فوران دو شراره از خورشید


فوران دو شراره از خورشید

رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید ناسا دو فوران کلاس M را ثبت کرده که این فوران‌ها در روز سه شنبه (3 مه) در ساعت 8 شب به وقت منطقه زمانی شرقی و چهارشنبه (4 مه) در ساعت 5 صبح به وقت منطقه زمای شرقی به اوج خود رسید بوده است.

فوران دو شراره از خورشید

به گزارش ایران اکونومیست، علت این رویداد یک لکه جدید خورشیدی به نام AR3004 بود که اوایل روز سه‌شنبه یک انفجار بزرگ‌تر از کلاس X را روی خورشید ایجاد کرد.

ناسا به جز هشدارهای معمول خود در مورد تاثیرات احتمالی شفق های قطبی بر خطوط برق و سایر زیرساخت‌ها، راهنمایی خاصی در مورد این رویداد ارائه نکرد. مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضایی، دفتری در اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) یک خاموشی متوسط رادیویی را برای شراره‌های اولیه صبح ثبت کرد.

شراره های خورشیدی می‌توانند ارتباطات رادیویی با فرکانس بالا را مختل کنند؛ زیرا اشعه ایکس و تشعشعات فرابنفش شدیدی که از آنها ساطع می‌شود، قسمت بالایی جو زمین یعنی یونوسفر را یونیزه می‌کند. یونوسفر از ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) تا ۶۰۰ مایل (۹۶۵ کیلومتر) بالای سطح سیاره گسترش یافته و شامل بیرونی‌ترین لایه‌های جوی (اگزوسفر، ترموسفر و بخش‌هایی از مزوسفر) است.

فوران دو شراره از خورشید

به طور کلی، اگر ذرات باردار ناشی از خروج جرم از تاج خورشیدی (CMEs) به سمت زمین حرکت کنند، شفق‌های قطبی ممکن است به دنبال یک شراره خورشیدی افزایش پیدا کنند. این ذرات در امتداد خطوط میدان مغناطیسی سیاره ما جریان می‌یابند و با اتمسفر بالایی تعامل می کنند، مولکول‌های هوا را تحریک کرده و نورهای رنگارنگ ایجاد می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر