المنت مازوت


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از المنت‌های پرکاربرد در صنایع مختلف المنت مازوت است. این المنت‌ها انواع مختلفی دارند اما کارکردشان کم‌وبیش یکسان است. برای این‌که درباره کاربردها، ویژگی‌ها و محیط کاری المنت‌های مازوت بیشتر بدانید، ادامه مطلب را به المنت مازوت اختصاص داده‌ایم. شاید این نوع المنت‌ها به‌علت کاربردهای خاصشان، کمتر از سایر المنت‌های پرکاربرد، شناخته شده‌اند. اما نمی‌توان به‌آسانی از کنار مختصات و کاربردهای وسیع آن‌ها رد شد. با ادامه مطلب همراه باشید.

المنت مازوت

المنت مازوت چیست؟

المنت مازوت یکی از انواع المنت‌های سیالات است که برای حرارت‌دهی به مازوت یا نفت کوره به کار می‌رود. ساختار این نوع المنت به‌گونه‌ای است که با خواص شیمیایی مازوت واکنش نشان نمی‌دهد و بهترین کارایی را در تماس با آن دارد. این نوع المنت با توجه به شرایط نفت کوره، معمولاً به‌صورت فلنج‌دار طراحی می‌شود. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد المنت مازوت، آن را باید با مقدار کافی مایع بپوشانیم. این کار را می‌توانیم با سوئیچ سطحی مطمئنی انجام دهیم.

ساختار المنت مازوت چگونه است؟

برای این‌که المنت بتواند سیالاتی نظیر نفت کوره را گرم کند باید با خواص شیمیایی آن سازگار باشد و سیال به قطعات داخلی آن آسیبی نرساند. البته برخی انواع المنت‌های مازوت به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که صرفاً برای 15 بار قابل استفاده هستند. این نوع المنت‌ها نیز همانند سایر انواع، از بخش‌های زیر تشکیل شده‌اند.

فلنج‌ها که معمولاً در اندازه 14 تا 48 اینچ عرضه می‌شوند و جنسشان از فولاد یا فولاد ضدزنگ است. غلاف المنت که آن را معمولاً از جنس سرامیک، فولاد، مس و استیل می‌سازند. البته با توجه به کاربرد المنت مازوت در سایر سیالات و حتی مواد خورنده، در مجموع، جنس غلاف با توجه به محیط، قابل سفارشی‌سازی است. المنت که در انواع و اَشکال مختلف ساخته می‌شود. وظیفه المنت ایجاد مقاومت گرمایی در برابر عبور جریان الکتریکی در داخل سیم یا لوله است. ترمینال‌های اتصال در انتهای المنت در برخی انواع المنت‌های مازوت از ترموستات برای کنترل کردن دما نیز استفاده می‌کنند حفاظ حرارتی در برخی انواع برای جوگیری از آسیب به المنت محفظه ضد شعله در برخی انواع ساخته شده از فولاد کربنی یا فولاد ضدزنگ، با محدود‌کننده دما و مانیتور داخلی، ترموکوپل یا RTD.

المنت مازوت

انواع کلی المنت‌های مازوت کدامند؟

به‌طور کلی، المنت‌های مازوت به دو دسته کلی قابل تقسیم هستند: المنت غوطه‌ور و المنت نصبی

المنت مازوت غوطه‌ور: این نوع المنت‌ها در داخل مازوت فرو می‌روند و حرارت لازم را پس از برقراری جریان الکتریکی، ایجاد می‌کنند. نصب کردن و نگهداری این نوع المنت‌ها آسان است. المنت‌های مازوتِ غوطه‌ور عمدتاً هسته سرامیکی دارند که برای استفاده در تمامی سیالات فراوری از جمله مازوت مناسبند که نسبت به مصالح ساختمانی خورنده نیستند. این المنت‌ها برای گرم کردن سیالاتِ در گردش مانند آب، نفت کوره و نیز هوا یا گازها به کار می‌روند. آن‌ها معمولاً به یک المنت غوطه‌وری پیچی و یک ترموستات ایمنی مجهز می‌شوند. المنت مازوت نصبی: این المنت‌ها با طراحی ویژه برای کار در مناطق ضدآتش یا صنایع فرآوری با فشار کاری بالای 40 بار به کار می‌روند. این نوع المنت‌ها معمولاً در داخل مخازن پرفشار نصب می‌شوند و برای حرارت‌دهی یا حفظ دمای مایعات در درجه ثابت در شرایط سکون طراحی شده‌اند. طراحی المنت‌های مازوت نصبی به‌گونه‌ای است که آن‌ها را می‌توانیم برای بازرسی بدون تخلیه سیال خارج کنیم. یک المنت نصبی استاندارد از یک لوله گرمایش یا چندین هسته تشکیل می‌شود. محفظه مقاوم ترمینال از اتصالات الکتریکی محافظت می‌کند.

کاربردهای المنت‌های مازوت کدامند؟

یکی از کاربردهای مهم المنت‌های مازوت حرارت‌دهی به نفت کوره در صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی است. با توجه به ساختار المنت‌های مازوت، این نوع المنت را می‌توانیم برای مقاصد دیگری نیز به کار ببریم. در زیر به مهم‌ترین کاربردهای المنت مازوت اشاره می‌کنیم.

حرارت‌دهی به آب و گاز در صنایع مختلف حرارت‌دهی به نفت حرارت‌دهی مخازن ذخیره‌سازی حرارت دادن مایعات در مخازن زیرزمینی گرم کردن کابینت باتری تانک‌های بیلژ بیودیزل سیستم تصفیه بیوگاز تجهیزات دیگ بخار حمام شیمیایی مخزن تمیزکننده شیمیایی کابینت تزریق مواد شیمیایی سیستم‌های تزریق مواد شیمیایی مخزن اختلاط شیمیایی انبارهای کارخانه مواد شیمیایی

المنت مازوت

مشخصات فنی المنت‌های مازوت چگونه است؟

ساختار ضدانفجار محدوده دمای محیط: 60- تا 60+ درجه سانتیگراد قدرت: حداکثر 225 کیلووات طول: تا 4500 میلی‌متر چندین ردیف المنت برای توان خروجی بیشتر فلنج نصب شده با لوله پایه قابل جابجایی برای نصب آسان‌تر. نصب المنت را می‌توانیم با رزوه NPT یا BSP یا فلنج استاندارد صنعتی انجام دهیم

نتیجه‌گیری

المنت‌های مازوت برای حرارت‌دهی به نفت کوره در صنایع مختلف طراحی شده‌اند. اگر قصد خرید المنت را داریم، بهتر است بدانیم که انواع مختلف این المنت‌ها را می‌توانیم با توجه به مشخصات فنی مورد نیاز، سفارشی‌سازی کنیم. توان حرارتی المنت باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که از نظر ظرفیت یا درجه اشتعال مواد ذخیره شده در مخزن، خطری ایجاد نشود. هنگام نصب و بهره‌برداری از المنت مازوت باید خواص شیمیایی مازوت را در نظر بگیرید و در صورت احتمال وجود خطری هرچند اندک، نسبت به نصب ترموستات بر روی آن اقدام نمایید.

منبع

گروه صنعتی کوپل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!