بخشی از یارانه گندم دست مردم نمی‌رسد


 بخشی از یارانه گندم دست مردم نمی‌رسد

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: اختصاص ارز دولتی به جایی که مد نظر دولت بود اصابت نمی‌کرد، بنا بر این بود که اگر ما با آن ارز، گندم می‌خریم، در نهایت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد اما ارز تخصیصی و در واقع بخشی از خرید انجام شده به وسیله قاچاق از کشور خارج می‌شود.

مهدی صادقی شاهدانی در موضوع اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را هدفمند نخواند و اظهار داشت: اختصاص ارز دولتی به جایی که مد نظر دولت بود اصابت نمی‌کرد. بنا بر این بود که اگر ما با آن ارز، گندم می‌خریم، در نهایت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد اما متاسفانه شاهد بودیم ارز تخصیصی و در واقع بخشی از خرید انجام شده به وسیله قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی رانت ناشی از قاچاق کالاهای دریافتی ارز یارانه‌ای را موجب زیر سوال رفتن شیوه تخصیص ارز دانست و افزود: در حقیقت بخشی از مصرف کنندگان از ارز اختصاص یافته بهره نداشتند، رفع آسیب این شیوه پرداخت یارانه نیازمند تغییر و تجدیدنظر بود.‌

 بخشی از یارانه گندم دست مردم نمی‌رسد

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق حذف یارانه را نیازمند ایجاد جایگزین مناسب بیان کرد و ادامه داد: به نظر من آنطور که باید و شاید برای جایگزین مناسب حذف یارانه گندم وارداتی، چاره اندیشی نشده است. قبل از اینکه جایگزین مناسب پیدا کنند یارانه نقدی را جایگزین یارانه حذف شده کردند و این جای تأمل دارد.

صادقی شاهدانی حذف یارانه گندم وارداتی را منجر به افزایش نرخ تمام شده محصولاتی که از آن ماده اولیه تولید می‌شوند، خواند و گفت: وقتی قیمت تمام شده کالا افزایش یابد آحاد جامعه از افزایش قیمت دچار لطمه می‌شوند، قشر متوسط و حقوق بگیر با درآمد ثابت که نمی‌توانند در شرایط تورمی حقوق خود را افزایش دهند، لطمه شدید خواهند دید بنابراین ضرورت دارد بسته حمایتی در قالب یارانه نقدی یا کالابرگ در دستور کار باشد..

وی گرانی نرخ جهانی گندم در پی وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین را که بر گندم وارداتی به کشور اثر مستقیم داشت یکی از عامل حذف یارانه گندم از سوی دولت دانست و گفت: یک سوی افزایش نرخ گندم وارداتی و ارز تخصیص یافته به آن درست است که دولت با تعدیل قیمت تلاش کرد بهینه سازی انجام دهد ولی حتما نیاز است برای قدرت خرید مردم به طور جدی فکر کرد.

صادقی شاهدانی یادآور شد: ارز ۴۲۰۰ تومانی شرایط خوبی نداشت باید برای آن اقدام می‌کردیم و لازم بود حذف یارانه مستلزم حفظ قدرت خرید جامعه باشد؛ می‌دانستیم که اختصاص ارز کارایی لازم را نداشت اما ضرورت دارد تلاش کنیم به طور ناگهانی قدرت خرید جامعه را کاهش ندهیم و جبرانی برای کاهش ارز ۴۲۰۰ تومانی با نظارت و مکانیزم‌های جبرانی، اندیشیده و بر آن تمرکز داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر