اجرای بسته تحولی جدید آموزش دانشجویان از مهر


اجرای بسته تحولی جدید آموزش دانشجویان از مهر

رئیس دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای افزایش اختیارات به سطوح دانشکده‌ها، گروه‌ها و اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: تلاش داریم اختیارات آموزشی و مالی اعضای هیات علمی دانشگاه افزایش یابد و با اعتمادی که به آنها خواهیم کرد بتوانند در حوزه تخصصی و همچنین پذیرش دانشجو در دوره دکتری تصمیم‌گیرنده باشند.

اجرای بسته تحولی جدید آموزش دانشجویان از مهر

رئیس دانشگاه تهران خبر داد:

اجرای بسته تحولی جدید آموزش دانشجویان از مهر/اختیارات اعضای هیات علمی افزایش می‌یابد

رئیس دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای افزایش اختیارات به سطوح دانشکده‌ها، گروه‌ها و اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: تلاش داریم اختیارات آموزشی و مالی اعضای هیات علمی دانشگاه افزایش یابد و با اعتمادی که به آنها خواهیم کرد بتوانند در حوزه تخصصی و همچنین پذیرش دانشجو در دوره دکتری تصمیم‌گیرنده باشند.

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر سید محمد مقیمی در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران که امروز با حضور وزیر علوم در کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد به مهم‌ترین برنامه تحولی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در عرصه تحقق دانشگاه کارآفرین که ما به عنوان راهبرد اصلی دانشگاه قرار دادیم از ابتدای مسئولیت همکاران مختلف در حوزه‌های مختلف دانشگاه مشغول تدوین برنامه‌های تحولی برای دستیابی به دانشگاه کارآفرین شدند که یکی از این محورها دسته تحول آموزش کارآفرین قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در بسته تحول آموزش کارآفرینانه ما در جلسات مختلف اعم از شوراهای مختلف جلسات هیات رئیسه، زیرکمیته‌هایی که وجود داشتند بررسی‌هایی را در این عرصه انجام دادیم و به نقطه خوبی دست یافتیم و در حال حاضر ترکیب شورای سیاست‌گذاری و نوآوری آموزش مشخص شده است و در حال تعیین زیرگروه‌های این شورا هستیم تا بتوانیم تحولی که مدنظر است را در دانشگاه محقق وعملیاتی کنیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: همانگونه که در شعار این دانشگاه وعده دادیم رویکرد ما با استفاده از جهاد علمی و مدیریت جهادی است اعتقادمان این است که سه مولفه عقلانیت، معنویت و عملگرایی را باید با یکدیگر توام کنیم تا برنامه‌های خود را پیش ببریم.

دکتر مقیمی با تاکید بر این‌که ما همواره برنامه‌نویسان خوبی هستیم اما در اجرا توفیق کمی حاصل کردیم، اظهار کرد: اگر عقلانیت در تدوین برنامه‌ها حاکم باشد قطعا عملگرایی نیز اتفاق می‌افتد بنابراین ما تلاش می‌کنیم بسته آموزشی فوق تابستان جاری نهایی شود و بتوانیم دستورالعمل و آیین‌نامه آن را آماده کنیم تا در نهایت از مهرماه سال جاری این بسته آموزشی را که براساس اولویت تعیین می‌شود را اجرایی نماییم.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: یکی از مباحثی که معمولا در محیط دانشگاه‌ها به اشتباه پرداخته می‌شود این است تفاوت بین آموزش کارآفرین و آموزش کارآفرینانه می‌باشد در بحث آموزش کارآفرین ما سیر تحول، شکل‌گیری، تاسیس و به سامان رسیدن کسب و کار کارآفرینانه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و یکسری آموزش‌هایی را دراین زمینه ارائه می‌دهیم و در حالی که رویکرد ما در دانشگاه تهران فراتر از این امر است. ما آموزش کسب و کارهای کارآفرینانه را مدنظر قرار داده‌ایم چرا که دراین موضوع کلیه فرآیندها و نظام آموزشی دانشگاه را در جهتی متحول خواهیم کرد که خروجی آن فارغ‌التحصیلان کارآفرین باشند و کسانی که بتوانند متناسب با تخصصی که کسب می‌کنند در بازار کار ورود کرده و رویکرد کارمندانه نداشته باشند و بتوانند تولید اشتغال کنند.

وی یادآور شد: ما برای دسترسی به اهداف خود در دانشگاه تهران محورهای مختلفی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادیم که محوری‌ترین آن همین بسته آموزشی است که ما در نتیجه آن به کارآفرینی در دانشگاه می‌پردازیم. یکی دیگر از اشتباهاتی که همواره وجود دارد این است که وقتی از دانشگاه کارآفرینی صحبت می‌شود تصور این است که دانشگاه به چرخه تولید پول و اقتصاد تبدیل شود. در حالی که خروجی دانشگاه کارآفرین سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مالی، هنری و معنوی می‌باشد و ما نباید از تربیت فارغ‌التحصیلان خود غفلت بورزیم و فارغ‌التحصیلانی را تربیت کنیم که در خدمت تمدن نوین اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: لازم است در کنار نقش‌های آموزشی نقش‌های تربیتی را نیز برای اعضای هیات علمی تعریف کنیم و از منظر کارآفرینی آکادمیک شهید مطهری را به عنوان یک استاد برجسته در این زمینه می‌شود معرفی کرد و باید بررسی کنیم رشته‌هایی نظیر علوم انسانی، ادبیات وغیره که نسبتی با کارآفرینی دارند اساتید نیز همانند شهید مطهری در این رشته‌ها به عنوان یک الگو و سرمایه اجتماعی قرار بگیرند و بتوانند تاثیرات اجتماعی خود را ایفا کنند.

وی یادآور شد: ما باید بتوانیم اساتیدی تربیت کنیم که در تراز شهید مطهری باشند و صرفا در قید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نباشند چرا که این آیین‌نامه‌ها باید کف ملاک فعالیت اساتید قرار گیرند و باید در انجام فعالیت خود به میزان تاثیرگذاری آن فعالیت نیز توجه کنند، بنابراین ما نباید از بخش فرهنگی اساتید در دانشگاه‌ها غفلت کنیم و صرفا به جنبه آموزشی اساتید توجه داشته باشیم.

مقیمی یادآور شد: لازم است اصول و قواعد فعالیت اعضای هیات علمی را مجددا مورد بازنگری قرار دهیم و در نهایت مکانیزم‌ها و سازوکارهای قانونی برای اجرای بندهای آن به کار بگیریم.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش رشته‌ها قوانین بالادستی زیادی وجود دارد اما مشکلی که وجود دارد اجرای این قوانین می‌باشد و عملیاتی کردن قوانین نیز به سازوکارهای اجرایی آن باید به کار گرفته شود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این‌که بحث کارورزی و مهارت محوری برای فارغ‌التحصیلان باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: ما در این زمینه در نامه‌ای تحت عنوان همیار صنعت را دنبال کردیم تا شرکایی را برای همکاری در حوزه صنعت و حضور دانشجویان و در عرصه کارورزی و مهارت‌محوری فراهم شود ضمن این‌که اساتید هم باید بتوانند در حوزه صنعت ورود کرده و مهارت‌های روز را بیاموزند.

دکتر مقیمی دستاوردهای دانشگاه تهران درحوزه و آموزش مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: معاونت فناوری تلاش دارد که پلت‌فرم‌های آنلاینی را طراحی کند که بتوانیم خدمات گسترده‌ای در حوزه مجازی را به دانشجویان آموزش دهیم. به طور کلی در بسته جدید آموزش تلاش داریم تمامی محورهای لازم در کمیته‌های مختلف بررسی و در نهایت تدوین شود.

وی بر ضرورت بازنگری رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما امروز تعصب خاصی به برخی رشته‌های آموزشی پیدا کرده‌ایم در حالی که باید اذعان کنیم این رشته‌ها کارآمد نیستند و باید بتوانیم هر پنج سال یکبار رشته‌های دانشگاهی را مورد بازنگری قرار داده و براساس نیاز روز رشته‌های جدید طراحی کنیم و نباید رشته ثابت در دانشگاه وجود داشته باشد.

مقیمی در پایان از برنامه دانشگاه تهران در خصوص افزایش اختیارات دانشکده‌ها، گروه‌ها، اعضای هیات علمی و غیره خبر داد و گفت: باید اختیارات آموزشی و مالی بیشتری را به اعضای هیات علمی واگذار کنیم چرا که آنها در حوزه‌های تخصصی تصمیم‌گیری‌های بهتری را انجام می‌دهند بنابراین باید استاد این اختیار را داشته باشد که اگر دانشجویی توانمندی پذیرش در دوره دکتری را دارند اجازه تحصیل به آن دانشجو با مسئولیت استاد داده شود بنابراین دانشگاه کارآفرینانه وقتی محقق می‌شود که ما به ازای هیات علمی خود اعتماد داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)