیک دستگاه های زیادی مسئولیت و وظیفه مند هستند اما اصلی ترین نهاد برای بهبود شرایط فعلی ترافیک، شهرداری است.
باریک بودن و عرض اندک خیابانهای شهر، رشد روز افزون جمعیت و بالتبع آن افزایش خودروها و نامتناسب بودن شریان های عبور و مرور با وضع فعلی شهر، ترافیک در گرگان را تشدید کرده و در سالهای اخیر هم اقدامات اثربخشی از سوی شهرداری در زمینه تعریض معابر شهری، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه پارکینگ ها و یا اعمال ملاحظات و محدودیتهای فنی ترافیکی انجام نشده است.
به عقیده کارشناسان مشکلات ترافیکی گرگان با اجرای برخی تمهیدات ترافیکی و ایجاد خیابانها و معابر جدید قابل کنترل و مدیریت است.
تزریق قطره چکانی اتوبوس و تاکسی به ناوگان حمل و نقل عمومی، بی توجهی به زیرساختهای شهر انسان محور و هوشمند و کمتوجهی به احداث و توسعه پارکینگ ها سبب شده تا ترافیک شهر روز به روز افزایش یابد.
شاید روزگاری ترافیک در گرگان محدود به هسته مرکزی در خیابانهای امام خمینی (ره)، شالیکوبی و یا کوی تختی گرگان بود اما در حال حاضر همه خیابانها یا محلات در ساعات مختلف شبانهروز با این چالش آزاردهنده دست به گریبان هستند.
حضور و معطلی در ترافیک باعث برخی معضلات روانشناختی مانند پرخاشگری و خشم شده اما چالش بزرگ، اختلال در امدادرسانی نهادهایی همچون آتش نشانی، اورژانس و غیره است که زمینه بروز بسیاری از خسارت های جانی و مالی را فراهم می کند.
شهرداری اصول ابتدایی زیست شهری را فراموش کرده است
یک شهروند گرگانی با گِله از ترافیک و شلوغی در شهر، به خبرنگار مهر گفت: در سالهای اخیر هیچ اقدام مثبتی از سوی مسئولان برای حل معضل ترافیک در گرگان اندیشیده نشده است.
حضور و معطلی در ترافیک باعث مشکلات روانشناختی همچون پرخاشگری و غیره می شود کمال قادری افزود: اعضای شورای شهر و شهردار گرگان به جای آنکه حدود ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهر را صرف خرید چند اِلمان و گلکاری برای نوروز می کردند، می توانستند یکی از دهها پروژه تعریض یا بازگشایی محورهای جدید شهر را اجرایی و به اتمام برسانند.
وی گفت: مدیریت شهری گرگان اصول ابتدایی زیست شهروندان مانند مدیریت زباله و پسماند و یا ترافیک را فراموش کرده و صرفاً به مباحث کلانی مانند توسعه گردشگری که در زمره وظایف دسته چندم آنها بوده، متمرکز شده است.
قادری عنوان کرد: ترافیک شهری در چند هفته مانده به سال نو افزایش یافت و انتظار میرفت که با پایان یافتن خریدهای نوروزی این چالش پایان یابد اما نه تنها این ترافیک تمام نشد بلکه پس از عید، به همه محلات و خیابانهای شهر هم تسری یافت.
وی بیان کرد: گرگانی ها از مدیریت شهری انتظار دارند همانطور که بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای تیمداری در بسکتبال هزینه کرده، در زمینه ترافیک که جزو معضلات بغرنج شهر است هم توجه کافی داشته باشند.
پروژه هایی فاقد پیوست های ترافیکی
یک کارشناس ارشد مهندسی ترافیک در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین معضلات ترافیکی شهر گرگان بحث عارضه سنجی ترافیکی است؛ عارضه سنجی، یعنی بررسی و مطالعه تأثیر احتیاجات یک کاربر از شبکه حمل و نقل که پس از احداث یک ساختمان با کاربری خاص، مراجعان، دسترسی و تردد مطلوب، ایمن و راحت به مجموعه را داشته و شبکه هم دچار کمترین فشار شود.
مرتضی بالویی افزود: با وجود اینکه اهمیت این موضوع حداقل در سطح مدیران شهری و متخصصان امر اثبات شده اما آن چنان که باید این مسأله مهم قلمداد نمیشود و در سطح شهر، شاهد اجرای پروژهها و یا تغییر کاربریهایی هسنیم که فاقد پیوست ترافیکی بوده و در نتیجه روز به روز کلاف ترافیک شهری را پیچیدهتر میکنند.
وی بیان کرد: میدان شهرداری که به عنوان میدان مرکزی شهر گرگان بوده در ساعات اوج با سنگینی ترافیک مواجه است؛ آیا بررسی شده در آینده نزدیک و بهره برداری از پروژه بزرگی مانند پاساژ میامی چه شرایطی برای این میدان رقم میخورد.
بالویی در خصوص پارکینگها هم گفت: موقعیت پارکینگ ها باید به گونه ای باشد که در محل قرارگیری ایستگاههای حمل و نقل عمومی بوده و از دسترسی مناسبی به معابر مجاور برخوردار باشند در غیر این صورت کارایی نخواهند داشت.
وی با اشاره به جانمایی پمپ بنزین دخانیات، اضافه کرد: کم توجهی به ضرورت انجام مطالعات عارضه سنجی و یا انجام ضعیف مطالعات توسط نفرات و شرکتهای غیرمتخصص سبب ایجاد ترافیک در این منطقه شده و در ادامه با بهره برداری از پروژههایی مثل شهربازی، پارک چند هکتاری، تله کابین و غیره اثرات بسیار سویی را بر شبکه پدیدار ایجاد خواهد کرد.
این کارشناس ارشد مهندسی ترافیک با انتقاد از شعار شهر انسان محور و عدم توجه به این موضوع از سوی مسئولان، گفت: وقتی از شهر انسان محور صحبت میکنیم یعنی به همه انفس ساکن در شهر مانند رانندگان خودرو، راکبان موتورسیکلت، دوچرخه سواران و دیگر کاربران باید توجه کنیم و طبیعی است که در یک شهر حقوق همه این گروهها باید مورد توجه قرار بگیرد.
بالویی بیان کرد: شهری که در آن تردد عابران پیاده نسبت به سایر وسایل نقلیه در اولویت قرار دارد و احداث پلهای عابر پیاده در سطح شهر بعضاً افتخار قلمداد میشود، شهر انسان محور نیست.
بالویی تأکید کرد: باید بر روی مفاهیم پیاده محوری بیشتر کار شده و زیرساختهای آن را هم فراهم کنیم.
ساخت و سازهای غیراستاندارد دلیل ترافیک گرگان
سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: کارشناسان برای رفع معضل ترافیک، مسائلی همچون زوج و فرد کردن، ایجاد خیابان های موازی، بازگشایی و مسائل دیگر را مطرح می کنند اما مشکل ترافیکی گرگان به دلیل ساخت و سازهای قبلی است که نمیتوان آن را جبران کرد.
حجت مقسم افزود: طرح تفصیلی را به درستی پیاده سازی نکرده و هر کس به هر شکلی که می خواهد آن را اجرا می کند.
وی در خصوص حمل و نقل عمومی هم بیان کرد: در سفر رئیس جمهور ۴۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری گرگان اختصاص داده شد که ۲۰ درصد هزینه آن باید توسط شهرداری پرداخت شده و ۸۰ درصد حمایت وزارت کشور است که امسال تحویل شهرداری داده خواهد شد.
مقسم ادامه داد: ۱۱۰ دستگاه اتوبوس شهری در گرگان وجود داشته که ۶۰ دستگاه آن فرسوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به افزایش گره های ترافیکی در گرگان، مسئولان باید برای حل این معضل از رفتارهای جزیره ای پرهیز کرده و با مدیریت هوشمند ترافیکی، خارج کردن ادارات از هسته مرکزی شهر، توجه به پیوست ترافیکی پروژه ها و مانند آن زمینه کاهش حجم تردد خودروها در شهر را فراهم کنند.