ممنوعیت مدهای لباس «بی‌حیا» و «شرم آور» در کره شمالی


ممنوعیت مدهای لباس «بی‌حیا» و «شرم آور» در کره شمالی

پیراهن ها، ژاکت‌ها و مدل‌های موی غربی در کره شمالی غیر قانونی محسوب می‌شوند. هم چنین، هر نوع پیرسینگ (سوراخ کردن) صورت مانند لب و بینی در کره شمالی ممنوع است.

فرارو- طبق گزارش‌ها پلیس کره شمالی با جوانانی که شلوار تنگ می‌پوشند برخورد می‌کند. حکومت کره شمالی نگران است که جوان بیش‌تری در آن کشور از الگوی غربی برای سبک پوشش لباس پیروی کنند.

به گزارش فرارو به نقل از روزنامه سان و شبکه خبری دویچه وله، جمعیت موسوم به «اتحادیه جوانان سوسیالیست میهن پرست» که در نقش پلیس کره شمالی عمل می‌کنند از زنان ۲۰ و ۳۰ساله که شلوارهای تنگ یا شلوار جین تنگ پوشیده و قانون را نقض کرده‌اند فیلمبرداری می‌کند سپس آنان را به مراکز در نظر گرفته شده فرا می‌خواند و از آنان می‌خواهد تا متن دست‌نویس خود انتقادی را بنویسند و متعهد شوند که جرم الگوبرداری از مد غربی را تکرار نکنند.

این افراد سپس آزاد می‌شوند اگرچه می‌توان از فیلم‌های گرفته شده از آنان در سخنرانی‌ها و جلسات برای منصرف کردن سایرین از پوشیدن لباس‌های سبک غربی استفاده کرد. در یک ویدئوی منتشر شده چندین زن نشان داده شده‌اند که ظاهرا بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند و به دلیل پوشیدن شلوار تنگ و رنگ کردن موهای‌شان بازداشت شده اند.

در یک ویدئو از زنان بازداشت شده تحت عنوان زنانی که «لباس ناشایست» پوشیده بودند و «ایدئولوژی ناپاک» را ترویج می‌کردند یاد شده بود. پیراهن ها، ژاکت‌ها و مدل‌های موی غربی در کره شمالی غیر قانونی محسوب می‌شوند. هم چنین، هر نوع پیرسینگ (سوراخ کردن) صورت مانند لب و بینی در کره شمالی ممنوع است.

روزنامه «سان» گزارش می‌دهد در سخنرانی‌ای در استان هامگیونگ در شمال کره شمالی مقام‌های حزبی تاکید می‌کنند که پوشیدن لباس و مو به سبک کره شمالی نقش مهمی در ایجاد سبک زندگی سوسیالیستی دارد و افرادی که قانون را نقض می‌کنند به عنوان «بزهکاران سرمایه دار» قلمداد می‌شوند. در آن سخنرانی بیانیه‌ای قرائت شد که در آن پیروی از مد یکنواخت و یکپارچه را به طور مستقیم در ارتباط با «آینده سرزمین مادری» می‌دانست.

ممنوعیت مدهای لباس «بی‌حیا» و «شرم آور» در کره شمالی

«یونهی پارک» از ساکنان پیشین کره شمالی که از آن کشور فرار کرده به «دویچه وله» می‌گوید حکومت کره شمالی به دنبال ریشه کن ساختن فردگرایی است زیرا حق انتخاب آزاد مخالفت با حکومت را ممکن می‌سازد.

این مرد ۳۱ساله به «دویچه وله» می‌گوید: «۱۶ساله بودم که برای اولین بار یک برنامه تلویزیونی خارجی را تماشا کردم اما بلافاصله آن چه را که می‌دیدم دوست داشتم زندگی آن مردم با آن چه در اطرافم در کره شمالی می‌دیدم بسیار متفاوت بود. به ما گفته شده بود که دیکتاتورهای کره شمالی اعضای خاندان کیم پدران ما هستند و ما باید به گفته آنان عمل کنیم اما ناگهان دیدم مردم در نقاط دیگر جهان از آزادی لذت می‌برند.

محدودیت‌های زیادی در انتخاب لباس در کره شمالی وجود دارند و مردم تنها از دستورات حکومت پیروی می‌کنند. با این وجود، من معتقد بودم که مد بیانی از شخصیت یک فرد است و من می‌خواستم همانی باشم که هستم اما حتی قادر به کنترل بدنم نبودم».

او می‌گوید افرادی که از لوازم آرایشی و رنگ مو در کره شمالی استفاده کنند به عنوان افراد «قرمز» و غیر وفادار به جامعه قلمداد می‌شوند. «پارک» قوانین را نقض کرد و برچسب «خائن» به او زده شد. او به دلیل لباس‌اش و این که از گوشواره استفاده کرده بود سه روز در یک پاسگاه پلیس بازداشت شد و مجبور شد بارها به اشتباه‌اش اعتراف کند.

او می‌گوید پلیس تهدیدش کرده بود که موهایش را در ملاء عام کوتاه خواهد کرد. او با پرداخت رشوه آزاد شد. پارک می‌گوید که یکی از دوستانش چندان خوش شانس نبود و پس از بازداشت به جرم پوشیدن لباس‌های غیرمجاز نتوانست رشوه بدهد. او به مدت یک ماه به کار سخت محکوم شد و مجبور شده بود در ساخت جاده کوهستانی کمک کند.

«گرگ اسکارلاتیو» مدیر اجرایی کمیته حقوق بشر در کره شمالی می‌گوید: «انطباق و یکپارچه‌سازی برای حفظ دکترین رژیم کره شمالی ضروری است. مدل مو و لباسی که با مشخصات رژیم مطابقت ندارد نشان دهنده سلیقه و انتخاب شخصی است. ایدئولوژی رژیم خاندان کیم بر همنوایی متمرکز است نه بر فردگرایی یا بیان فردی».

پیش‌تر در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی قانونی در پیونگ یانگ به تصویب رسید که برای ریشه کن ساختن «فکر و فرهنگ ارتجاعی» طراحی شده بود و پس از آن در ژوئیه سال گذشته قانونی در مورد آموزش جوانان به تصویب رسید که به دنبال منصرف کردن جوانان از دسترسی به «فرهنگ سرمایه داری» بود.

اسکارلاتیو می‌افزاید: «رژیم کیم جونگ اون تلاش می‌کند تا از قاچاق برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی به کره شمالی جلوگیری کند زیرا آن برنامه‌ها چالشی برای انحصار اطلاعاتی حکومت کره شمالی هستند که برای تلقین و مطیع نگه داشتن مردم کره شمالی ضروری است و در نتیجه قدرت خود را حفظ می‌کند».

او می‌افزاید: «افزایش مقیاس زندان‌ها و اردوگاه‌های کار در کره شمالی نشان می‌دهد که افراد بیش‌تری با قوانین رژیم در مورد انحراف از هنجارهای سوسیالیستی مخالفت می‌کنند. تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌ها از داخل کره شمالی نشان می‌دهند که جمعیت زندانیان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۱ میلادی و سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافته است».

با این وجود، پارک در مورد چشم‌انداز کشور خود خوش بین است. او می‌گوید: «بی شک اوضاع در کره شمالی بهتر می‌شود. نسل جوان در آنجا کاملا متفاوت از والدینشان هستند و از طریق بازار سیاهی بزرگ شده‌اند که اساسا نوعی سرمایه داری است. وقتی مردم می‌بینند که تجارت کار می‌کند میل آنان به خیلی چیزها افزایش می‌یابد. این طبیعی است. نظام بازار به مردم کمک می‌کند تا ببینند چه چیزی ممکن است. آنان تلویزیون‌های خارجی را تماشا می‌کنند و خودشان و دولت‌شان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. این کار زمان می‌برد اما من معتقدم آینده روشن است».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کره شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه