مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای


سه خودروی تارا، شاهین و دنا پلاس جزو ماشین‌های نسبتاً جدید و محبوبی هستند که توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی عرضه شده‌اند.

سه خودروی تارا، شاهین و دنا پلاس جزو ماشین‌های نسبتاً جدید و محبوبی هستند که توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی عرضه شده‌اند. البته هریک از آن‌ها طرفداران خاص خود را دارند؛ اما برخی‌ها هم به دنبال این هستند تا بدانند که کدام‌یک از این خودروها نسبت به دیگری برتری دارد تا روی همان برای خرید حساب کنند. در ادامه قصد داریم تا ضمن معرفی اجمالی هریک از این خودروها به مقایسه آن‌ها بپردازیم. در جریان این مقایسه خواهیم فهمید که امکانات و قدرت کدام یک از دیگری بیشتری است. آن‌گاه می‌توانیم برای خرید همان برنامه‌ریزی کنیم. پس اگر شما نیز می‌خواهید در مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای سهیم باشید، با ما همراه شوید.

معرفی خودرو تارا

خودرو تارا یک سدان جمع‌وجور و شیک از بزرگ‌ترین کمپانی خودروسازی داخلی، یعنی «ایران خودرو» است. این خودرو با نام پروژه‌ای «K132» بر اساس پلتفرم پژو 301 ساخته شده. تارا با کد کی132 در سال 1398 به صورت رسمی معرفی شد. پیش‌فروش این محصول از سال 1399 شروع و تحویل آن در سال 1400 اتفاق اُفتاد. تارا به عنوان یک سدان شیک و خانوادگی و البته ملی، طرفداران خاص خود را جذب کرده است. البته هنوز بیشتر مردم به نسبت دیگر تولیدات ایران‌خودرو با تارا آشنایی ندارند. تارا نیز مانند اکثریت سدان‌ها از پیشرانه 4 سیلندر بهره می‌گیرد. دیفرانسیل جلو و البته وجود بسیاری از امکانات و آپشن‌های قابل توجه، آن را به خودرویی مناسب برای استفاده شخصی و خانوادگی تبدیل کرده است.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای

معرفی خودرو شاهین

خودرو «سایپا شاهین» که ابتدا «رهام» نام داشت، دیگر سدان شیک و جدید ساخت داخل است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این خودرو برای اولین بار در سال 1397 رونمایی شد. شاهین را می‌توان یکی از بهترین تولیدات شرکت سایپا تا به امروز در نظر گرفت. کابین و صندوق بزرگ و جادار این خودرو، آن را برای استفاده خانوادگی بسیار ایده‌آل کرده و موتور 8 سوپاپ، ترمز عقب دیسکی و فرمان برقی از جمله مشخصات قابل توجه شاهین است. این خودرو در لیست ثبت‌نام‌ پیش‌فروش خودروهای ساپیا قرار دارد و به‌صورت دوره‌ای به مشتریان تحویل داده می‌شود. شاهین به نسبت تارا شناخته شده‌تر است و هموطنان به دلیل رونمایی آن در سال 97، آشنایی بیشتری با آن پیدا کرده‌اند.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای

معرفی خودرو دنا پلاس توربو دنده‌ای

خودرو «دنا پلاس» مدل پیشرفته و شیک‌تر خودروی دنا است که توسط گروه خودروسازی «ایران خودرو» عرضه شده است. مدل اولیه این خودرو با تیپ دنده‌ای در سال 1396 معرفی شد. اما یک سال بعد، یعنی در 1397 شاهد رونمایی از مدل توربو دنده ای آن بودیم. اگرچه حالا مدل توربو اتوماتیک این خودرو نیز توسط ایران خودرو عرضه شده، اما مدل توربو دنده‌ای آن قابل مقایسه و البته رقابت با خودروهای شاهین و تارا است. به همین خاطر معمولاً این سه خودرو را در کنار هم مورد بررسی قرار می‌دهند. وجود آپشن‌های بیشتر به نبست خودروهای دنا معمولی و طراحی شیک و جادار از جمله ویژگی‌های قابل توجه دنا پلاس توربو دنده‌ای هستند. این ویژگی‌ها سبب شده‌اند تا دنا پلاس‌ها طرفداران زیادی در بین جوانان داشته باشند.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای

پس از آشنایی کلی با خودروهای تارا، شاهین و دنا پلاس توربو دنده‌ای، حالا می‌خواهیم به مقایسه بپردازیم. طبیعتاً در مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای بهتر می‌توانیم به قابلیت‌ها، وجوه اشتراک و تفاوت آن‌ها پی ببریم. آن‌گاه می‌توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای را می‌تون به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای از نظر «ظاهری»

طبیعتاً اولین وجه تفاوت در مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای، بررسی ظاهر آن‌ها است. با توجه به اینکه هرسه این خودروها سدان هستند، مقایسه ظاهری آن‌ها را می‌توان در جدول زیر بررسی کرد:

ویژگی ظاهری تارا شاهین دنا پلاس توربو دنده‌ای
طول 4505 میلی‌متر 4446 میلی‌متر 4559 میلی‌متر
عرض 1748 میلی‌متر 1771 میلی‌متر 1720 میلی‌متر
ارتفاع 1466 میلی‌متر 1490 میلی‌متر 1460 میلی‌متر
وزن 1150 کیلوگرم 1260 کیلوگرم 1262 کیلوگرم
فاصله دو محور 2652 میلی‌متر 2650 میلی‌متر 2671 میلی‌متر
رینگ 15 اینچ 15 اینچ 15 اینچ

باتوجه به مشخصات ظاهری بیان شده در مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای می‌توان به طول بیشتر دنا پلاس، عرض و ارتفاع بیشتر شاهین و وزن سبک‌تر تارا پی برد. این در حالی است که رینگ لاستیک همه‌ی آن‌ها یکسان است.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای از نظر «فنی»

پس از بررسی ظاهری، حالا به بررسی مشخصات فنی تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای می‌پردازیم. مشخصات فنی را می‌توان اصلی‌ترین وجه مقایسه میان خودروها در نظر گرفت. این مهم در جدول زیر قابل بررسی است:

مشخصه فنی تارا شاهین دنا پلاس توربو دنده‌ای
پیشرانه (موتور) 4 سیلندر TU5 پلاس 4 سیلندر توربوشارژ (M15T) 4 سیلندر EF7
حجم موتور 6/1 لیتر 5/1 لیتر 7/1 لیتر
قدرت 113 اسب بخار 110 اسب بخار 113 اسب بخار
گشتاور 144 نیوتن‌متر 178 نیوتن‌متر 155 نیوتن‌متر
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب 5/12 ثانیه 2/13 ثانیه 5/13 ثانیه
حداکثر سرعت 190کیلومتر بر ساعت 190 کیلومتر بر ساعت 190 کیلومتر بر ساعت
سوخت ترکیبی 1/7 لیتر در 100 کیلومتر 2/7 لیتر در 100 کیلومتر 9/7 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک 50 لیتر 47 لیتر 60 لیتر

با توجه به مشخصات فنی فوق می‌توان نتیجه گرفت که مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس بیشتر و حجم باک شاهین کمتر است. حداکثر سرعت آن‌ها یکسان است، اما گشتاور موتور شاهین از تارا و دنا پلاس بیشتر است. قدرت کلی موتور 4 سیلندر آن‌ها را نیز می‌توان شبیه هم در نظر گرفت. اما طبیعتاً تفاوت‌های نامبرده در نزد مصرف‌کنندگان این خودروها دارای اهمیت است.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای از نظر «امکانات و آپشن‌ها»

پس از بررسی فنی مشابهات و تفاوت‌های سه خودروی نامبرده در مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای، حالا به بررسی امکانات این سه می‌پردازیم. امکانات، آپشن‌ها و البته مشخصات کابین تارا، شاهین و دناپلاس را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

نوع آپشن تارا شاهین دنا پلاس توربو دنده‌ای
کروز کنترل دارد ندارد دارد
کنترل پایداری دارد ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد دارد
سنسور فشار باد تایرها ندارد دارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد دارد
اتولایت ندارد دارد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو و عقب دارد دارد دارد
دوربین عقب ندارد دارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد ندارد
آینه جانبی تنظیم برقی دارد دارد دارد
ایربگ راننده و سرنشین جلو دارد دارد دارد
دکمه‌های کنترلی دارد دارد دارد
نویگیشن دارد دارد دارد

با توجه به بررسی‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت که تعداد آپشن‌های شاهین از دناپلاس و تارا بیشتر است، اما کروز کنترل و سیستم کنترل پایداری ندارد. این در حالی است که دناپلاس هم کنترل پایداری ندارد، اما تارا هم کروز کنترل و هم کنترل پایداری را دارد. ورود بدون کلید تنها متعلق به شاهین است، در حالی که تارا و دناپلاس از آن بی‌بهره هستند. بنابراین بسته به نیاز مصرف کننده، هریک از خودروهای فوق نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای از نظر «ایمنی»

پس از بررسی مشخصات ظاهری، فنی و امکانات سه خودروی موردنظر، حالا به مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای از نظر سطح ایمنی می‌پردازیم. طبیعتاً ایمنی خودروها نیز در کیفیت آن‌ها تأثیر بالایی دارند. در جدول زیر می‌توان سطح ایمنی سه خودروی تارا، شاهین و دنا پلاس توربو دنده‌ای را مشاهده کرد:

مشخصه ایمنی تارا شاهین دناپلاس توربو دنده‌ای
مجموع ایربگ‌ها (کیسه هوا) 2 2 2
مالتی پلکس ندارد ندارد دارد
توزیع نیرو ترمز دارد دارد دارد

با توجه به ویژگی‌های ایمنی فوق در کابین خودروهای مورد نظر می‌توان پی برد که هیچکدام از آن‌ها مجهز به سیستم‌های ایمنی چون ترمز کمکی، ایربگ پرده‌ای، ترمز اضطراری و ....نیستند. بلکه صرفاً چند آپشن ایمنی محدود دارند که در این بین دناپلاس توربو دنده‌ای دارای امکانات ایمنی بیشتری به نسبت شاهین و تارا است.

مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای از نظر «قیمت»

پس از مقایسه مشخصات ظاهری، فنی، ایمنی و امکانات خودروهای تارا، شاهین و دناپلاس توربو دنده‌ای، حالا به بحث شیرین قیمت آن‌ها می‌رسیم. طبیعتاً قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودروها با هم تفاوت دارد. در هر صورت به بررسی هردوی این قیمت‌ها در مورد هر خودرو خواهیم پرداخت:

خودرو «تارا» دستی در عرضه عمومی ایران خودرو با قیمت حدود 000/472/290 تومان مشاهده می‌شود حال آن‌که قیمت روز خودرو تارا اتومات حدود 000/000/415 تومان است. این در حالی است که قیمت تارا دستی در بازار آزاد در دی‌ماه 1400 با قیمت‌های 405 تا 410 میلیون تومان معامله شده است. خودرو «شاهین» در عرضه عمومی سایپا یا قیمت بین000/000/290 تا 000/693/343 تومان در ماه‌های اخیر عرضه شده. حال آن که قیمت این خودرو در بازار آزاد در دی‌ماه 1400 حدود 350 میلیون تومان بوده است. خودرو «دناپلاس توربو دنده‌ای» در عرضه عمومی ایران خودرو در ماه‌های اخیر با قیمت حدود 000/156/336 و بیشتر عرضه شده است. حال آن‌که قیمت این خودرو در بازار آزاد در دی‌ماه 1400 نزدیک به 485 میلیون تومان بوده است.

با توجه به نرخ تورم شدیدی که بر جو کشور حاکم است، قیمت خودروها در بازار آزاد روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات را می‌توانیم در قیمت عرضه کارخانه‌ها نیز شاهد باشیم. بهرحال به نظر می‌رسد قیمت دناپولای توربو دنده‌ای در بازار بیشتر از شاهین و تارا باشد. اگرچه قیمت شاهین و تارا در بازه‌های زمانی مختلف با هم برابر هستند؛ اما گاهی قیمت شاهین از تارا پیشی می‌گیرد. همه‌ی این تفاوت قیمت‌ها و افزایش قیمت‌ها در اثر بازار ناآرام و نرخ تورم اتفاق می‌اُفتد. در غیر این‌صورت صرفاً‌ می‌توان قیمت کارخانه خودروها را ملاک قرار داد!

نتیجه‌‌گیری

در مقایسه تارا و شاهین و دناپلاس توربو دنده ای به وجوه تفاوت بسیاری بین این خودروها پی بردیم. اما با توجه به تولید داخلی این خودروها می‌توان روی مصرف شخصی آن‌ها حساب کرد. سدان‌های تارا، شاهین و دنا پلاس توربو دنده‌ای برای استفاده خانوادگی بسیار مناسب هستند. قدرت موتور آن‌ها تقریباً برابر است، اما آپشن‌های ایمنی دناپلاس بیشتر و آپشن‌های رفاهی شاهین نیز از دوتای دیگر بیشتر است. این در حالی است که تارا را می‌توان جمع‌وجورتر از دناپلاس و شاهین در نظر گرفت. نظر شما در مورد این سه خودرو چیست؟ کدام‌یک را برای استفاده شخصی خود ترجیح می‌دهید و دلیل ان چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا به نتایج بهتری در این باره برسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان