عید فطر، عید بازگشت به فطرت انسان است


عید فطر، عید بازگشت به فطرت انسان است

حجت الاسلام والمسلمین ذوبین با تاکید بر ضرورت حفظ دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان، گفت: عید فطر به معنای بازگشت به خویشتن خویش و بازگشت به اصل خود است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،«إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیقُولُونَ یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ کَرِیمٍ یعْطِی الْجَزِیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ فَإِذَا بَرَزُوا إِلَى مُصَلَّاهُمْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَلَائِکَةِ: مَلَائِکَتِی! مَا جَزَاءُ الْأَجِیرِ إِذَا عَمِلَ عَمَلَهُ؟ قَالَ: فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ: إِلَهَنَا وَ سَیدَنَا! جَزَاُهُ أَنْ تُوَفِّی أَجْرَهُ قَالَ: فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَإِنِّی أُشْهِدُکُمْ مَلَائِکَتِی أَنِّی قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَهُمْ عَنْ صِیامِهِمْ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ قِیامِهِمْ فِیهِ رِضَای وَ مَغْفِرَتِی وَ یقُولُ: یا عِبَادِی سَلُونِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا تَسْأَلُونِّی الْیوْمَ فِی جَمْعِکُمْ لِآخِرَتِکُمْ وَ دُنْیاکُمْ إِلَّا أَعْطَیتُکُمْ وَ عِزَّتِی لَأَسْتُرَنَّ عَلَیکُمْ عَوْرَاتِکُمْ مَا رَاقَبْتُمُونِی وَ عِزَّتِی لَآجَرْتُکُمْ وَ لَا أَفْضَحُکُمْ بَینَ یدَی أَصْحَابِ الْخُلُودِ انْصَرِفُوا مَغْفُوراً لَکُمْ قَدْ أَرْضَیتُمُونِی وَ رَضِیتُ عَنْکُمْ قَالَ: فَتَفْرَحُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَسْتَبْشِرُ وَ یهَنِّئُ بَعْضُهَا بَعْضاً بِمَا یعْطِی اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّةَ إِذَا أَفْطَرُوا». براساس این روایت هنگامی که شب عید فطرکه در روایت به شب جوائز هم نامیده شده است، فرا می رسد، خداوند پاداش عمل‏ کنندگان را بدون حساب و شمارش می‌بحشد، رسول خدا(ص)می‌فرماید چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه ی شهرها می‌فرستد، پس در زمین فرود می‌آیند و سر کوچه‏ ها و گذرها بایستند و با صدایى که آن را همه‏ ی آفریده‏ هاى خدا جز جن و آدمیان می‏شنوند می گویند: اى امّت محمّد(ص)! به سوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.

به مناسبت عید سعید فطر خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درباره عید فطر و اهمیت و جایگاه آن در بین مسلمانان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «اکبر ذوبین» کارشناس مذهبی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

فطر به چه معناست و فلسفه عید فطر چیست؟

مهمترین معنای لغوی کلمه فطر خلقت و اسلام است. کلمه فطر از ریشه فطرت به معنای سرشت گرفته شده است و عید فطر به معنای بازگشت به خویشتن خویش و بازگشت به اصل خود است. در اسلام زکاتی که در پایان ماه مبارک رمضان کنار گذاشته می شود به عنوان زکات فطره یا فطریه نامیده می شود. این زکات فطره پیش از غروب روز عید فطر باید توسط هر مسلمانی پرداخت شود.

امام رضا (ع) درباره فلسفه عید فطر می فرمایند همانا روز فطر عید قرار داده شده تا برای مسلمانان روز اجتماعی باشد که در آن روز گرد هم آیند و عشق و محبت خود را به خداوند ابراز کنند و به خاطر منتی که بر آنها نهاده است، او را ستایش کنند. همچنین از امام محمد باقر (ع) نقل است هنگامی که روز اول ماه شوال فرا می رسد، منادی ندا می دهد حال ای مومنان برای دریافت جوایزتان صبح زود بشتابید، ای جابر جوایز خداوند همانند جوایز پادشاهان نیست، سپس فرمود روز اول شوال روز جوایز است.

چه اعمالی برای روز عید فطر توصیه شده است؟

با توجه به اینکه آخرین شب ماه مبارک رمضان می باشد و روز عید فطر همزمان با اول ماه شوال است، اعمال خاصی برای این روز توصیه شده است که از آن جمله می توان انجام غسل در زمان غروب آفتاب یعنی آخرین شب ماه مبارک رمضان، استغفار و زیارت امام حسین (ع) از اعمالی است که در آخرین شب ماه مبارک رمضان توصیه شده است. قرائت دعای ندبه، به جا آوردن سجده مخصوص امام زمان (عج) و حضور در نماز عید فطر از دیگر اعمالی است که برای روز عید فطر توصیه شده است. همچنین در این روز روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. دعاهایی هم برای شب و روز عید فطر بیان شده است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به مفاتیح الجنان این دعاها را قرائت کنند. در روز عید فطر مسلمانان باید زکات فطره را کنار بگذارند و سپس به اقامه نماز عید بپردازند. به جا آوردن غسل، پوشیدن لباس زیبا، افطار کردن با خرما و شیرینی و به جا آوردن نماز عید از اعمال و آداب روز عید فطر است. همچنین قرائت زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) و دعای ندبه از دیگر اعمالی است که در این روز توصیه شده است. مستحب است نماز عید فطر را زیر آسمان و روی زمین بدون فرش اقامه کنند.

چرا اول شوال را عید فطر می نامند؟ در تکبیر نماز عید فطر به چه موضوعی تاکید می شود؟

عید فطر که همزمان با اول ماه شوال و از مهمترین اعیاد مسلمانان است، تعطیل می باشد. در حدیثی از امام رضا (ع) آمده است روز فطر از آن جهت عید قرار داده شده است که مسلمانان اجتماعی باشند و در آن روز گرد هم آیند و برای خدا بیرون آیند و او را بر نعمت هایی که به آنان داده شده است، بستایند و روز عید روز تجمع، روز خوردن روزه، روز زکات، روز شوق و روز نیایش است و برای آنکه اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن در آن حلال است چرا که ماه رمضان اولین ماه سال نزد اهل حق است. خداوند دوست دارد در چنین روزی همایشی داشته باشد تا خدا را حمد و ستایش کنند به طوری که در تکبیر نماز عید فطر آمده اخداوند فرموده است تا خداوند را بر اینکه هدایت تان کرد، بزرگ بدارید و باشد که شکر گزارید.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403