سدسازی‌های ترکیه عامل اصلی ایجاد ریزگرد‌ها در منطقه


سدسازی‌های ترکیه عامل اصلی ایجاد ریزگرد‌ها در منطقه

مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: سد سازی‌های ترکیه عامل اصلی بروز ریزگرد در کشور‌های منطقه از جمله عراق و سوریه است.

نادری گفت: کشور‌هایی مانند عراق و سوریه که سال‌ها در اشغال کشور‌های بیگانه بوده اند، بیشتر در معرض تخریب منابع طبیعی بودند.

او گفت: به سبب نابودی محیط زیست این کشور‌ها، ریزگرد‌هایی حتی با منشاء‌های رادیواکتیو که حاصل از جنگ‌های طولانی مدت که در خاک این کشور‌ها نهفته است به سایر کشور‌ها و بخصوص کشور ما منتقل می‌شود.

به گفته مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، اکوسیستم دنیا به هم پیوسته است، بنابراین ریزگرد‌های کشور‌های همسایه، ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ریزگرد‌ها اثرات مخرب محیط زیستی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی برای کشور به همراه دارند.

مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: چنانچه کشور ما از سلامت اکوسیستمی مناسبی برخوردار باشد، می‌تواند اثر این ریزگرد‌ها را کاهش دهد؛ برای مثال در مواجه با ریزگرد‌های اخیر تهران، اگر جنگل‌های زاگرس نبود ما شاهد شرایط مخرب‌تری بودیم.

ویسل اروغلو، وزیر آب و جنگلداری ترکیه در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تعداد ۷۲۷ سد تاکنون در ترکیه ساخته‌شده است و با تکمیل سد‌های در دست ساخت، تعداد آن‌ها در پنج سال آینده (سال ۱۴۰۲) به ۲ برابر خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج