دیدار با تبار ایثار| جانبازان اعصاب و روان حوادث گذشته را به همان وضوح روز اول تجربه می‌کنند+فیلم


دیدار با تبار ایثار| جانبازان اعصاب و روان حوادث گذشته را به همان وضوح روز اول تجربه می‌کنند+فیلم

تهران- ایرنا- مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر گفت: بیشتر افراد تصور می‌کنند حادثه تلخ برای جانباز اعصاب و روان یادآوری می‌شود در صورتی که اینگونه نیست فرد آن واقعه را با جزئیات و به همان وضوح روز اول دوباره تجربه می‌کند.

بیمارستان روانپزشکی صدر، واقع در تهران به جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان در بخش اعصاب و روان از سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد، گروه ایثار و شهادت ایرنا در دیداری که از این مرکز داشت، با مسوولان و کادر درمان آن گفت وگو کرد.

علی اکبر میرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، ابراز کرد: کار با جانبازان اعصاب و روان حس و حال قشنگی دارد چراکه با محجوب‌ترین و مهجورترین افراد در ارتباط هستیم. آنها عزیزترین قشر جامعه‌اند چراکه با وجود مشکلات بسیار متوکل و شاکر خدا هستند. باید به جانبازان اعصاب و روان بیشتر توجه شود چراکه وقتی مشاعر آدم دچار مشکل می‌شود شاید فرد نتواند منطقی‌ترین نیاز خود را مطالبه کند بنابراین نیاز به قیم قوی برای احقاق حقوق خود در جامعه دارد.

جانبازان اعصاب و روان با اختلال پس از حادثه مواجه‌اند

مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر ادامه داد: جانبازان اعصاب و روان با اختلال اضطراب پس از سانحه مواجه‌اند، ممکن است آنها با دیدن یک صحنه ناگوار، حادثه قبلی با جزئیات همراه رنگ و بو دوباره برای آنها تداعی و این اختلال در وجود آنها شعله‌ور شود.

میرابی افزود: ممکن است یک جانباز اعصاب و روان در مواجهه با یک چفیه، صدای مارش یا رفتن به محل یک حادثه، تجربه تلخ قبلی برای او تکرار و دچار اختلال اضطراب پس از سانحه یا پی تی اس دی (PTSD) شود. زمانی که فرد دچار این اختلال می‌شود حالت چهره او نیز تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه هر فردی یک آستانه تحمل دارد که در مواجهه با حوادث ناگوار می‌شکند و یکسری تغییرات در مغز او ایجاد می‌شود، ادامه داد: بیشتر افراد تصور می‌کنند در این اختلال حادثه تلخ برای فرد یادآوری می‌شود در صورتی که اینگونه نیست فرد آن واقعه را با جزئیات و به همان وضوح روز اول دوباره تجربه می‌کند.

اختلال اضطراب پس از سانحه

مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر توضیح داد: قبل از اختلال اضطراب پس از سانحه یا پی تی اس دی (PTSD) حال فرد مساعد است اما در مواجهه با چند سانحه نظیر سیل، جنگ، تصادف و تجاوز که فرد با صحنه‌های دهشتناک مواجه شده آن اتفاق در ناخودآگاه او حک می شود پس از اینکه آن تجربه مجدد برای آن فرد تکرار شود وی با این اختلال مواجه خواهد شد.

میرابی، علاوه بر استفاده از دارو، روان درمانی نظیر آموزش آرامیدگی، خود کنترلی، مدیریت تفکر، مواجهه سازی و بعد ریکلس کردن را از راه های درمان اختلال پس از سانحه برشمرد.

دیدار با تبار ایثار| جانبازان اعصاب و روان حوادث گذشته را به همان وضوح روز اول تجربه می‌کنند+فیلم

درد مشترکم، مرا فریاد کن

مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه چیزی باعث شده شما تمام سختی‌ها را به جان بخرید و در بخش اعصاب و روان مشغول به کار شوید، گفت: جمله ای هست که من را تسکین می دهد: «من درد مشترکم، مرا فریاد کن.» برادر من در عملیات والفجر یک جلوی چشمانم به شهادت رسید من هم مانند دوستانم در دفاع مقدس مجروح شدم. بنابراین یک همدلی بین من و این عزیزان ایثارگر و جانباز ایجاد شده است. خدمت به این افراد مایه افتخار من است.

میرابی افزود: خدا روزی خوبی به ما داده است. روزی خوب، ماشین و خانه نیست، روزی خوب یعنی جایی مشغول به کار شوی که اجر اخروی و دنیوی دارد و خدا به واسطه دعای این افراد بسیاری از مشکلات شخصی مرا حل کرده است.

وی با بیان اینکه کار کردن در بیمارستان روانپزشکی مغز و اعصاب بسیار سخت است اما با افتخار بر سر کار می‌آیم، بیان کرد: تقریبا ساعت کاری مشخصی برای ما وجود ندارد از اول صبح بر سر کار می‌آییم و رفتن ما به خانه مانند جانبازان، با خداست.

میرابی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم از بنیاد شهید حقوق نمی‌گیریم بلکه خانواده شهدا به ما حقوق می‌دهند، گفت: به دلیل حق «صعوبت کار» در زمینه اعصاب و روان افراد بعد از ۲۰ سال می‌توانند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

دوره بستری بیماران حاد روانی ۱۵ روز است

مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر توضیح داد: جانبازان حاد اعصاب و روان از سراسر کشور به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، جانبازان هر ماه ویزیت دوره‌ای می‌شوند، دوره بستری ۱۵ روز است و اگر نیاز به بستری دوباره باشد بیمار دوباره بستری می‌شود.

میرابی افزود: افراد برای مراجعه به این بیمارستان نیاز به معرفی نامه ندارند و براساس تفاهمنامه ای که بین بیمارستان با بیمه های درمانی منعقد شده به مراجعان، خدمات ارائه می شود، برای بررسی این موضوع که بیمه تامین اجتماعی افراد با بیماستان ما قرارداد دارد یا خیر نیاز به کد ملی بیمار است.

دیدار با تبار ایثار| جانبازان اعصاب و روان حوادث گذشته را به همان وضوح روز اول تجربه می‌کنند+فیلم

بیماران حاد روانی به اجبار بستری می‌شوند

مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر با بیان اینکه ۱۲ روانپزشک و روانشناسان خبره در این بیمارستان به جانبازان خدمات ارائه می‌دهند، گفت: متخصصان مستقر در بیمارستان اگر تشخیص دهند بیمار دچار اختلال حاد روانی است و نیاز به بستری دارد علی رغم میل باطنی آنها به دلیل اینکه به خود و یا دیگران آسیب نرسانند به وی اجازه خروج از بیمارستان نمی‌دهند و به اجبار بیمار بستری می شود چراکه طبعات فردی و اجتماعی به دنبال دارد.

میرابی افزود: اگر بیماری نیاز به دارودرمانی داشت نیز برای مدت کوتاهی حداکثر یکماه برای وی دارو تجویز می‌شود پس از آن فرد برای بررسی اثرگذاری دارو و ادامه روند درمان باید به بیمارستان مراجعه کند.

بیشترین مراجعان به بیمارستان اعصاب و روان، جانباز هستند

مدیر بیمارستان روانپزشکی صدر در ادامه گفت: با توجه به ظرفیت موجود در این بیمارستان بالاترین خدمات به جانبازان جبهه و جنگ ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که دیدن جانبازان اعصاب و روان تا چه حد شما را ناراحت می‌کند، اذعان کرد: طبیعی است که با دیدن حال همرزمان ناراحت شویم اما با کار کردن برای آنها رضای روانی صورت می‌گیرد. وقتی ظرف و مظروف با هم تراز شود رضایتمندی در ما ایجاد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام