کاربردهای عجیب و جالب 6 ماده اولیه شیمیایی از نگاه پیشگامان شیمی


کاربردهای عجیب و جالب 6 ماده اولیه شیمیایی از نگاه پیشگامان شیمی

گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو_ پیشگامان شیمی ،شفاف میگوید هر روز، با صدها یا هزاران ماده شیمیایی مصنوعی احاطه شده‌ایم. آن‌ها در غذا، لباس، ابزار، مبلمان، اسباب بازی، لوازم آرایشی و دارویی ما هستند. هر روز مردم در معرض ترکیبی از مواد شیمیایی موجود در محصولات مصرفی قرار می‌گیرند که به روشی بسیار فراتر از درک ما با یکدیگر تعامل دارند. به عنوان مثال...

گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو_

پیشگامان شیمی ،شفاف میگوید

هر روز، با صدها یا هزاران ماده شیمیایی مصنوعی احاطه شده‌ایم. آن‌ها در غذا، لباس، ابزار، مبلمان، اسباب بازی، لوازم آرایشی و دارویی ما هستند. هر روز مردم در معرض ترکیبی از مواد شیمیایی موجود در محصولات مصرفی قرار می‌گیرند که به روشی بسیار فراتر از درک ما با یکدیگر تعامل دارند. به عنوان مثال مواد غذایی از پیش بسته بندی شده باید به اندازه کافی ماندگاری داشته باشند تا از کارخانه فرآوری، به فروشگاه و به مصرف کننده برسد. از غذا گرفته تا محصولات مراقبت از پوست، مواد نگهدارنده همه جا هستند. نکته قابل توجه این است که برخی از این ترکیبات به صورت مشترک در محصولات غذایی و آرایشی کاربرد دارند. در ادامه به معرفی کاربرد های 6 مورد از ترکیبات شیمیایی شامل سوربات پتاسیم، کربنات پتاسیم، زانتان گام، سوربیتول، گلیسیرین، گوارگام با کاربرد گسترده در صنایع مختلف می‌پردازیم.

کاربردهای عجیب و جالب 6 ماده اولیه شیمیایی از نگاه پیشگامان شیمی

1-کاربرد سوربات پتاسیم

صنایع غذایی : سوربات پتاسیو دارای کاربردهای گسترده‌ای در صنایع غذایی می‌باشد. می‌توان از سوربات پتاسیم در صنایع غذایی با افزودن مستقیم، پاشش، استفاده در بسته بندی مواد و یا به روش‌های دیگر استفاده کرد.

سبزیجات و میوه‌ها : اگر سبزیجات و میوه های تازه برای نگهداری به موقع درمان نشوند، به سرعت درخشندگی، رطوبت، چین و چروک های خشک روی سطح خود را از دست می‌دهند و مستعد کپک زدن و پوسیدگی می‌شوند و در نتیجه باعث ضایعات غیر ضروری می‌شوند. در صورت استفاده از نگهدارنده سوربات پتاسیم در سطح سبزیجات و میوه ها می‌توان آن را به مدت یک ماه در دمای حداکثر 30 درجه سانتی گراد نگهداری کرد و رنگ سبزیجات و میوه‌ها را بدون تغییر نگه داشت.

محصولات گوشتی :ژامبون دودی، سوسیس‌های خشک، گوشت خشک و سایر فرآورده‌های گوشتی خشک دیگر برای مدت کوتاهی در محلول سوربات پتاسیم با غلظت مناسب خیسانده می‌شوند تا حفظ و نگهداری شود. محصولات گوشتی مانند سوسیس گوشت گاو، سوسیس خوک و غیره را می‌توان به طور مستقیم به مقدار مناسب سوربات پتاسیم در طی فرآیند گوشت کوبی در فرآیند تولید اضافه کرد. پس از محصول نهایی، محلول سوربات پتاسیم 5% روی سطح پاشیده می‌شود تا ضد خوردگی نگه داشته شود. همچنین می توان به طور مستقیم مقدار مناسبی از سوربات پتاسیم را به گوشت معمولی برای نگهداری اضافه کرد. هم مرغ تازه و هم مرغ پخته را می توان در محلول های نگهدارنده سوربات پتاسیم با فرمول های مختلف و غلظت های مختلف خیس کرد تا اثر نگهداری را بهبود بخشد و ماندگاری را افزایش دهد.

پیشگامان شیمی، سوربات پتاسیم گرانول (PSG) را از چین وارد می‌کند. شما می‌توانید برای خرید سوربات پتاسیم در بسته بندی 25 کیلو گرمی با کارشناسان فروش پیشگامان شیمی تماس بگیرید.

کاربردهای عجیب و جالب 6 ماده اولیه شیمیایی از نگاه پیشگامان شیمی

2-کاربرد کربنات پتاسیم

صنایع غذایی

گرید غذایی کربنات پتاسیم عمدتاً به عنوان تنظیم کننده اسیدیته می‌باشد که موارد مصرف رایج غذایی آن به شرح زیر است:

قلیایی کردن پودر کاکائو نانوایی نودل مارینادها کشمش ماده خشک‌ کننده برای میوه

علاوه بر کاربرد آن در صنایع غذایی، کربنات پتاسیم در موارد زیر کاربرد دارد:

در کشاورزی به عنوان کود شیشه‌های مقاوم در برابر حرارت سرامیک کربنات پتاسیم برای صابون و مواد شوینده فرمولاسیون جوهرها و تونرها ضد عفونی‌ کننده‌ها و مواد تمیز کننده به عنوان مهار کننده آتش ماده خوراک دام کربنات پتاسیم در ذوب طلا

کاربرد کربنات پتاسیم در شیشه

کربنات پتاسیم در تولید شیشه، باعث بهبود شفافیت شیشه، مقاومت الکتریکی، استحکام و ضریب شکست می‌شود. منبع K2O برای شیشه‌های باریم قلیایی، سرب یا استرانسیوم سیلیس است که در لوله‌های تلویزیون، شیشه‌های آزمایشگاهی، شیشه‌های نوری و غیره استفاده می‌شود.

کاربرد کربنات پتاسیم در سرامیک

کربنات پتاسیم را می‌توان به عنوان ماده اولیه برای فریت سرامیکی در تولید سرامیک استفاده کرد. هدف اصلی آن کاهش دمای ذوب سرخ کردن و افزایش مقدار ضریب انبساط فریت است. این به عنوان K2O در فریت‌ها وجود دارد و معمولاً در فریت‌های دی اکسید تیتانیوم برای صنعت لوازم خانگی استفاده می‌شود.

کاربرد کربنات پتاسیم در صابون

می‌توان از آن برای نرم کردن صابون نسبت به صابون‌های بر پایه سدیم استفاده کرد.شما می‌توانید برای خرید کربنات پتاسیم آلمانی، کره، تایوانی، ایتالیایی و ایرانی در بسته‌های 25 کیلو گرمی با پیشگامان شیمی در ارتباط باشید و اطمینان داشته باشید که می‌توانید خرید کربنات پتاسیم گرید خوراکی و صنعتی را با قیمت مناسب و کیفیت عالی از ما انجام دهید.

3-کاربرد زانتان گام

صمغ زانتان به عنوان یک ماده افزودنی غذایی است که به ضخیم شدن محصولات غذایی کمک می‌کند. از آن به عنوان اصلاح‌کننده رئولوژی، ماده غلیظ‌کننده و تثبیت‌کننده استفاده می‌شود. صمغ زانتان را در محصولات متنوعی خواهید یافت - احتمالاً در اقلام غذایی و وسایل مراقبت شخصی که هرگز انتظار نداشتید حاوی این ماده باشد.

محصولات غذایی که در آن‌ها از صمغ زانتام استفاده شده است، عبارتند از:

بستنی سس سالاد پودینگ پاستا نوشیدنی‌های فرآوری‌شده مخلوط نوشیدنی‌های خشک سس گوجه فرنگی و سس‌های دیگر غذاهای منجمد مانند سیب زمینی سرخ کرده و خوراکی ها مایونز سس گوجه خردل سالسا شربت و سایر مواد افزودنی جایگزین های گوشت و پنیر گیاهی/وگان شیر نارگیل سس آماده شده سوپ کنسرو و بسته بندی شده آدامس ماست پنیر کوتاژ نان بدون گلوتن و سایر محصولات پخته شده چیپس ذرت فرآورده های گوشتی فرآوری شده آب نبات

نانوایان بدون گلوتن از آن استقبال می‌کنند.

این صمغ به عنوان عامل اتصال به نان و سایر محصولات پخته شده عمل می‌کند. آن‌ها به نان‌های بدون گلوتن بافت نان مانندی می‌دهند که گلوتن در نان ایجاد می‌کند.این ماده اغلب در پخت بدون گلوتن به عنوان جایگزینی برای اثر چسبنده گلوتن استفاده می‌شود. صمغ زانتان ممکن است یکی از مواد اصلی در پخت و پز بدون گلوتن باشد، اما کاربردهای جالب دیگری نیز دارد.

صمغ زانتان به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

طبق مطالعات انجام شده، صمغ زانتان اغلب توسط افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود – این صمغ به کاهش جذب قند کمک می کند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش می دهد. و همچنین سطح کلسترول کل را کاهش می دهد.صمغ زانتان گام در گریدهای غذایی، دارویی و صنعتی در بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید برای خرید زانتان گام یا همان گزانتان گام خوراکی و صنعتی، وارداتی از مبدأ چین با مش‌های ۸۰ و ۲۰۰ در بسته بندی 25 کیلویی به سایت پیشگامان شیمی مراجعه نمائید. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه خرید و فروش مواد شیمیایی می‌باشد.

3-کاربرد سوربیتول

سوربیتول برای حفظ رطوبت، افزودن شیرینی، و ایجاد بافت به محصولات و همچنین به طور بالقوه برای سلامت گوارش استفاده می‌شود، علاوه بر این سوربیتول ممکن است خطر پوسیدگی را در مقایسه با قند سفره کاهش دهد و برای سلامت دهان مفید باشد.

کاربرد سوربیتول در صنایع غذایی

مرطوب کننده

موادی که می‌توانند مقدار معینی آب را از هوا جذب کنند می‌توانند به عنوان مرطوب کننده استفاده شوند. ساختار پلی هیدروکسی سوربیتول آن را قادر می‌سازد با آب ترکیب شود، در نتیجه رطوبت را حفظ کرده، کریستالیزاسیون را کنترل می‌کند و نرمی غذا را بهبود می‌بخشد.در عین حال قابلیت افزایش حجم، کنترل ویسکوزیته و بافت را دارد. معمولاً به عنوان یک مرطوب کننده در نان و کیک استفاده می‌شود. در غذاهای دریایی به عنوان یک مرطوب کننده و ضد سرما عمل می‌کند.

شیرین کننده

آب نبات و آدامس اغلب حاوی سوربیتول هستند که عمدتاً به عنوان یک شیرین کننده برای جایگزینی شکر استفاده می شود. معمولا در ترکیب با فروکتوز استفاده می شود. اغلب در غذاها و نوشیدنی ها به جای شکر سنتی استفاده می شود تا محتوای کالری آن‌ها کاهش یابد. سوربیتول حاوی تقریباً دو سوم کالری قند سفره است و حدود 60 درصد شیرینی را فراهم می‌کند. قابل استفاده در طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله آب نبات‌های بدون قند، آدامس‌ها، و غذاهای بدون قند مانند دسرهای منجمد و محصولات پخته شده است. علاوه بر این موارد در نوشیدنی‌ها، سوربیتول می تواند یون‌های فلزی را کلات کند و کدورت را کاهش دهد.شما می‌توانید برای خرید سوربیتول صنعتی در بسته‌بندی‌های 25 کیلوگرمی پودری و بشکه‌های 275 کیلوگرمی مایع 70 درصد هندی و روکت فرانسه به سایت پیشگامان شیمی مراجعه نمائید.

4-کاربرد گلیسیرین

گلیسیرین کاربردهای زیادی دارد و در اینجا چند مورد از کاربردهای شگفت انگیز برای گلیسیرین آورده شده است:

صابون

گلیسیرین یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از صابون‌ها است، اما به طرز عجیبی، صابون سازی نیز راهی برای تولید گلیسیرین است. گاهی اوقات شیمیدانان حتی صابون صنعتی را به عنوان وسیله‌ای برای تولید گلیسیرین فرموله می‌کنند که نام تجاری آن گلیسرول است. گلیسیرین از طریق فرآیند صابونی سازی تولید می‌شود، که با تبدیل روغن یا چربی به صابون و گلیسیرین با گرم کردن لیپیدها و افزودن یک ماده قلیایی مانند هیدروکسید سدیم یا لیمو، صابون ایجاد می‌کند.

کاربردهای عجیب و جالب 6 ماده اولیه شیمیایی از نگاه پیشگامان شیمی

محصولات مراقبت از مو و پوست

از آنجایی که گلیسرول یک مرطوب کننده است، به این معنی که می‌تواند رطوبت را جذب کند و به آن متصل کند، یک عنصر رایج در محصولات زیبایی است که برای مرطوب کردن استفاده می‌شود، مانند لوسیون‌ها، نرم کننده‌ها و شامپوها. گلیسیرین موجود در محصولات مراقبت از مو می‌تواند از خشک شدن و شکافتن بیش از حد موها جلوگیری کند و در شامپوهایی که شوره سر و خارش پوست سر را درمان می‌کنند استفاده می‌شود.جهت خرید گلیسیرین صنعتی در بشکه‌های 250 کیلوگرمی از کشورهای مالزی و اندونزی با شرکت پیشگامان شیمی در ارتباط باشید.

برای مطالعه بیشتر:

https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1225099

https://eghtesadafarin.com/iran-economic-news/industry-mining-and-trade-news/106875

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403