صادرات گندم و غلات روسیه به ایران تشدید شد/ گسترش روابط بانکی تهران – مسکو زیر سایه تحریم‌های غرب


صادرات گندم و غلات روسیه به ایران تشدید شد/ گسترش روابط بانکی تهران – مسکو زیر سایه تحریم‌های غرب

عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه ضمن اشاره به توسعه روابط تجاری ایران روسیه زیر سایه تحریم‌های اقتصادی غرب، از افزایش صادرات گندم و غلات این کشور به ایران خبر داد.

صادرات گندم و غلات روسیه به ایران تشدید شد/ گسترش روابط بانکی تهران – مسکو زیر سایه تحریم‌های غرب

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با شروع جنگ روسیه و اوکراین، نظام اقتصاد بین الملل دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شد. تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه، آغاز بحران انرژی در اروپا و دیگر نقاط جهان، افزایش قیمت فولاد و مواد غذایی در بازار‌های جهانی از جمله مصائبی بود پ که در این مدت نسبتا کوتاه بر سر اقتصاد جهانی نازل شد.


در آن مقطع زمانی گزارشی درباره تحریم‌های اقتصادی روسیه و آثار مثبت آن برای ایران توسط بازارنیوز منتشر شده که در آن فرصت‌های ایجاد شده از محل این تحریم‌های اقتصادی برای بررسی و تبیین شد. حال «سید جلیل جلالی‌فر» عضو هئیت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه پس از گذشت بیش از ۷۰ روز از این تحولات در گفتگو با بازارنیوز پیرامون چشم‌انداز‍‌های ترسیم شده در روابط تجاری دو کشور ایران و روسیه اظهارداشت: سازمان توسعه تجارت ایران در سال گذشته چشم‌انداز صادرات ۴ میلیارد دلاری تا پایان سال ۱۴۰۴، یعنی اتمام عمر دولت سیزدهم ترسیم و پیش‌بینی کرده است که بر اساس آن تا کنون اقدامات متعدی نیز انجام و یا در شرف انجام شدن است.


عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه تقویت زیر بنا‌های لجستیکی دریایی و ریلی مرتبط با تجارت خارجی تهران_ مسکو را به عنوان گام نخست برای تحقق این چشم‌انداز عنوان کرد و گفت: اعطای مجوز به «کشتیرانی خزر» برای خرید ۴ کشتی، نقش آفرینی بخش خصوصی برای تقویت لجستیک‌های دریایی، همکاری برخی از شرکت‌های کشتیرانی جنوب ایران و انتقال کشتی‌های خود به محور دریای خزر همگی از جمله اقداماتی بوده است که تا کنون در بخش دریایی به منظور تقویت روابط تجاری دو کشور انجام شده است.


وی افزود: علاوه بر محور‌های دریایی، تلاش برای تکمیل کلان پروژه «راه آهن رشت به بندر کاسپین» را می‌توان از دیگر اقدامات مهمی دانست که دولت سعی دارد با به ثمر رساندن آن، اقدام موثری را در حوزه لجستیک ریلی برای تقویت روابط تجاری ایران و روسیه انجام دهد.


عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه تشکیل یک همکاری مشترک میان سه کشور ایران، ترکمنستان و روسیه با هدف انتقال محصولات ایرانی به روسیه از طریق راه‌آهن کشور ترکمنستان را گام مهمی دیگی در تقویت لجستیک ریلی برای توسعه روابط تجاری تهران مسکو بیان کرد.


برای صادرات به روسیه کشتی کم می‌آید

جلالی‌فر در ادامه از افزایش حجم کالا‌های صادراتی ایران در بنادر شمالی کشور به مقصد روسیه خبر داد و گفت: خوشبختانه حجم کالا‌های صادراتی مانند محصولات شیمیایی، پتروشیمی و همچنین مصالح ساختمانی در مقایه با سال گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. این موضوع روز به روز در حال تشدید شدن است؛ در حال حاضر این افزایش صادرات به گونه‌ای در حال انجام شدن است تجهیزات لجستیکی موجود پاسخگوی حجم صادرات محصولات ما به روسیه نیستند.


روسیه در زمینه صادرات غلات برای ایران اولویت قائل شده است


جلالی‌فر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون رایزنی‌های انجام شده میان طرف‌های ایرانی و روس برای واردات گندم و دیگر اقلام غذایی گفت: پس از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین، مقامات کرملین، صادرات غلات به دیگر کشور‌ها را ممنوع اعلام کرد. در پی این اقدام روسیه تنها در حال صادرات گندم و ذرت به کشور‌های دوست خود است، و طبعیتا ایران نیز از این دسته بندی مستثنی نیست.


وی خبر داد: روسیه در زمینه صادرات غلات برای ایران اولویت قائل شده است هم اکنون نیز کشتی‌های زیادی از سوی روسیه با محموله‌های گندم و غلات در حال حرکت به سمت ایران هستند.


این فعال اقتصادی همکاری‌های تجاری میان ایران و روسیه برای تامین گندم و دیگر محصولات کشاورزی را عاملی مهم در توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر جایگاه ایران در بازار روسیه از نظر تنوع محصولی در بهترین موقیعت قرار دارد و خوشبختانه هر ساله این تنوع محصول در حال بیشتر شدن است.


تحریم‌های غرب، نقطه اشتراک ایران و روسیه برای توسعه روابط اقتصادی

جلالی‌فر همچنین در خصوص جایگاه ایران در تجارت خارجی روسیه از نظر میزان ارزش مبادلات اقتصادی میان دو کشور اظهار داشت: با شروع جنگ اوکراین روسیه در جهت محافظت از اقتصاد خود در مقابل تحریم‌های غرب، کلیه سایت‌های آماری مربوط به تجارت خارجی خود را به طور کامل مسدود ساخت. حال با توجه به حساسیت موجود در این موضوع تنها م این گونه می‌توان جایگاه ایران در تجارت خارجی روسیه را تشریح کرد که در این مدت عملکرد بنادر شمالی نشان از تقویت و رشد روابط تجاری دو کشور دارد.


عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه تحریم‌های غرب علیه روسیه را عاملی تاثیر‌گذار در نزدیکی دو کشور بیان کرد و افزود: پس از تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، روابط تجاری تهران و مسکو از شدت و گرمای خاصی برخودار شده است به گونه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم که صادرات گندم از سوی روسیه به ایران تبدیل به نقط عطفی مهم در تحکیم روابط دو کشور تبدیل شده است.


وی از ارائه جزئیات بیشتر میزان ورود واردات گندم از روسیه به ایران خودداری کرد، اما در تشریح این موضوع گفت: تا قبل از وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه، بخشی از غلات ایران از سوی کشور اوکراین تامین می‌شد، اما اکنون همان حجم از تقاضا از سوی روسیه تامین می‌شود. در حال حاضر صادرات گندم و غلات روسیه در بهترین شرایط قرار دارد و در مقایسه با سال‌های گذشته تغییرات قابل توجه و ملموسی را در سال جدید مشاهده می‌کنیم.


گشایش‌های جدید در روابط بانکی تهران و مسکو


جلالی‌فر و روسیه همچنین درمورد نحوه پرداخت محموله‌های گندم روسیه اظهار داشت: بنا بر توافقات انجام شده میان مقامات دو کشور، تسویه حساب محموله‌های گندم و غلات صادر شده از سوی روسیه، با استفاده از ارز ملی این کشور یعنی روبل انجام می‌شود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در زمینه‌های تامین روبل و نحوه پرداخت وجوه از سوی تجار ایرانی و روسی هیچ مشکلی وجود نداشته و حتی به زودی در راستای توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور ایران و روسیه قرار است که LC‌های روبلی جدیدی راه اندازی شود که مطمئنا در جایگاه خود نقش پر رنگی را در روابط تجاری تهران- مسکو ایفا خواهد کرد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان