نیجریه و آنگولا مسئول تقریباً نیمی از شکاف عرضه نفت اوپک پلاس هستند


نیجریه و آنگولا مسئول تقریباً نیمی از شکاف عرضه نفت اوپک پلاس هستند

گزارش رویترز حاکی است‌ انصراف شرکت‌های نفتی بزرگ غربی از سرمایه‌گذاری در پروژه های آفریقایی موجب شده است که در حال حاضر نیجریه و آنگولا عامل تقریبا نیمی از کسری تولید نفت مورد هدف گروه اوپک پلاس باشند.

نیجریه و آنگولا مسئول تقریباً نیمی از شکاف عرضه نفت اوپک پلاس هستند

به گزارش سرویس اقتصادی ایران اکونومیست، خبرگزاری رویترز گزارش داد، نیجریه و آنگولا پشت تقریباً نیمی از کسری تولید نفت مورد هدف گروه "اوپک +" هستند و مجموعه عواملی در این قضیه دخیل بوده که از جمله آن بی میلی شرکت‌های نفتی بزرگ غربی نسبت به پروژه‌های آفریقایی است.

این ارقام نشان می‌دهد که آنگولا مسئول کمبود عرضه اوپک در حدود 300 هزار بشکه در روز از میزان مورد هدف بوده است، در حالی که نیجریه عامل کمبود نزدیک به 400 هزار بشکه نفت است.

جنگ در اوکراین نیز بر تجارت نفت روسیه تأثیر گذاشته است به گونه‌ای که تولید این کشور در ماه مارس 300 هزار بشکه در روز کمتر از هدف بوده است.

کمبود عرضه گروه اوپک یکی از دلایل افزایش قیمت جهانی نفت در ماه مارس به بالاترین حد در 14 سال گذشته یعنی به بیش از 139 دلار در هر بشکه بود که ایالات متحده و سایر کشورهای مصرف کننده را بر آن داشته است تا از تولیدکنندگان تقاضا کنند تولیدشان را افزایش دهند و از آزادسازی 180 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک سازمان همکاری و توسعه اقتصادی خبر داد که شامل 35 کشور ثروتمند جهان است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش اما بارها این خواسته‌های آمریکا را نادیده گرفته اند، به این دلیل که برخی از اعضای آن نفت اضافی برای پمپاژ ندارند.

از دیدگاه این سازمان، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها پس از سقوط قیمت نفت در سال‌های 2015 و 2016 به دلیل مازاد عرضه، همراه با افزایش تمرکز سرمایه‌گذاران بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی، منجر به کمبود هزینه‌ها برای تامین تقاضا شد.

محمد بارکیندو، دبیر کل این سازمان به رویترز گفت: «در طول سال‌ها سرمایه‌گذاری کافی در این بخش وجود نداشته است که این قضیه به دلیل تأثیر مسائل اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی پیچیده‌تر شده است».

وی افزود: در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، ۲۵ درصد انقباض سرمایه در تولید نفت وجود داشت که انقباض بی سابقه‌ای بود و تا قبل از سال ۲۰۲۰ هم که ما کاهش ۳۰ درصدی در سرمایه گذاری در این بخش را ثبت کردیم، بهبود واضحی و قابل توجهی وجود نداشت.

ارقام منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و تولید نفت و گاز در جهان طی بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ افزایش چشمگیری نداشته و به دنبال آن در سال ۲۰۲۰ کاهش ۳۲ درصدی داشته است.

شرکت‌های نفتی بین‌المللی به تدریج از عرصه تولید نفت خشکی نیجریه خارج می‌شوند، اگرچه همچنان به سرمایه‌گذاری در منابع عظیم نفت و گاز این کشور در مخازن دریایی با هزینه‌ای که همچنان رقابتی است، ادامه می‌دهند.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا