پخش مستندی از زندگی نغمه سرای کودکان در رادیو فرهنگ 


پخش مستندی از زندگی نغمه سرای کودکان در رادیو فرهنگ 

برنامه‌ «چراغداران» پنجشنبه 15 اردیبهشت ،ویژه مستند‌زندگی عباس یمینی شریف شاعر و ترانه سرای کودک‌و‌نوجوان  از رادیو فرهنگ پخش می شود.  

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در برنامه «چراغداران» بهروز رضوی بخش هایی از زندگی عباس یمینی شریف نغمه سرای کودکان را روایت می‌کند.

عباس یمینی شریف در اول خرداد سال ۱۲۹۸ ش در محله پامنار تهران به دنیا آمد. دوران کودکی و نوجوانی او در محله یادشده فوق گذشت. در سال ۱۳۱۷ در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۱ اولین شعرش برای کودکان در مجله «نونهالان» منتشر شد. در سال ۱۳۲۳ با ابراهیم بنی‌احمد مجلهٔ بازی کودکان را منتشر کرد. در سال ۱۳۲۴ اشعار او در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران وارد شد. در سال ۱۳۲۸ به مدیریت مجلات دانش آموز و سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ منصوب گردید.

در سال ۱۳۳۲ یمینی شریف با بورس دولتی به آمریکا اعزام شد و یک سال در دانشگاه کلمبیا به تحصیل دوره تخصصی در آموزش کودکان پرداخت و درجه فوق لیسانس دریافت کرد.

در سال ۱۳۳۴ دبستان روش نو را با همسرش توران مقومی پایه گذاشت که بعدها با گسترش فعالیت به مجموعهٔ آموزشی از کودکستان تا پایان دوره راهنمایی تبدیل شد. آنان تا سال ۱۳۵۸ آن مؤسسه را اداره کردند.

در دی ماه سال ۱۳۳۵ به پیشنهاد جعفر بدیعی اولین شماره مجله کیهان بچه‌ها از طرف مؤسسه کیهان انتشار یافت. جعفر بدیعی سردبیر و عباس یمینی شریف مشاور این نشریه بودند. جعفر بدیعی بعدها به عنوان صاحب امتیاز و عباس یمینی شریف به عنوان مدیر مجله معرفی شدند. آنان تا سال ۱۳۵۸ با مؤسسه کیهان همکاری داشتند.

گفتنی است؛ کتاب کلاس اول ابتدایی تألیف او به کتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها اولین کتاب آموزشی کودکان ایران بود. همچنین او به نگارش کتاب سوادآموزی به بزرگ‌سالان برای کلاس‌های پیکار با بی‌سوادی نیز پرداخت. عباس یمینی شریف از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک نیز بود. بیش از سی اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودکان شد.

با توجه به اهمیت ادبیات کودکان که زیربنای تحولات ذهنی، فکری، اجتماعی و علمی آینده هر کشور است، یمینی‌شریف سعی کرد که ادبیات کودک را به خصوص در زمینه شعر به شکلی علمی و مطابق با روحیات کودکان با زبانی ساده و گیرا و خوش آهنگ تعالی بخشد.

باید توجه کرد ساختن اشعار برای کودکان که به ظاهر آسان می نماید کاری دشوار و حساس است و یمینی‌شریف در این زمینه کاملاً موفق بود. او شعر کودک را نه تنها از نظر لفظ، بلکه از حیث معنی و مضمون، ساده و گویا متناسب با فهم و تصور کودکان سرود. یمینی‌شریف با جدیت و پشتکار شعر کودک را از حالت ترجمه اشعار کودکان خارجی در آورد و به شکلی موزون و هماهنگ با روحیه و فطرت کودکان ایران سازگار ساخت.

روز بیست و هشتم آذر ماه ۱۳۶۸، عباس یمینی‌شریف، شاعر و نویسنده کودکان ایران، دیده از جهان فرو بست.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت۱۲:۴۵ روی موج‌ اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق