موج گرانی به قنادی‌ها رسید/ احتمال تغییر قیمت شیرینی درپی افزایش نرخ آرد


موج گرانی به قنادی‌ها رسید/ احتمال تغییر قیمت شیرینی درپی افزایش نرخ آرد

رئیس اتحادیه قنادان تهران گفت: با توجه به گرانی‌های اخیر در قیمت مواد اولیه، اتحادیه قنادان تقاضایی را مبنی بر افزایش قیمت شیرینی به مسئولین ذی ربط با این مسئله ارائه داده است؛ حال باید دید و منتظر بود که تصمیم نهایی در مورد تغییر قیمت به چه نتیجه ختم خواهد شد.

موج گرانی به قنادی‌ها رسید/ احتمال تغییر قیمت شیرینی درپی افزایش نرخ آرد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روزی از افزایش قیمت آرد و کمبود روغن در بازار می‌گذرد و در این مدت مصرف‌کنندگان و اعضای برخی اصناف حوزه غذایی به دلیل این کمبود و گرانی با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.


افزایش قیمت نان‌های حجیم و نیمه حجیم تنها بخشی از نشانه‌های انی افزایش قیمت بود. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که اخیرا «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم اعلام کرده است که افزایش قیمت نان سنتی در سال جاری یک امر غیر واقعی بوده و اطمینان داده است که این امر تا پایاین سال ۱۴۰۱ انجام نخواهد شد.


جدا از آثار تاثیر این موضوع بر قیمت نان سنتی، علاوه بر اتحادیه‌های فروشنده نان‌های حجیم و نیمه حجیم و همچنین فروشندگان اغذیه، صنف قنادان از دیگر اصنافی است که به دلیل افزایش قیمت اعمال شده بر مواد اولیه مورد نیاز خود برای پخت شیرینی، با چالش‌هایی مواجه شده است.


در همین رابطه، «علی بهره‌مند» رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش قیمت آرد و کمبود روغن بر فعالیت اقتصادی اعضای این صنف می‌گوید: طبیعتا گرانی و کمبود هر گونه مواد اولیه تاثیر به سزایی در قیمت تمام شده آن محصول خواهد گذاشت. صنف قنادان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.


رئیس اتحادیه قنادان تهران افزود: البته باید این نکته را هم یادآور شد که افزایش قیمت در صنف قنادان به مانند صنف فروشندگان نان‌های حجیم و نیمه حجیم نخواهد بود، چرا که قبل از این جهش قیمت‌ها، قنادان آرد و دیگر مواد اولیه مود نیاز خود را به صورت آزاد از بازار تهیه می‌کردند.


وی خاطر نشان کرد: پخت شیرینی نیازمند استفاده از مواد اولیه مرغوب است لذا در چنین شرایطی قنادان مجبور به استفاده از مواد باکیفیتی می‌شوند که هزینه تمام شده آن مواد خوارکی را بالا می‌برد. در حال حاضر هر کیسه آرد با کیفیت به صورت آزاد و به قیمت ۸۰۰ هزار تومان تهیه می‌شود.


بهره‌مند همچنین درباره چالش‌های موجود در تامین روغن مورر نیاز قنادی‌ها گفت: متاسفانه در کنار افزایش قیمت آرد، روغن نیز به عنوان یکی دیگر از کالا‌های مهم در این صنف، به دلیل کمبود عرضه، افزایش قیمت قابل توجهی را در سطح بازار تجربه کرده است؛ البته در این میان وزارت جهاد کشاورزی در برخی مواقع به اندازه توان خود با تخصیص روغن‌های سهمیه‌ای به کمک صنف قنادان می‌آید، اما با این وجود همچنان بخش عظیمی از مواد اولیه مورد نیاز این صنف با قیمتی دو چندان از طریق بازار آزاد تامین می‌شود.


رئیس اتحادیه قنادان تهران پیرامون سوالی درباره افزایش قیمت شیرینی نیز پاسخ داد: با توجه به جهش قیمت مواد اولیه، اتحادیه قنادان تقاضایی مبنی بر افزایش قیمت شیرینی را به مقامات مسئول ارائه داده است، حال باید منتظر بود که نظر نهایی دولت پیرامون این مسئله به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود.


وی در پایان تصریح کرد: قیمت روغن در سال جاری به رقمی بالغ بر ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که همین کالا در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۶۰ هزار تومان خریداری می‌شد. افزایش ۴ الی ۴.۵ برابری قیمت آرد نیز خود عامل کوثر دیگر در افزایش قیمت تمام شده پخت شیرینی است لذا امیدواریم تصمیمات موثری برای مدیریت این موضوع اتخاذ شود.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام