حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!


حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) هنوز اسرار زیادی درباره حیوانات وجود دارد که پنهان مانده‌اند. در واقع برخی از حیوانات قابلیت‌هایی دارند که آنها را به ابرقهرمانان فیلم‌های تخیلی ماورل شبیه می‌کند. با نگاهی به آمار فروش فیلم‌های سینمایی می‌توان متوجه شد که مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی تاکنون بیش از 40 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این عدد به خوبی...

هنوز اسرار زیادی درباره حیوانات وجود دارد که پنهان مانده‌اند. در واقع برخی از حیوانات قابلیت‌هایی دارند که آنها را به ابرقهرمانان فیلم‌های تخیلی ماورل شبیه می‌کند.

با نگاهی به آمار فروش فیلم‌های سینمایی می‌توان متوجه شد که مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند. این عدد به خوبی نشان می‌دهد که افراد زیادی به ابرقهرمانان علاقه دارند؛ اما اگر از این دسته فیلم‌‌ها خسته شده‌اید، بهتر است نگاهی به طبیعت بیندازید تا با ابرقهرمانان جدیدی آشنا شوید. با گجت نیوز همراه باشید تا به قابلیت‌های شگفت‌انگیز برخی از حیوانات بپردازیم.

حیواناتی با توانایی‌های شگفت‌انگیز

پرواز عنکبوت‌ها

یکی از ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین توانایی‌های یک ابرقهرمان پرواز کردن است. بشر از ابتدا حسرت پرواز پرنده‌ها در آسمان و آزادی آنها را خورده است؛ بنابراین پرواز کردن موجودی که در زمره پرندگان نیست، قطعا جذاب خواهد بود.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

برخی از عنکبوت‌ها از خود رفتاری به نام بالون سواری نشان می‌دهند. آنها به آسمان پشت کرده و تارهای خود را به فضای باز پرتاب می‌کنند. سپس عنکبوت از زمین جدا شده و مسافتی را در آسمان طی می‌کند. آنها حتی می‌توانند با این روش از عرض یک اقیانوس بگذرند. بیایید کمی دقیق‌تر به این پدیده جذاب نگاه کنیم.

شاید با خود بگویید که باد آنها را در آسمان جا‌به‌جا می‌کند. دانشمندان نیز در ابتدا همین فکر را داشتند. اما عنکبوت‌ها به ندرت به باد اعتماد می‌کنند. در موارد متعددی هم دیده شده که در یک روز کاملا آرام آنها در آسمان به حرکت در بیایند. در واقع این میدان الکتریکی زمین است که آنها را بلند می‌کند.

ظاهرا عنکبوت می‌تواند به واسطه موهای بدنش متوجه تغییرات در میدان‌های الکتریکی شود و هر وقت شرایط را مساعد دید، تارهای خود را رها کند. در واقع نیروی دافعه ایجاد شده روی تار عنکبوت عامل این پدیده جذاب است.

غیرفعال کردن نیمی از مغز در دلفین‌ها

هنوز اقیانوس‌ها میزبان اسرار زیادی هستند که از آنها آگاهی نداریم. با وجود این، آنچه از جانوران دریایی می‌دانیم نیز برای تبدیل آنها به یک ابرقهرمان کافی است. برای مثال دلفین را در نظر بگیرید. دلفین‌ها یکی از باهوش‌ترین جانوران دنیا هستند که می‌توانند کارهای جالبی از کمک کردن به انسان‌ها برای ماهی گرفتن تا نجات افراد از کوسه‌ها را انجام دهند.

دلفین‌ها همانند تمامی پستانداران باید بیرون از آب تنفس کنند؛ اما در اقیانوس می‌خوابند. چطور چنین چیزی ممکن است؟ آنها می‌توانند نیم‌کره‌های ذهن خود را به صورت جداگانه غیرفعال کنند. به بیانی دیگر ممکن است سمت چپ مغز آنها خواب باشد، ولی نیم‌کره راست کاملا فعال باشد تا جانور غرق نشده و یا توسط دیگر جانوران شکار نشود.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

به همین خاطر دلفین‌ها هنگامی که خواب هستند به آرامی شنا می‌کنند و یک چشم خود را نیز باز نگه می‌دارند. آنها نسبت به اتفاقات اطراف خود تا حدودی هوشیار هستند. این مسئله در مورد دلفین‌های مادر بسیار مهم است؛ زیرا در صورتی که بچه دلفین‌ها شنا نکنند، غرق خواهند شد. بنابراین مادر باید شنا کرده و بچه را در جریان پسرو خود شناور نگه دارد.

مورد دیگر اینکه دلفین‌ها برخلاف انسان‌ها که به صورت خودکار نفس می‌کشند، برای انجام این کار حیاتی باید آگاه باشند. انسان در خواب خفه نمی‌شود؛ اما دلفین برای نفس کشیدن باید تا حدی هوشیار بماند.

پرواز بی‌وقفه مرغ مگس‌خوار تا ۸۰۰ کیلومتر

در نگاه اول اینگونه به نظر نمی‌رسد؛ اما مرغ مگس‌خوار می‌تواند بزرگترین ورزشکاران دنیا را نیز از نظر توانایی‌های فیزیکی و بنیه با اختلاف زیاد شکست دهد. این پرنده زیبا بین ۴ تا ۸ گرم وزن دارد؛ اما می‌تواند در یک روز به طور متوسط ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کالری بسوزاند. این میزان برای یک انسان عادی حدود ۲۰۰۰ کالری و برای یک ورزشکار المپیکی نیز شاید به ۴۵۰۰ کالری در روز برسد.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

دواین جانسون (The Rock) برای حفظ فیزیک بدنی خود در روز بیش از ۵۰۰۰ کالری مصرف می‌کند که یعنی شما حتی می‌توانید بگویید که راک در حد نصف یک مرغ مگس‌خوار است. اما آنها با این همه کالری چه می‌کنند؟ مرغ مگس‌خوار هر ساله مهاجرت می‌کند و در مسیر خود از عرض خلیج مکزیک می‌گذرد.

آنها در طول یک پرواز که تقریبا یک روز کامل طول می‌کشد، مسافتی ۸۰۰ کیلومتری را از روی اقیانوس طی می‌کنند. مرغ‌های مگس‌خوار نیمی از وزن خود را در طول این سفر از دست می‌دهند.

ترمیم شنوایی در پرندگان

حدود ۱۳ درصد مردم آمریکا (تقریبا ۳۰ میلیون نفر) از مشکل شنوایی در یک یا هر دو گوش رنج می‌برند؛ بنابراین پیدا کردن راهی برای برگرداندن شنوایی این افراد یک موفقیت علمی و البته تجاری بزرگ خواهد بود. راه حل این مشکل نیز احتمالا در طبیعت نهفته است؛ زیرا پرندگان هیچ‌وقت به صورت دائم شنوایی خود را از دست نمی‌دهند. در واقع آنها می‌توانند پس از آسیب وارده، شنوایی خود را ترمیم کنند.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

اگر سلول‌های مو مانندی که ارتعاشات را برای تفسیر به مغز می‌فرستند، آسیب ببینند؛ شما برای همیشه شنوایی خود را از دست خواهید داد. اما شرایط برای پرندگان، برخی خزندگان و دوزیستان فرق دارد؛ زیرا بدن آنها توانایی تولید سلول‌های جدید را برای جایگزینی سلول‌های آسیب دیده دارد.

پرده‌برداری از راز این پدیده خاص و برطرف کردن موانع مربوط به استفاده از آن در بدن انسان، می‌تواند مشکلی به نام از دست دادن دائمی شنوایی را برای همیشه از جامعه انسانی حذف کند.

تغیرر مندریل بتا به آلفا

اکثر افراد به صورت جزئی با مفهوم نر بتا و آلفا در حیوانات آشنایی دارند. به طور کلی به جانوری نر آلفا گفته می‌شود که در مقایسه با سایرین قوی‌تر و مقاوم‌تر باشد. این مفهوم حتی در جوامع انسانی نیز استفاده می‌شود و بیشتر به افرادی گفته می‌شود که پرخواشگر و قلدر هستند.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

جالب است بدانید که در مندریل‌ها تفاوت زیادی بین یک نر آلفا و بتا وجود دارد و این تفاوت هنگامی که یک نر بتا موفق به شکست رقیب آلفا خود می‌شود، کاملا مشهود است. در واقع وقتی یک نر بتا به جایگاه آلفا می‌رسد، تغییرات متعددی در بدنش ایجاد می‌شوند. این تغییرات شامل افزایش تولید تستوسترون و بزرگت‌تر شدن بیضه‌ها می‌شوند. رنگ قرمز صورت و ناحیه تناسلی نیز بیشتر می‌شود تا بتواند توجه مندریل‌های ماده را به خود جلب کند.

جدا شدن سر در Elysia Marginata

کمتر کسی نام Elysia Marginata را شنیده است؛ اما این جانور بیش از اکثر جانوران این لیست به ابرقهرمانان دنیای مارول شباهت دارد. Elysia نوعی لیسه دریایی است که شاید شما را به یاد ددپول بیندازد. این جانور دریایی می‌تواند از تقریبا هر چیزی جان سالم به در برد و برای زنده ماندن حتی حاضر است سر خود را از بدنش جدا کند.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

دانشمندان فکر می‌کنند که این کار راه حلی برای خلاص شدن از دست انگل‌ها است. لیسه سرش را از بدن جدا می‌کند و سپس پروسه رشد یک بدن دیگر از سر قطع شده آغاز می‌شود. در نهایت نیز لیسه مجددا به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد.

تقلید تمامی صداها توسط مرغ چنگ

مرغ چنگ یک پرنده بومی استرالیا است که به خاطر دم زیبایی که دارد شناخته می‌شود. این پرنده خاص روی زمین زندگی می‌کند و می‌تواند تقریبا تمامی صداهای پیرامون خود را تقلید کند. جنس نر این پرنده می‌تواند در یک آواز صدای ۲۰ پرنده مختلف را تقلید کند تا جفتی برای خود پیدا کند.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

البته آنها خود را به تقلید صدای دیگر پرندگان محدود نمی‌کنند، بلکه آماده‌اند تا هر صدایی که می‌شنوند را دوباره تولید کنند. توانایی تقلید صدای این پرنده آنچنان بالاست که در برخی موارد حتی نمی‌توان صدای اصلی را از صدای مرغ چنگ تشخیص داد.

جان سالم به در بردن تنبل از زخم‌های مختلف

تنبل‌ها ۸۰ درصد از عمر خود را در خواب به سر می‌برند و در مواقعی که بیدار هستند نیز بسیار آرام حرکت می‌کنند. سرعت آنها به حدی پایین است که روی بدنشان خزه رشد می‌کند. با وجود این، سرعت بهبود آنها از زخمهای مهلک بسیار بالا است.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

برخی کارشناسان بر این باورند که حجم زیاد باکتری‌های مفیدی که روی موهای تنبل زندگی می‌کنند، به این جانور ادامه می‌دهند به سرعت و بدون آلوده شدن به عفونت، از زخم‌های مختلف بهبود پیدا کند.

زره طلایی فیوزاریم آکسیسپورم

موجودات زیادی وجود دارند که می‌توانید آنها را با مرد آهنی مقایسه کنید، ولی در میان آنها یک قارچ از بقیه جالب‌تر است. فیوزاریم آکسیسپورم در استرالیا دیده شده است و به دنبال مولکول‌های طلا در خاک می‌گردد. شاخک‌های قارچ طلا را به داخل جذب می‌کنند و در حین این پروسه با لایه‌ای از طلا پوشانده می‌شوند.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

البته این اتفاقات در خاک و در مقیاس میکروسکوپی رخ می‌دهد، ولی دانشمندان به دنبال پیدا کردن راهی برای استفاده از آنها به منظور کشف معادن پنهان طلا هستند.

سمندرک؛ ابرقهرمان واقعی

یک ابرقهرمان واقعی لزوما در تمامی مبارزات پیروز نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات ممکن است زخم‌های زیادی هم بردارد. با وجود این، ابرقهرمان همیشه به میدان برمی‌گردد. این توصیف کاملا در مورد سمندرک صدق می‌کند. بسیاری از جانوران دو زیست توانایی ترمیم بدن خود را دارند. اگر آنها انگشت یا دم خود را از دست بدهند، به زودی عضو جایگزین رشد می‌کند.

حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!حیواناتی که به ابرقهرمانان دنیای ماورل شباهت دارند!

اما توانایی سمندرک در ترمیم بافت‌های بدنش در یک سطح غیرقابل باور قرار دارد. در محیط آزمایشگاه، سمندرک توانست در یک بازه ۱۶ ساله، ۱۸ بار چشم جدید در بیاورد و هر بار نیز چشم‌های جدید به خوبی چشم‌های اولیه بودند. آنها همچنین می‌توانند از مواردی همچون آسیب به نخاع که برای سایر جانوران مهلک به حساب می‌آید، جان سالم به در برند.

هیپوکسی هم مشکلی برای این جانور ایجاد نمی‌کند. در این مورد کمبود اکسیژن در بافت‌ها حتی باعث مرگ مغزی می‌شود، ولی سمندرک می‌تواند با تولید بافت جدید مغزی، از این مشکل گذر کند. برای سمندرک حتی آسیب قلبی نیز به معنی پایان زندگی نیست؛ زیرا آنها می‌توانند از آسیب ۱۰ تا ۲۰ درصدی به بافت قلب جان سالم به در برند.

منبع :toptenz

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاکید وزیر خارجه سوریه بر حق دفاع مشروع ایران در برابر رژیم صهیونیستی