تامین آب با کیفیت برای همه مشترکان حوضه زاینده رود اولویت اساسی است


تامین آب با کیفیت برای همه مشترکان حوضه زاینده رود اولویت اساسی است

تهران- ایرنا- معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران و سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: تامین پایدار آب شرب با کیفیت برای همه مشترکان واقع در حوضه آبریز زاینده‌رود اولویت اساسی شرکت مدیریت منابع آب ایران در این حوضه آبریز است.

به گزارش ایرنا از شرکت مدیریت منابع آب ایران، «علیرضا الماسوندی» درباره برنامه جامع دولت برای مدیریت منابع آب در حوضه آبریز زاینده‌رود، افزود: دولت در گام نخست برای استقرار ساختار حکمرانی موثر آب در حوضه آبریز زاینده رود تدوین نقشه راه مدیریت جامع منابع و مصارف حوضه بر اساس فاکتورهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی را پیاده‌سازی می‌کند.

وی ادامه‌داد: گام نخست استقرار نظام حکمرانی موثر در حوضه آبریز زاینده‌رود با تکمیل و پردازش اطلاعات و آمار منابع و مصارف آب برداشته می‌شود.

سرپرست حوضه آبریز زاینده رود درباره برنامه موجود برای ساماندهی اکولوژیک منابع آبی، ادامه‌داد: اصلاح و توسعه نظام‌های بهره‌برداری از منابع آب در حوضه آبریز زاینده‌رود در کنار تقویت نقش و جایگاه آب در توسعه موزون گردشگری با استفاده از مزیت‌های طبیعی موجود و همچنین توسعه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آب و پساب در دستور کار است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در بیان جزئیات نقشه راه مدیریت حوضه آبریز زاینده رود، گفت: گام نخست حرکت به سوی استقرار نظام حکمرانی موثر آب در حوضه آبریز زاینده رود مشارکت همه ذی‌نفعان در مساله مدیریت منابع آب به همراه یک ساختار شفاف بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره بستر فراهم شده برای استفاده از ظرفیت نخبگان در مدیریت منابع آب، افزود: شرایط جذب سرمایه در همه حوضه‌های آبریز و به تبع آن در حوضه آبریز زاینده رود برای اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در بخش مصارف از جمله مصارف صنعتی و کشاورزی مهیا شده است.

الماسوندی در بیان پروژه‌های اولویت‌دار حوضه آبریز زاینده رود، خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب در قالب دو بخش مدیریت خشکسالی و مدیریت سیلاب به پیش می‌رود و طرح‌های فناورانه و اولویت‌داری نظیر تغذیه مصنوعی آب‌خوان‌های واقع در این حوضه و مساله مدیریت مصرف به عنوان رکن اساسی حکمرانی خوب در اولویت قرار گرفته است.

جعبه ابزار استقرار نظام حکمرانی خوب منابع آب در زاینده رود تکمیل می‌شود

سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود در بیان توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای مدیریت منابع آب در حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: توسعه زیرساخت‌های مدیریت منابع آب که در طول سال‌های اخیر متوقف شده بود، در همه حوضه‌های آبریز و همچنین حوضه آبریز زاینده رود بار دیگر فعال شده و با رویکرد جهادی توسط دولت مردمی به پیش می‌رود تا جعبه ابزار استقرار نظام حکمرانی خوب منابع آب تکمیل شود.

وی در تشریح اهمیت همدلی میان مسوولان منطقه‌ای، ادامه داد: ایجاد وحدت رویه میان تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران استان‌های واقع در حوضه آبریز زاینده‌رود موضوعی است که توسط وزارت نیرو دنبال می‌شود.

الماسوندی تاکید کرد: این وحدت رویه به وسیله برگزاری جلسه ها و انجام هماهنگی کامل با تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیران منطقه‌ای به همراه مهیا کردن فضا برای تاثیرگذاری همه ذی‌نفعان اعم از مشترکان و متولیان قابل دستیابی است.

این مقام مسوول در بیان اولویت‌های وزارت نیرو در حوضه آبریز زاینده‌رود، گفت: تامین پایدار آب شرب با کیفیت برای همه مشترکان واقع در حوضه آبریز زاینده‌رود اولویت اساسی مدیریت منابع در حوضه آبریز زاینده‌رود است.

برنامه تامین صفر تا صد آب صنایع با استفاده از پساب

الماسوندی درباره برنامه دولت برای تامین آب مشترکان صنعتی، گفت: حرکت به سمت شیوه‌های بازچرخانی آب و توسعه ویژه جایگزینی پساب به منظور تامین نیاز صنایع حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف به صفر رساندن مصرف آب تازه در صنعت از برنامه‌هایی است که زمینه استفاده بهینه از منابع آبی موجود را مهیا می‌کند.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه‌کرد: ایجاد نظام مدیریت و بهره‌برداری تلفیقی منابع آب سطحی و منابع آب زیرزمینی به منظور کاهش ریسک مخاطراتی نظیر فرونشست جزو برنامه وزارت نیرو در حوضه آبریز زاینده‌رود است.

الماسوندی درباره برنامه مهم وزارت نیرو در زمینه ارتقای توان آموزش‌دهی به ذی‌نفعان، گفت: آموزش و اقناع‌سازی در قالب بسته‌های فرهنگی و اجتماعی متنوع به منظور ارتقای آگاهی همه بهره‌برداران و مردم جزو اساسی‌ترین برنامه‌های تدوین شده در حوضه آبریز زاینده رود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا