در جا زدن قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان در گیر و دار پاسکاری نهادها


به گزارش خبرنگار سیناپرس، قانون جهش تولید دانش بنیان از سال 99 تاکنون در روند تصویب قرار دارد و همچنان بین مجلس و شورای نگهبان برای تایید و رفع ایرادات پاسکاری می شود، این در حالی است که امسال به عنوان...

در جا زدن قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان در گیر و دار پاسکاری نهادها

به گزارش خبرنگار سیناپرس، قانون جهش تولید دانش بنیان از سال 99 تاکنون در روند تصویب قرار دارد و همچنان بین مجلس و شورای نگهبان برای تایید و رفع ایرادات پاسکاری می شود، این در حالی است که امسال به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری شده و قطعا مردم در انتظار تحول چشمگیری در حوزه شرکت های دانش بنیان هستند.
طی چند سال گذشته که کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند مبحث تولید به خصوص تولید دانش بنیان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر اهمیت و توجه به تولید دانش بنیان داشته اند و حتی امسال را سال تولید،دانش بنیان،اشتغال افرین نامیده اند.

در پی تاکیدات مقام معظم رهبری، مسوولان نیز این مساله را در دستور کار قرار دادند به طوری که قانون جهش تولید دانش بنیان به صحن علنی مجلس آمد و این قانون از سوی برخی مسئولان به عنوان قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان 2 برشمرده شد.

گفتنی است، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ مصوب شد. که تا سال 99 نیز تا حد زیادی به اجرا رسید و در سال 99 یعنی پس از گذشت ده سال قانون جهش تولید دانش بنیان به صحن علنی مجلس آمد، البته مراحل تصویب تا اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز بسیار طولانی بود که توصیف روند آن در این مقال نمی گنجد اما نگاهی داشته باشیم بر روند تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان.

این طرح در تاریخ سوم تیر ماه سال 99 اعلام وصول شد و از سوی کمیسیون صنایع و معدن و سایر کمیسیون های تخصصی با امضای 52 نفر به ریاست مجلس تقدیم شد.

طرح جهش تولید دانش‌بنیان که برای بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شده بود با حضور مسوولان دستگاه های اجرائی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه ای در تاریخ چهاردهم مرداد 99 با اصلاحاتی به تصویب رسید.

طرح عادی جهش تولید دانش‌بنیان که برای بررسی به کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شده بود با حضور مسئولان دستگاه های اجرائی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه ای در تاریخ سی ام شهریور 99 عینا به تصویب رسید.

این قانون دی ماه سال 1400 به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارائه شد و تاکنون چندین بار ایراداتی از سوی شورای نگهبان به قانون وارد شده و دوباره مجلس پس از اصلاح آن را به شورا ارائه کرده است.

تا جایی که آخرین بار در روز دهم اردیبهشت ماه 1401طرح جهش تولید دانش بنیان که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در کمیسیون آموزش، تحقیقات و قناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی به تصویب رسید.

اما مساله اینجاست که در تمام مدت طی روند تصویب این قانون هر بار در تماس با سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با جملات تکراری درباره روند تصویب قانون مواجه شدیم، سوال این است که مگر روند تصویب یک قانون( با اهمیت ویژه نزد مقام معظم رهبری) چندین ماه به صورت راکد طی می شود که اخبار در مورد آن تکراری است و تغییری ندارد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دی ماه 1400 تاکنون هر بار در مصاحبه های با موضوع قانون جهش تولید دانش بنیان از اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و قانونی که باید به تایید شورای نگهبان برسد سخن می گوید.

وی در تازه ترین مصاحبه خود در گفتگو با خبرنگار سیناپرس نیز عنوان کرد: نمایندگان مجلس، قانون جهش تولید دانش بنیان را در صحن علنی به را ی گذاشته و تصویب کردند که در حال حاضر باید به تائید شورای نگهبان رسیده و سپس برای اجرایی شدن به حوزه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برود.

وی افزود: پس از نوشتن آیین نامه اجرایی این قانون اجرا می‌شود تا دانش آموزان، دانش جویان نخبه و مخترعان جوان که در حوزه های مختلف خلاقیت دارند مورد حمایت حوزه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار بگیرند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پاسخ به این سوال که چه میزان بودجه برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است، گفت: حدود 4 هزارمیلیارد تومان بودجه به این طرح اختصاص دارد.

سوال اینجاست که چرا قوانین به آن سرعتی که مدنظر مقام معظم رهبری است به مرحله اجرا نمی رسد به طور مثال همین قانون جهش تولید دانش بنیان چه زمانی قرار است، اجرایی شود؟ مگر حمایت از دانش بنیان ها تاکید موکد رهبر انقلاب نیست پس چرا بارها بین دو نهاد این دست و آن دست می شود و سالها زمان می برد تا به مرحله اجرا برسد؟ آیا پس از اجرای قانون نیز نهادی برای نظارت بر اجرا وجود دارد؟ اگر این همه وسواس برای تصویب یک قانون هست که تصویب آن چند سال زمان میبرد چرا پس از اجرا افراد ذینفع همچنان گلایه دارند؟ آیا مواد قوانین مشکل دارد یا نحوه اجرا؟

گفتگو: تانیا حسن پور

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* در جا زدن قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان در گیر و دار پاسکاری نهادها[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی