صدای سیاه چاله فضایی چگونه است؟


صدای سیاه چاله فضایی چگونه است؟

برای سال‌های طولانی، سیاه‌چاله‌ها برای انسان نامرئی بودند و فقط نظریه‌سازی شده بودند، اما هرگز دیده نشده بودند. چندی پیش بود که اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در جهان فاش شد و اکنون در موردی که شاید انتظارش را نداشتیم، می‌توانیم صدای یک سیاه‌چاله را بشنویم. صدای سیاه چاله فضایی چگونه است؟ گروهی از دانشمندان […]

صدای سیاه چاله فضایی چگونه است؟

گروهی از دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) به دنبال صدای پژواک سیاه‌چاله‌ها هستند تا کمی بر مناطق فضازمان که تا حد زیادی برای ما به شکل یک راز باقی مانده‌اند، نور بیندازند.

سیاه‌چاله‌ها تنها زمانی که از گاز و غبار یکی از ستارگان در حال چرخش خود تغذیه می‌کنند، فعالیتی از خود نشان می‌دهند. هنگامی که آنها این کار را انجام می‌دهند، انفجارهای پرتوی ایکس منتشر می‌کنند که گاز مصرف شده را بازتاب می‌دهد و محیط اطراف آنها را روشن می‌کند که پژواک سیاه‌چاله به همین معنی است.

در حالی که این پژواک از نظر فنی یک پژواک پرتوی ایکس است، دانشمندان این مطالعه محققان بخش آموزش و موسیقی این مؤسسه را به همکاری طلبیدند تا این انتشار را به امواج صوتی قابل شنیدن تبدیل کنند که در انتهای خبر می‌توانید به صدای این سیاه‌چاله گوش دهید.
اخترشناسان برای این مطالعه جدید، یک ابزار جستجوی خودکار به نام «ماشین طنین» را توسعه دادند تا داده‌های جمع‌آوری شده توسط "کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی" ناسا را که نام تلسکوپ پرتوی ایکس تعبیه شده روی ایستگاه فضایی بین‌المللی است، بررسی کنند.

الگوریتم آنها ۲۶ سامانه سیاه‌چاله دوتایی پرتوی ایکس را شناسایی کرد که سامانه‌هایی با یک ستاره‌ هستند که در مواقعی توسط سیاه‌چاله‌ها مصرف می‌شوند. ۱۰ مورد از آنها به اندازه کافی نزدیک هستند که پژواک آنها قابل شنیدن باشد و ۸ مورد نیز این گونه نیستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر