ایمن‌سازی مترو هشتگرد در محاق


ایمن‌سازی مترو هشتگرد در محاق

افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد به عنوان نقطه عطفی برای توسعه و رونق این شهر محسوب می‌شد اما نواقص متعدد در روند خدمات‌رسانی کام مردم این شهر جدید را تلخ کرده است.

به گزارش مشرق، مترو به لحاظ ایمنی، سرعت و ارزانی، مناسب‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود که از سوی مردم شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان به ویژه کشور ما مورد استقبال واقع شده است.

حدود سه دهه از ساخت و ساز و سکونت در شهر جدید هشتگرد می‌گذرد، در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن و خستگی اجاره‌نشین‌ها از پرداخت قیمت‌های گزاف مسکن در پایتخت و با شروع ساخت مسکن مهر از سال ۸۷ در شهر جدید هشتگرد بارقه‌های اُمید در دل مردم برای زندگی کم‌هزینه زنده شد.

علاوه بر آن افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد به عنوان نقطه عطفی در جهت توسعه و رونق این شهر محسوب می‌شد که به دلیل مشکل یاد شده جمعیت زیادی با اشتیاق از تهران و کرج به این شهر سرازیر شدند.

ایمن‌سازی مترو هشتگرد در محاق

پروژه قطار برقی کرج - هشتگرد به طول ۲۵.۸۷ کیلومتر در سال ۸۷ کلنگ زنی شد و سرانجام پس از یک دهه چشم‌انتظاری در اواخر سال ۹۸ افتتاح گردید و تاکنون بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.

خدمات‌رسانی کج‌دار و مریز متروی هشتگرد

با اینکه این پروژه به مرحله افتتاح رسید و حدود دو است که مردم در حال استفاده از آن هستند و ترددها جریان دارد، اما روند ایمن‌سازی این پروژه مهم از زمان بهره‌برداری تاکنون طولانی شده است و به گفته مسئولان شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اجرای سیستم سیگنالینگ مترو هشتگرد نسبت به مدت زمان اجرای سیستم‌های مشابه در کشور تنها ۲ سال زمان برده است و این یک رکورد محسوب می‌شود.

از طرف دیگر تعطیلی آخر هفته مترو، همچنین محدودیت خدمات‌دهی آن به شهروندان در روزهای غیر تعطیل باعث شده مردم شهر جدید هشتگرد و توابع آن از این مهم بی‌بهره باشند، علاوه بر اینکه وسیله حمل و نقل عمومی در ایستگاه پایانی شهر جدید هشتگرد برای شهرهای نظرآباد، گلسار، کوهسار، کردان، چهارباغ وجود ندارد و باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است.

گلایه شهروندان هشتگردی

زهرا صادقی اظهار کرد: حدود سه سال در شهر جدید هشتگرد سکونت داریم، اما محل کار بنده و همسرم در تهران است و به دلیل کاهش اتلاف وقت و سرعت مناسب از قطار هشتگرد استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: متأسفانه مترو هشتگرد بعد از ظهرها تعطیل است و بسیاری از مسافران مجبورند از ایستگاه گلشهر تا منزل با تاکسی طی کنند و این امر برای ما به صرفه نیست.

صادقی متذکر شد: ضمن اینکه اکثر شهروندان به دلیل ترافیک اتوبان در روزهای تعطیل، ترجیح می‌دهند از مترو استفاده کنند که متأسفانه آخر هفته‌ها با تعطیلی مترو مواجه می‌شوند.

سمیرا شریفی یکی از شهروندان شهرستان نظرآباد با گلایه از تعطیلی‌های مترو هشتگرد اظهار کرد: چرا هر چند وقت یک‌بار به دلیل تست گرم مترو متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه در زمان دولت دوازدهم افتتاح شد و انتظار داریم با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند قطارهای هشتگرد نه تنها متوقف نشود، بلکه در طول روز تعداد سفرها افزایش یابد.

با توجه به طرح مشکل طولانی شدن روند ایمنی مترو، فاصله بین قطارها، قطع برنامه حرکت قطار در بعدازظهرها و گلایه شهروندان، برای بررسی بیشتر این موضوع و اینکه قرار است چه برنامه‌هایی برای رفع این مشکل پیاده‌سازی شود، گفت‌وگویی با مسئولان استان از جمله نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس داشتیم.

ایمن‌سازی مترو هشتگرد در محاق

ایمن‌سازی مترو هشتگرد یکی از مطالبات جدی است

در این رابطه علی حدادی در خصوص روند ایمن‌سازی مترو و طولانی شدن عملیات اجرای ایمن‌سازی مترو شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: این موضوع را باید از وزیر راه پرسید، چراکه ایمن‌سازی مترو یکی از مطالبات ما بوده و برای بنده هم جای سوال دارد.

وی بیان کرد: متأسفانه قبل از اینکه ایمن‌سازی و سیستم سیگنالینگ پروژه قطار برقی شهر جدید هشتگرد به مرحله پایانی برسد، افتتاح صورت گرفت و هنوز ایمن‌سازی مترو تکمیل نشده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصریح کرد: از این رو باید پیگیری‌های لازم از سوی استانداری البرز و فرماندار ساوجبلاغ صورت گیرد، زیرا از دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شوند.

مترو هشتگرد قطعاً ناایمن نیست

محمدعلی حاجی‌زاده عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در پاسخ به سوال مطرح شده در مورد روند ایمن‌سازی مترو شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: اجازه بدهید این سوال را بدین صورت اصلاح کنم. برای ارتقای نظام بهره‌برداری از مترو شهر جدید هشتگرد که شامل بهبود کیفیت سفر، کاهش زمان سیر، کاهش سرفاصله اعزام ناوگان و به تبع آن افزایش اقبال عمومی در استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی (مترو) است چه اقداماتی انجام شده است؟ زیرا پروژه‌ای که مدت دو سال از زمان بهره‌برداری آن بدون کوچک‌ترین حادثه، می‌گذرد قطعاً ناایمن نیست.

وی ادامه داد: سیستم سیگنالینگ پروژه قطار برقی شهر جدید هشتگرد که وظیفه هوشمند سازی، افزایش کارایی، سهولت بهره‌برداری و کنترل حرکت قطار بین دو ایستگاه بدون دخالت راننده را به عهده دارد.

حاجی‌زاده بیان کرد: عملیات تأمین و حمل و نصب تجهیزات سیستم سیگنالینگ با قرادادی بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال که تماماً با تلاش شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تأمین اعتبار گردیده است، با بهره‌مندی از به‌روزترین تجهیزات از معتبرترین برندهای روز دنیا به پایان رسیده است و پس از پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز تست گرم در تاریخ ۵ و ۶ بهمن ماه جاری، در آستانه بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا پس از جلسات متعدد و هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیران ارشد خط ۵ متروی تهران، مقرر گردید بهره‌برداری آزمایشی این سیستم از اواسط ماه جاری آغاز گردیده، تصریح کرد: از این رو پس از پشت سر گذاشتن این مرحله، آماده بهره‌برداری نهایی و تحویل به شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه است.

عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خاطرنشان کرد: افزایش سرعت حرکت ناوگان و در پی آن کاهش زمان سفر به علاوه کاهش زمان سر فاصله اعزام قطارهای از مبدأ ایستگاه هشتگرد به سمت گلشهر و برعکس و افزایش تعداد سرویس‌های روزانه، از دست آورده‌ای بهره‌برداری از سیستم سیگنالیگ قطار برقی شهر جدید هشتگرد است.

ایمن‌سازی مترو هشتگرد در محاق

وی گفت: عملیات اجرای سیستم سیگنالینگ قطار برقی شهر جدید هشتگرد از سال ۹۸ آغاز شده و با توجه به مدت زمان اجرای سیستم‌های مشابه در کشور که حداقل بین ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد، از این نظر اجرای سیستم سیگنالینگ مترو شهر جدید هشتگرد یک رکورد کشوری محسوب می‌گردد.

حاجی‌زاده اظهار کرد: این سیستم از زیرسیستم‌های بسیاری تشکیل شده است که هر کدام قابلیت‌های مجزایی در جهت هم‌افزایی سیستم دارد.

وی ادامه داد: این تجهیزات شامل سیستم‌های کنترل اتوماتیک، سیستم کنترل مرکزی، محورشمارها، تجهیزات مکانیکی، ماشین سوزن، مسیرگیری اتومایتک، اینترلاکینگ و تراک، چراغ سیگنال و… می‌شود که سازگارسازی آن با سیستم سیگنالیگ خط ۵ متروی تهران که در حال بهره‌برداری است کار بسیار پیچیده‌ای بوده است که تماماً توسط کارشناسان متعهد کشور عزیزمان صورت گرفته و در آستانه بهره‌برداری است و این امر نشان‌دهنده توانمندی دانشمندان کشور است.

عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: با تأکیدات معاون محترم وزیر و سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران و استاندار محترم البرز در خصوص بهره‌برداری مترو در چندماهه اخیر به جد این امر پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبار قرارداد سیگنالینگ قطار برقی شهر جدید هشتگرد، تأمین و پرداخت گردیده، ادامه داد: از این بابت مشکلی وجود نداشته و پرداختی‌های صورت گرفته به پیمانکار بروز است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه قطارها هر ۴۵ دقیقه یک‌بار حرکت می‌کند و امید است سرفاصله اعزام قطارها به کمتر از ۱۵ دقیقه برسد، تصریح کرد: هم‌اکنون سرعت قطار ۶۰ کیلومتر در ساعت است و امید است در آینده با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شاهد کاهش زمان سیر و افزایش کیفیت سفر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت جمعیت شهر جدید و قدیم هشتگرد، طالقان، نظرآباد و منطقه ساوجبلاغ شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ۱۳ دستگاه اتوبوس به منظور خدمات‌دهی شهروندان به ایستگاه مترو در اختیار شهرداری شهر جدید هشتگرد قرار داده است.

عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: مترو کرج به هشتگرد از ساعت ۶ صبح تا ۳ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

وی در پاسخ به محدودیت زمانی خدمات مترو به مردم، اظهار کرد: بهره‌بردار یکسری مقتضیات خاص خود را دارد که می‌تواند زمان سرویس‌دهی مترو را افزایش یا کاهش دهد، ضمن اینکه ساعت حرکت قطار و فروش بلیت با شرکت عمران نیست و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران متولی این امر است.

حاجی‌زاده بیان کرد: یکی از عوامل مؤثر در عدم اقبال و استقبال عمومی جهت اصلاح فرهنگ حمل و نقل مسافرین و استفاده از مترو، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی از مبدأ شهرهای هم‌جوار به مقصد ایستگاه شهر جدید هشتگرد است.

وی تصریح کرد: بر این اساس طی مکاتبه‌ای که با فرمانداری و شهرداری‌ها و مراکز شهرستان صورت داده‌ایم اعلام آمادگی کردیم که با در نظر گرفتن فضای بسیار مناسب با مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار مترمربع، پایانه‌های حمل و نقل عمومی در مجاورت ایستگاه قطار برقی شهر جدید هشتگرد آماده سرویس‌دهی به سیستم حمل و نقل عمومی است.

عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در خصوص اجرای سکوی بین‌راهی در محدوده شهرک صنعتی ماموت خاطرنشان کرد: جهت سرویس‌دهی به مراکز مهم جاذب سفر نظیر شهرهای گلسار، کوهسار، کردان، قریه‌های تابعه، کارخانه‌ها، شهرک‌های مهم صنعتی منطقه نظیر کارخانه آرد ستاره، تک ماکارون و شهرک صنعتی ماموت و با در نظر گرفتن افزایش توجیه و ماندگاری طرح قطار برقی شهر جدید هشتگرد که یکی از مهم‌ترین طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان البرز و شهر جدید هشتگرد است، ایستگاهی در فاصله ۸ کیلومتری ایستگاه شهر جدید هشتگرد جانمایی و در دست احداث است که تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود در سه‌ماهه نخست سال آتی آماده خدمت‌رسانی و مسافر گیری شود.

وی در مورد افزایش تعداد ایستگاه‌های بین‌راهی مسیر متذکر شد: با توجه به اینکه مسیر قطار برقی شهر جدید هشتگرد در دست بهره‌برداری بوده و اصطلاحاً گرم است، اگر شهرداری کمالشهر خواستار احداث ایستگاه مترو در این منطقه باشد، باید اقدامات لازم را با هماهنگی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران‌وحومه به عنوان بهره‌بردار و با محوریت استانداری البرز انجام دهد.

ایمن‌سازی مترو هشتگرد در محاق

زیرساخت‌هایی که خبری از آن نیست

شهر جدید هشتگرد با ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت، حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و به گفته کارشناسان با تکمیل و واگذاری حدود ۷۱ هزار واحد مسکن مهر و طرح اقدام ملی، جمعیت آن در چند سال آتی از ۵۰۰ هزار نفر فراتر می‌رود.

براین اساس ایجاد زیرساخت‌های اساسی همچون مترو از مطالبات به حق مردم شهر جدید محسوب می‌شود، چراکه در حال حاضر آنان با مشکلاتی از جمله کمبود خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی، رفاهی، تفریحی، کمبود تاکسی و… روبه‌رو هستند که این مهم باید از سوی متولیان امر حل شود.

همچنین با توجه به قول‌های مسئولان در مورد مسائل یادشده، شهروندان نیاز دارند حرکت قطارها به طور منظم در جریان باشد .

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر