یارانه نان، مُختص خرید با کارتخوان


یارانه نان، مُختص خرید با کارتخوان

آزاد شدن بهای نان در زمان و مکانی که انتظارش نمی‌رفت اتفاق افتاد. قرار بود از اول تابستان این اتفاق به صورت آزمایشی در استان زنجان عملیاتی شود، اما در عمل بعد از ماه رمضان یارانه آرد نان فانتزی حذف شد. با این حال گویا هنوز استان زنجان محل اجرای آزمایشی پخت نان به نرخ آزاد است. نوشته یارانه نان، مُختص خرید با کارتخوان...

به گزارش تجارت‌نیوز، آزاد شدن بهای نان در زمان و مکانی که انتظارش نمی‌رفت اتفاق افتاد. قرار بود از اول تابستان این اتفاق به صورت آزمایشی در استان زنجان عملیاتی شود، اما در عمل بعد از ماه رمضان یارانه آرد نان فانتزی حذف شد.
با این حال گویا هنوز استان زنجان محل اجرای آزمایشی پخت نان به نرخ آزاد است. در این‌باره ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری زنجان نوشت: قیمت و حجم نان تغییری نخواهد کرد اما نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند مجهز می‌شوند. هدف از انجام این کار پرداخت مستقیم یارانه گندم به نانوایان است.

یارانه‌نان چرا حذف شد؟

در روزهای گذشته از اصرار دولت برای برداشتن یارانه‌نان به عنوان راهکاری موثر برای مبارزه با قاچاق گندم به فراسوی مرزهای کشور یاد می‌شود. در همین راستا به روایت سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی ناجا از ابتدای سال جاری نزدیک به ۵ تن آرد قاچاق در مبادی مرزی کشور کشف و ضبط شده است.
به نظر می‌رسد با این کار دولت می‌خواهد از ورود آراد به بازار سیاه و قاچاق آن به بیرون از کشور جلوگیری کند. علت این نتیجه گیری اصراری است که مقامات دولتی برای نصب کارتخوانهای هوشمند در نانوایی ها و فروش نان با کارت بانکی دارند.

فروش نان دولتی فقط با کارتخوان

مهدی بیات مسئول نهاد صنفی نانوایان زنجان، محل اجرای آزمایشی برداشته شدن یارانه نان به تجارت‌نیوز می‌گوید: در تغییرات جدید نان دولتی فقط از طریق دستگاه کارتخوان فروخته می‌شود، دارندگان وجه نقد باید نان را به نرخ آزاد خریداری کنند.
وی ادامه داد: جزئیاتی بیشتری از این طرح نمی‌دانیم، پیگیری و هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت است و هنوز از طرف استانداری بخشنامه‌ای درباره پخت نان ابلاغ نشده است.
نان قوت قالب خانوارهای ایرانی است و به همین دلیل در سراسر کشور، هرگونه تغییر در قیمت گذاری نان، آرد، دستمزد کارگران نانوایی و… نیازمند تایید استانداریست.
به گفته مسئول نهاد صنفی نانوایان زنجان، هنوز قرار نیست تغییر در قیمت نان دولتی صورت بگیرد. سابق براین دولت آرد یارانه به نانوایی‌ها می فروخت اما حالا قرار است نانوایان آرد را به نرخ آزاد خریداری کنند. بابت تراکنشهای مشتریان در نانوایی دولت یارانه‌ای به حساب نانوایان واریز خواهد کرد.
وی تاکید کرد: برهمین اساس در نانوایی های سنتی، غیر حجمی و غیر فانتزی نه قیمت نان تغییر می‌کند و نه برای خریداران سقفی تعیین می‌شود. به ظن قوی هرگونه افزایش بهای نان سنتی در روزهای اخیر تخلف است.
وی همچنین درباره درجه بندی نانوایی های سنتی و تفاوت قیمت های میان آنها، گفت: تمام نانوایی‌های سنتی حسب درجه‌ای که دارند، نانشان را با قیمت سابق می‌فروشند و در نهایت مابه التفاوت قیمت آرد آزاد شده را از دولت دریافت خواهند کرد.
بیات تاکید کرد: این همه اطلاعاتیست که از برداشته شدن یارانه نان داریم. از جزئیات و تغییرات احتمالی بی خبریم.

حذف یارنه نان یک تصمیم قدیمی

بازبینی یارانه‌های دولتی و حذف و ساماندهی آنها ار برنامه های جدی و پرحرف و حدیث اقتصادی دولت است. از جمله این یارانه ها، ارز۴۲۰۰ تومانی دولت برای خرید گندم بود.
گویا حمله روسیه به اوکراین و نایاب شدن مواد غذایی در سطح جهانی باعث شد تا دولت در اجرای این تصمیم خود جدیت بیشتری به خرج دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید