اطلاعات دارویی| فلوکونازول؛ کاربرد و نحوه مصرف، عوارض جانبی


اطلاعات دارویی| فلوکونازول؛ کاربرد و نحوه مصرف، عوارض جانبی

فلوکونازول داروی ضدقارچ است و برای درمان عفونت قارچی تجویز می‌شود. این دارو را معمولا یک بار در روز به مدت چند هفته باید استفاده کرد. این دارو در تخمک‌گذاری و باروری تاثیری ایجاد نمی‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، فلوکونازول جز داروهای ضدقارچ است که برای درمان انواع عفونت‌های قارچی در قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این دارو در دسته داروهای ضدقارچی به نام تریازول قرار دارد. دیفلوکان رشد قارچ‌ها را در بدن کند کرده و از این طریق عفونت را درمان می‌کند. نام دیگر این دارو دیفلوکان است.

موارد مصرف

برای درمان انواع عفونت قارچی مانند عفونت قارچی واژن، دهان، مری، شکم، گلو، خون، ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن می‌توان از داروی ضدقارچ دیفلوکان استفاده کرد. همچنین در رفع برفک دهان که نوعی عفونت قارچی است این دارو کاربرد دارد.

از این دارو برای درمان مننژیت نیز استفاده می‌شود. مننژیت به عفونت غشاهای پوشاننده مغز و ستون فقرات گفته می‌شود که به دلیل وجود قارچ ایجاد می‌شود.

در برخی بیماران نیز به دلایل مختلف احتمال ابتلا به عفونت قارچی وجود دارد. پزشک برای جلوگیری از عفونت‎‌های مخمری این دارو را تجویز می‌کند. به‌عنوان‌مثال قبل از پیوند مغز استخوان از داروی ضدقارچ استفاده می‌شود.

گاهی برای درمان عفونت‌های قارچی جدی ریه، چشم، پوست یا ناخن نیز این دارو تجویز می‌شود. برای جلوگیری از عفونت قارچی در بیماران مبتلا به ایدز هم این قرص ضدقارچ می‌تواند مفید باشد.

دوز مصرفی

داروی دیفلوکان در دوزهای مختلف عرضه می‌شود. پزشک باتوجه‌به شدت و نوع بیماری مقدار دوز مصرفی را تعیین می‌کند. به‌هیچ‌وجه بدون مشورت با پزشک دوز دارو را تغییر ندهید. دوز مصرفی این دارو به‌صورت زیر است.

فلوکونازول ۵۰
فلوکونازول ۱۰۰
قرص فلوکونازول ۱۵۰
قرص فلوکونازول ۲۰۰
شربت فلوکونازول ۴۰۰
شربت فلوکونازول ۲۰۰

نحوه مصرف

این دارو به سه شکل قرص، کپسول و شربت عرضه می‌شود. معمولا پزشک مصرف آن را یک‌بار در روز توصیه می‌کند. این دارو را می‌توانید همراه یا بدون غذا مصرف کنید. مقدار دوز دارو باتوجه‌به نوع و شدت بیماری تعیین می‌شود. گاهی این دارو تنها برای یک دوز تجویز شده و گاهی لازم است تا چندین روز یا چندین هفته مصرف آن را ادامه داد.

قبل از مصرف داروی دیفلوکان حتما دستورالعمل روی جعبه را بخوانید و دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کنید. معمولا پس از چند روز استفاده از این دارو علائم عفونت کاهش پیدا می‌کند. اما نباید مصرف دارو را خودسرانه قطع کنید. مصرف زودهنگام دارو باعث می‌شود، عفونت پس از مدت کوتاهی دوباره عود کند.

اگر پزشک نوع شربت این دارو را تجویز کرده است، قبل از مصرف آن را خوب تکان دهید و سپس استفاده کنید. قرص و کپسول آن را کامل ببلعید. از جویدن یا خردکردن قرص خودداری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند