میزان سرمایه‌گذاری در «فین‌تک‌ها» کاهش یافته است


میزان سرمایه‌گذاری در «فین‌تک‌ها» کاهش یافته است

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک)، میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه با کاهش رو به رو شده است.

میزان سرمایه‌گذاری در «فین‌تک‌ها» کاهش یافته است

به گزارش ایران اکونومیست، در جلسه‌ای که فعالان حوزه فین‌تک با رئیس بانک مرکزی داشتند به شرح اتفاقاتی که در حوزه فین‌تک در جهان رخ داده، پرداختند. این اولین جلسه‌ای بود که رئیس بانک مرکزی با فعالان این حوزه برگزار کرد.

در این جلسه نمایندگان بخش‌های مختلف مانند کیف پول الکترونیکی، لندتک (فناوری ارتباط بین وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان)، سرمایه‌گذاری، تئوبانک، بانکداری دیجیتال، بانکداری باز، پرداخت، بلاکچین و رمزارز و هوش مصنوعی درباره مصائب و فرصت‌هایی که در حوزه کاری‌شان وجود دارد، با «علی صالح‌آبادی» رئیس بانک مرکزی به گفت‌وگو پرداختند.

بنابر گزارش ابتدایی که در این جلسه مطرح شد، فین‌تک، کاربرد نوآورانه فناوری و خلق مدل‌های نوین کسب و کار در خدمات مالی است. فین‌تک از سه ضلع مالی، فناوری و مدل کسب‌وکار تشکیل شده است.

بانکداری خرد، بانکداری تجاری (SME)، بانکداری شرکتی، تجارت، مدیریت دارایی، بانکداری خصوصی، بیمه و صرافی/ارزهای خارجی از حوزه‌های کلیدی خدمات مالی است که از فین‌تک بهره می‌برند.

رایانش ابری، کلان داده‌ها، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML)، بلاکچین، اینترنت اشیا، محاسبات کوانتومی، واقعیت مجاری و واقعیت افزوده از جمله فناوری‌های کلیدی به کار رفته برای دستیابی به تغییر است.

کشورهای امریکا، کانادا، مکزیک، بریتانیا، فرانسه، برزیل، سوئد، آلمان، چین، سنگاپور و هند قطب‌های فین‌تک متنوع در سراسر دنیا هستند.

میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک کاهش یافته است

تازه‌ترین داده‌هایی که در این حوزه وجود دارد، نشان می‌دهد در ۲ هزار و ۸۲۷ معامله که در سال ۲۰۱۹ انجام شده، میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک با ۲۸ درصد کاهش به ۳۵.۷ میلیارد دلار رسیده است. دلیل آن کاهش شدید تامین بودجه در شرکت‌های فین‌تک چینی است.

ارزش نسبی پنج معامله برتری که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نسبت به پنج سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسید که ۱۱ درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها بود. در حالی که در سال ۲۰۱۸، این عدد ۴۰ درصد بود. تعداد معاملات نیز به میزان ۱۷ درصد کاهش یافته و به ۲۸۲۷ معامله رسیده است.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک

تقریبا در تمام مناطق جهان به جز قاره آسیا، میزان سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. این میزان در قاره آسیا به دلیل افت چشمگیر تعداد معاملات بزرگ انجام شده در چین، ۷۳ درصد کاهش یافته و از ۲۸.۸ به ۷.۸ میلیارد دلار رسیده است.

میزان سرمایه‌گذاری در آمریکای شمالی، ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۱۷.۳ میلیارد دلار رسیده و در اروپا ۴۹ درصد افزایش یافته و به ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است.

سهم آمریکای شمالی از سرمایه‌گذاری کلی جهانی در سال ۲۰۱۹ تقریبا نصف (۴۹درصد) و اروپا یک چهارم (۲۴ درصد) بود. همچنین تعداد کلی ابر معاملات همچنان در حال افزایش است که شامل ۲۳ درصد افزایش در سال ۲۰۱۹ شده و به ۸۶ معامله رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی