اجرای طرح ضربتی مقابله با کشتار غیرمجاز در 16 شهرستان استان تهران


اجرای طرح ضربتی مقابله با کشتار غیرمجاز در 16 شهرستان استان تهران

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران خبر داد: طرح ضربتی مقابله با کشتار غیر مجاز به طور همزمان در 16 شهرستان استان تهران اجرایی شد.

اجرای طرح ضربتی مقابله با کشتار غیرمجاز در 16 شهرستان استان تهران

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از اداره کل دامپزشکی استان تهران طرح همزمان و فراگیر و ضربتی جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در ۱۶ شهرستان استان تهران در مورخ یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه اجرایی شد.

مهدی سلوکانه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با اعلام این خبر گفت: بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان تهران به صورت ضربتی و همزمان با حضور در مناطق ضمن نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی که پس از تایید دامپزشکی از کشتارگاه وارد بازرا مصرف شده است، با کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی دام زنده نیز برخورد کردند.

وی اضافه کرد: تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی و مسائل بهداشتی، نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت مردم است و از شهروندان درخواست می‌شود به منظور حفظ سلامت خود و خانواده از فرآورده‌های مورد تایید دامپزشکی که دارای مهر و برچسب دامپزشکی و تاریخ تولید و انقضا است استفاده کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: کشتار غیرمجاز دام به کشتاری خارج از کشتارگاه‌های مجاز و بدون نظارت ناظران دامپزشکی اطلاق می شود که این اقدام شیوع تب کریمه کنگو به ویژه در فصل تابستان را افزایش می دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و علائم این بیماری بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که شایع‌ترین راه انتقال آن، گزش کنه و انتقال بیماری از این طریق از دامی به دام دیگر است.

سلوکانه عنوان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مهلک به شمار می رود که می تواند خطر جانی برای انسان به دنبال داشته باشد بنابراین دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز با رعایت موازین بهداشتی از شیوع و انتقال این بیماری در جمعیت دامی و نیز جامعه انسانی پیشگیری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با اشاره به اهمیت کشتار اصولی دام در کشتارگاه و نقش آن در پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو یادآور شد: کشتار غیرمجاز دام به معنای کشتار حیوان در خارج از کشتارگاه بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی است و یکی از عوامل مهم در شیوع و بروز بیماری تب کریمه کنگو به شمار می رود.

وی ادامه داد: مهمترین اقدام پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، نظارت بر رعایت کامل ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای حمل و نقل دام به ویژه در مناطقی است که سابقه بروز بیماری وجود دارد و نظارت بر اجرای صحیح ضوابط بهداشتی کشتار دام و تجهیز کشتارگاه‌ها به سردخانه بالای صفر به منظور نگهداری لاشه های کشتار شده برای مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد است که این فرایند منجر به کاهش PH گوشت و از بین رفتن عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود.

این مقام مسئول گفت: شهروندان موارد مشکوک را از طریق تماس ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان تهران اطلاع دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی