تولید 45 هزار دستگاه خودرو سواری توسط ایران‌خودرو و سایپا


بررسی آمار تولید ایران خودرو و سایپا در نخستین ماه از سال 1401 نشان می‌دهد که در مجموع 45 هزار دستگاه تولید داشته‌اند؛ با توجه به دستور افزایش 50 درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته، امید است که با پیشرفت و مدنظر قرار دادن اینکه تولید خودروسازان در ماه فروردین با توجه به تعطیلات آن معمولا کمتر از ماه‌های دیگر است، آمار تولید سواری‌ها نیز بیشتر شود.

تولید 45 هزار دستگاه خودرو سواری توسط ایران‌خودرو و سایپا

گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور در فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع ۴۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه خودرو تولید و برای ۵۴ هزار و ۹۴۲ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.


به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۲۵ هزار و ۴۱ دستگاه خودرو در نخستین ماه از سال جدید تولید و با تکمیل تعدادی از خودرو‌های ناقص تولیدی سال گذشته، در مجموع برای ۳۲ هزار و ۲۱۳ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.


این گروه خودروسازی در فروردین امسال ۱۷ هزار و ۳۶۸ دستگاه محصولات خانواده پژو، ۳۱۸۸ دستگاه محصولات خانواده سمند، ۱۶۹۸ دستگاه دنا، ۱۷۷۲ دستگاه رانا، ۴۷۷ دستگاه تارا، ۵۳۴ دستگاه هایما و چهار دستگاه وانت آریسان تولید کرده است.


آمار فروش ایران‌خودرو در نخستین ماه از سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که از مجموع ۳۲ هزار و ۲۱۳ دستگاه فروخته شده، ۲۰ هزار و ۹۸ دستگاه سهم محصولات گروه پژو، ۳۵۰۳ دستگاه متعلق به محصولات خانواده سمند، ۲۵۰۸ دستگاه متعلق به آمار فروش دنا، ۶۱۶۰ دستگاه متعلق به رانا، ۴۵۰ دستگاه تارا و ۴۹۴ دستگاه نیز سهم فروش هایما در این ماه بوده است.


دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در ماه فروردین ۱۵ هزار و ۴۳۳ خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۱۸ هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است. بر این اساس سایپا نیز ۲۸۳۳ دستگاه از محصولات ناقص تولیدی سال ۱۴۰۰ را در فروردین امسال تکمیل و تجاری‌سازی کرده است.


به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در فروردین ماه ۱۹۱۵ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۱۳۸۷ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین در ماه فروردین امسال ۱۹۱۵ دستگاه شاهین تولید و ۱۳۶۵ دستگاه از آن فروخته است.


در یک‌ماهه فروردین ۱۴۰۱ سایپا در مجموع ۱۱ هزار و ۹۰۲ دستگاه از محصولات خانواده X ۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رسانده است. این خودروساز ۱۵ هزار و ۸۳۳ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.


همچنین در زیر مجموعه این گروه خودروسازی (پارس‌خودرو) در یک ماهه فروردین ۴۹۱۲ دستگاه خودرو تولید و ۴۱۴۴ دستگاه خودرو فروخته شده است.

از تعداد خودرو‌های تولیدی پارس‌خودرو در فروردین ۲۷۹۴ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q ۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد ۲۰۲۶ دستگاه از این محصولات دیده می‌شود.


همچنین در اولین ماه از سال جاری ۱۴۳۲ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و ۳۱۲ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است؛ چرا که دقیقا برای ۱۴۳۲ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و ۳۱۲ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک فاکتور مالی ثبت شده است.


پارس خودرو در فروردین ۱۴۰۱ تولید ساینا را به تیراژ ۱۸۰ دستگاه رسانده و ۱۸۰ دستگاه را تجاری‌سازی کرده است.


لازم به تاکید مجدد است که تعداد فروش‌های بیشتر خودروسازان از تولید آن‌ها در ماه نشان‌دهنده تکمیل خودرو‌های ناقص سال گذشته و تجاری‌سازی در فروردین ماه است.


بر اساس آمار تولید و فروش خودروسازان در نخستین ماه از سال جدید و همچنین با توجه به دستور رئیس جمهوری مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته و در نظر گرفتن این موضوع که بیشترین سهم تولید خودرو در کشور سهم سواری‌ها آن هم توسط خودروسازان بزرگ است، همچنین با توجه به وعده‌های خودروسازان برای تحقق فرمان رئیس جمهوری مبنی بر افزایش تولید، امید است که خودروسازان بزرگ در ماه‌های پیش‌رو در میزان تولید خود افزایش قابل توجهی داشته باشند. البته این نکته نیز شایان ذکر است که طبق روال هر ساله، تولید خودروسازان در ماه فروردین با توجه به تعطیلات عید نوروز معمولا کمتر از ماه‌های دیگر است.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس