دولت در بودجه 1401 مکلف به ساماندهی ارز ترجیحی شد


دولت در بودجه 1401 مکلف به ساماندهی ارز ترجیحی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1401 دولت مکلف به ساماندهی مساله ارز ترجیحی شد، گفت: سامانه‌ای طراحی شده که با اجرای آن قیمت خرید نان برای مصرف‌کنندگان متعارف و عادی تفاوتی نخواهد کرد.

دولت در بودجه 1401 مکلف به ساماندهی ارز ترجیحی شد

به گزارش ایران اکونومیست، احسان خاندوزی در جلسه علنی روز یکشنبه(۱۷ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در توضیح اصلاح ارز ترجیحی در اقلام اساسی از جمله آرد و گندم گفت: یک پنجم مصرف کشور در بخش گندم فقط به صنف و صنعت اختصاص دارد و چهار پنجم یعنی بالای ۸۰ درصد مصرف در سامانه مد نظر دولت برای تضمین قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم در نظر گرفته شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: امیدواریم به جهت تکلیف اجرای قانون مجلس، بتوانیم در گام بعد، سایر اقلام علاوه بر نان سنتی را به شکل کالا برگی در این سامانه درج کنیم تا تضمینی برای امنیت غذایی مردم در شرایط فعلی اقتصادی باشد که جزو اولویت‌های مشترک دولت و مجلس است.

وی تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت مکلف به ساماندهی مساله ارز ترجیحی شد، سال گذشته هم مشابه این حکم وجود داشت. دولت تلاش کرد زمینه‌های اجرایی این حکم را بیش از این فراهم کند اقداماتی از طرف ستاد اقتصادی دولت مصوب و قرار شد با اتمام ماه مبارک رمضان مقدمات اجرایی فراهم شود.

خاندوزی ادامه داد: از بین مجموعه اقلام و کالاهای مربوط به ارز ترجیحی یکی از مهم‌ترین و حتی راهبردی‌ترین کالا که مساله امنیت غذایی و حتی امنیت نظام اجتماعی با آن گره خورده، مساله نان است. بعد از ناآرامی‌ها در حوزه اوراسیا شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم قریب یک سوم مجموع غلات جهان از این منطقه تامین می‌شود که قیمت آن افزایش پیدا کرد ما ناچار بودیم مانند کشورهای منطقه در کنار حکم قانون برای این دوره خاص تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنیم، برنامه اقتصادی دولت تامین کالاهای اساسی با حفظ قدرت خرید و جیب مردم و رعایت عدالت است.

وزیر اقتصاد گفت: سامانه‌ای طراحی شده که براساس آن قیمت خرید نان برای مصرف‌کنندگان متعارف و عادی تفاوتی نمی‌کند، اما از طرفی انگیزه‌ای هم برای قاچاق باقی نمی‌ماند همچنین با این سامانه اتباع خارجی و ایرانیان فاقد هویت و کارت بانکی شناسایی می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند