واردات خودرو؛ طرحی پر سر و صدا اما مبهم/ دولت و مجلس باید شاف سازی کنند


واردات خودرو؛ طرحی پر سر و صدا اما مبهم/ دولت و مجلس باید شاف سازی کنند

یک کارشناس خودرو، طرح ابداعی مجلس برای واردات خودرو را مبهم و تا حدودی غیر شفاف بیان کرد.

واردات خودرو؛ طرحی پر سر و صدا اما مبهم/ دولت و مجلس باید شاف سازی کنند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رسول سلیمانی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز به موضوع نواقص موجود در طرح مجلس برای واردات خودرو اشاره کرد و در تشرح آن عدم شفافیت و وجود ابهاماتی متعدد در کم‌و‌کیف اجرای این طرح را به عنوان نخستین ایراد آن بیان کرد و توضیح داد: در طول ماه‌های اخیر صحبت‌های مختلفی درباره اجرای این طرح از سوی نمایندگان و برخی از مقامات دولتی مطرح شده است، اما نکته حائز اهمیت در مورد واردات خودرو، در واقع ابهاماتی است که در نوع و طول عمر خودرو وارداتی وجود دارد.


این کارشناس صنعت خودرو، تجزیه تحلیل نیاز قطعات یدکی خودرو‌های خارجی را موضوعی وابسته به اطلاعات خودرو‌های وارداتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر لازمه نخست برای واردات خودرو این است که اتومبیل وارد شده به کشور چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد تا بر اساس آن بتوان محاسبات لازم برای واردات ملزومات آن خودرو را فراهم کرد. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که با واردات بیشتر خودرو‌های هیبریدی، نیاز کمتری برای وادرات قطعات یدکی پدید آید چرا که پس از گذشت ۷ سال از عمر این اتومبیل‌ها، تنها هزینه‌ای فرد صاحب آن انجام می‌دهد تنها شامل تعویض باطری باشد.


وی افزود: حال با توجه به وجود چنین ابهاماتی نمی‌توان در مورد موضوع واردات خودرو نظرات و تحلیل‌های کلی را ارائه کرد چرا که هنوز مشخص نشده است که دولت و یا حتی مجلس برای تحقق این موضوع چه برنامه‌ای و با چه جزئیاتی را در نظر دارند.


سلیمانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قطعه سازان ایرانی می‌توانند لوازم یدکی مورد نیاز خودرو‌های خارجی را تامین کنند یا خیر، گفت: احتمالا قطعه سازان ایرانی توانایی تامین قطعات کوچکی مانند فیلتر هوا، لنت ترمز، لاستیک را دارند، اما بعید می‌دانم که بتوانند قطعات پیشرفته و حیاتی این خودرو‌ها را تامین کنند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های ابتدایی نیازی برای واردات قطعات یدکی این خودرو‌ها وجود نداشته باشد، اما مطمئنا این نیاز نشانه‌های خود را پس از گذشت چند سال نشان می‌دهد.


این کارشناس خودرو در ادامه با تاکید بر سهم ۶۰ درصدی قطعات یدکی خودرو‌های مونتاژی چینی، درباره ارزبری قطعات یدکی برخی از خودرو‌های خارجی گفت: اظهار نظر درباره این موضوع مستلزم شفاف سازی بیشتر از سوی مقامات ذی ربط است؛ به عنوان مثال اگر در این طرح دولت اقدام به واردات برخی از مدل‌های برند «تویوتا» کند، مطمئنا هزینه خاصی برای واردات قطعات یدکی خاصی صرف نخواهد داشت، اما اگر باالعکس در این طرح خودرو‌های بی کیفیت وارد کشور شوند یقینا هزینه‌هایی زیادی از بعد تایمن لوازم یدکی تحمیل خواهد شد.


وی متذکر شد: حال با توجه به نکات مذکور هنوز مشخص نشده است که هدف اصلی دولت از واردات خودرو چیست، مطمئنا با مشخص شدن زوایای مختلف واردات خودرو مصرف‌کننده و یا حتی واردکنندگان خواهند توانست برنامه‌ریزی و برآورد‌های خوبی را از وضعیت بازار خودرو داشته باشند، اما با این حال تمام جزئیات طرح واردات خودرو تنها به اسم آن خلاصه شده است.


سلیمانی همچنین درباره تاثیر واردات خودرو در روند بازار گفت: این موضوع می‌تواند آثار خود را به دو شکل در بازار نشان دهد، نخست اثر روانی آن است که تا مدتی در بازار هست و پس از آن خیلی سریع از بین می‌رود یعنی آثار مقطع کوتاه مدتی دارد. سپس میزان تقاضایی است برای خرید یک نوع خودرو به وجود می‌آید؛ تببین این مورد ارتباط مستقیمی با سیاست‌گذاری‌های دولت دارد، لذا این امکان وجود دارد که پس از آزاد سازی واردات، اتومبیل‌هایی وارد کشور شوند که مخصوص دهک‌های پایین جامعه باشد.


این کارشناس خودرو همچنین درباره توانایی رقابت گروه‌های خودروسازی ایران‌خودرو و ساپیا با خودرو‌های خارجی اظهار داشت: در حال حاضر این دو شرکت به دلیل نقش پر رنگ خود در ایجاد اشتغال در کشور، سهم زیادی در GDP کشور دارند لذا با واردات گسترده و حذف کامل تعرفه‌ها این امکان وجود دارد که این دو شرکت در معرض خطر ورشکستگی قرار گیرند.


وی در پایان خصوصی‌سازی صنعت خودرو را اقدامی مهم و موثر در افزایش بهره‌وری این صنعت دانست و گفت: مطمئنا انجام چنین کاری به مراتب تاثیرات بهتر و پایدار‌تری در مقایسه با واردات خودرو در صنعت خودرو کشور بر جای خواهد گذاشت، اما نکته حائز اهمیت این است که دولت برای خصوصی سازی باید در نظر گرفتن تمامی‌ظرافت‌های موجود دقت زیادی را در واگذاری سهام به کار ببرد؛ خصوصی سازی صنعت خودرو یک امر مثبت است، اما با توجه به زمان‌بر بودن آن، دولت برای انجام آن باید تمرکز بهتری را به کار ببرد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !